Українські бізнес-тренди у графіках. Хто заробляє і розвивається найшвидше

#тренди

Бізнес в Україні ще перебуває у тіні минулого, але поступово підприємці вдаються до новацій та переорієнтовуються. Які тренди в підприємництві існують зараз, чи стали українці більше заощаджувати та який бізнес утримається на ринку

На зміну промисловості, торгівлі та держсектору приходять інші драйвери розвитку

Трійка лідерів нашої економіки — промисловість, торгівля і державний сектор — щороку втримують свої позиції. У створенні валового внутрішнього продукту динаміка останніх років також стабільна:

  • промисловість – 23-25%
  • торгівля (разом із транспортом і громадським харчуванням) – 24-25%
  • державний сектор (оборона, освіта, медицина, соціальна допомога) – 13-14%

Відсоткова ВДВ трохи коливається, проте кардинальних змін немає

Незначний плюс дають напрямки бізнесу, які раніше не сприймалися драйверами розвитку. Зростання показують професійна, наукова і технічна діяльність: 4-5% валової доданої вартості по Україні. Це доводить, що фахівці завдяки здобутим знанням можуть почати власну справу з порівняно невеликих інвестицій.

Майже порівну цей ринок послуг цього року ділять приватні фахівці юридичного, бухгалтерського та інших напрямків висококваліфікованої спеціалізації (+архітектура та інжиніринг).

А бурхливий розвиток телекомунікацій стимулює зростання прибутку, проте воно стабільно незначне у порівнянні з іншими – до 4,5% ВДВ.

Окремі економічні галузі за останні три роки спіткало потужне спадання, тому вкладати в них кошти стає надто ризикованим. Це — фінанси та страхування, де стабільний і щорічний спад та складає майже 200%.

Інвестиційний клімат не найкращий, але шанс втриматися на ринку є

Статистика свідчить, що зростання економіки хоч і незначне, але не хаотичне та простежується по всіх головних секторах – промисловості, торгівлі, переробці. Спад є тільки в аграріїв, але ми знаємо, що він кон’юнктурний і незабаром ситуація стабілізується.

ВВП 2017

Інвестиційний клімат не найкращий, але ремісія економіки дає шанс закріпитися на ринку, якщо зростання відбуватиметься й надалі.

Харчова переробка б’є рекорди галузі

Безперечним і тривалим лідером залишається переробна галузь. Тут найпопулярніший харчовий напрямок. Він отримав 22% реалізованої у всій промисловості продукції. Це рекордний показник, який є поки що більшим навіть за реалізовані обсяги в металургії та металообробці.

Ще більше зростає виробництво одягу, шкіри та шкіряного взуття — 105%. Адже робота на давальницькій сировині українських взуттярів стає щораз привабливішим та економічно вигідним видом підприємництва. Виготовлення гумових та пластмасових виробів теж має позитивну динаміку зростання в порівнянні з минулим роком (і цього року щомісячно) — від 104%.

Випуск комп’ютерного устаткування, електроніки та оптики зріс на 220%

Надзвичайно вигідним напрямком стало виробництво електронної техніки, а саме — випуск комп’ютерного устаткування, електронної та оптичної продукції. Динаміка на тлі декількох відсотків зростання інших галузей вражаюча – майже 220%.

Минулого року за цей же період показник склав лише 116%. Тому виробництво такої техніки чи то на базі спільних підприємств, чи то на базі «викруткового» збиральництва все одно буде перспективним.

Машинобудівники мають спад на 10%, проте утримались на позитивному показнику — 105,7% — до червня. При цьому продаж автомобілів упав на 15%. Скрутна динаміка — у меблярів, які досягли лише 1% зростання.

Проте ці галузі все одно матимуть перспективу діяльності, оскільки на фоні інших, вони таки втрималися, а їхня продукція має попит і може бути розширена після зростання доходів населення та ринків збуту.

Українці стали більше заощаджувати. На що це вплинуло?

Перше півріччя 2017 показало, що ставлення споживачів до промислової продукції змінилося. Інвестиційні товари, які раніше мали показник зростання, у червні цього року показали спад на 10%.

Українці заощаджують на товарах швидкого споживання, і тут відбувся наскрізний економічний провал на 7%. Ще гірші справи — з товарами тривалого споживання, такими як авто. В червні цього року маємо спад на 20%.

Бізнес, який пропонуватиме виробництво товарів широкого вжитку, навряд чи буде рентабельним. Не дивлячись на серйозний спад в обсягах споживання, темп зростання інвестиційних товарів залишається найвищим. Тобто промисловість сподівається на вихід із кризи і початок розвитку або намагається стимулювати розвиток інвестиціями.

Відкриття торговельного закладу пов’язане з територіальним ризиком

Роздрібна торгівля зростає. Хоч 7,1% навряд чи можна назвати позитивним показником, однак це дає змогу залучати чималі кошти у комерційний оборот.

Найактивніше торговельні заклади розвиваються лише у трьох регіонах України: Закарпаття (на 20,9%), Вінниччина (на 16,9%), Одеська область (на 13,8%). Майже досягла цього рівня Сумська область — зростання на 10,2%, а також Львівщина — 9,2% та Київ — 8,7%.

Про активність і перспективи бізнесу скажуть обсяги реалізованих послуг

Лідером у цій галузі залишається складське господарство та допоміжна діяльність у сфері транспорту. Тут у 1 кварталі 2017 року заробили найбільше – 25,5 млрд грн.  Усього у сфері транспортних, складських та кур’єрських послуг отримали рекордні для цього сектору 74,5 млрд грн. Чимало коштів отримав автомобільний вантажний транспорт (8,9 млрд) та авіаційний (7,2 млрд). А от поштова та кур’єрська діяльність отримала в рази менш ніж 1,3 млрд.

На другому місці серед секторів послуг — інформація і телекомунікація — 27,8 млрд грн. Найбільше послуг тут реалізували у телекомунікаціях (телефонія та інтернет) — 14,4 млрд, але чимало послуг надано й IT-спеціалістами та розробниками програмного забезпечення — 9,7 млрд.

На третій позицій — професійна, наукова та технічна діяльність та її 13,6 млрд грн прибутку.

Операції з нерухомістю принесли прибутку на 12 млрд грн. Але це — за вузькою спеціалізацією з надання нерухомості в оренду чи отримання зиску від використання власного або орендованого майна. Оренда, лізинг чи прокат — 1,6 млрд, охоронна служба — 2,1 млрд, і несподівані 2,3 млрд грн від обслуговування будинків і територій. Тобто зміни в житлово-комунальному устрої дають перші фінансові плоди.

У п’ятірці вигідних бізнес-рішень — адміністративне й допоміжне обслуговування із 8,8 млрд грн прибутку.

В економіці європейського бізнесу превалює торгівля і послуги

Ринок ЄС має зовсім іншу структуру і пристосуватись до передових напрямків цього бізнесу нам буде непросто. Але це принесе більше вигоди в майбутньому.

Європейський досвід свідчить, що лідером в економіці бізнесу залишається торгівля та реалізація послуг (Distributive Trades). Близька до цього напрямку в економіці ЄС — professional, scientific & technical activities, або приватна професійна, наукова чи технічна діяльність. У трійці — будівництво та на четвертому місці із приблизно схожими показниками — промислове виробництво.

Далі за рівнем поширеності та обсягами активності — готельний бізнес та харчування, адміністративно-консультативні й допоміжні послуги, операції з нерухомістю, транспорт і складські послуги, інформація та зв’язок, ремонт комп’ютерів та інших речей.

Річні темпи зростання виробництва у промисловому секторі вказують на стрімке зростання автопрому, меблевого, виробництва неметалевої промислової продукції, обробки деревини, фармацевтичного бізнесу та транспортного обладнання.

Малогрошові, проте перспективні освіта, медицина і розваги

Частка такого сектору послуг в економіці України мізерна. Так, освіта має лише 4,4 млрд грн, з яких більша частина (3,5 млрд) – це ВНЗ. Тобто рівень розширення послуг у початковій чи післядипломній освіті чималий.

Майже та сама історія — в медичній галузі (3,3 млрд грн). Але особливо це помітно в напрямку мистецтва, спорту, розваг та відпочинку. Ці сектори не працюють на повну потужність. Але зростання економіки виробництва може стимулювати і розвиток розважального та невиробничого бізнесу.

Промисловий бізнес поступово намагається повернути свої позиції, проте старт краще зробити саме у високотехнологічних секторах економіки. Навіть урядовці вже визнали, що пріоритетом в інноваціях мають бути нові енергетичні, промислові та інформаційно-комунікаційні технології.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *