Як повернути ліки та медтехніку до аптеки?

#споживачам

В аптеках відмовляються приймати вже придбані в них ліки й техніку. Там посилаються на те, що придбані лікарські засоби повертати не можна. Але чи законно це? Ми поговорили з юристом про те, чи можна повернути ліки та медичну техніку до аптеки та що для цього потрібно

Як українські закони захищають покупців ліків

За законом, придбання ліків — це звичайний договір роздрібної купівлі-продажу. Через те, що це договір із покупцем-фізичною особою, крім норм Цивільного кодексу, діють ще й усі гарантії про захист прав споживачів. А такий покупець ліків є споживачем.

За договором роздрібної купівлі-продажу, покупець може діяти певним чином, не тільки якщо йому продали товар неналежної якості. Але і якщо йому продали якісний товар:

Стаття 707 Цивільного кодексу України

Про це ж сказано у Законі про захист прав споживачів. Споживач може обміняти у продавця непродовольчий товар належної якості на аналогічний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.

Але існує точний Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну/повернення, з підстав, зазначених у 9-й статті Закону про захист прав споживачів, затверджений Кабміном. Згідно з Переліком обміну/поверненню не підлягають продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни й певні непродовольчі товари.

Належна якість товару, роботи або послуги — це властивість продукції, яка відповідає вимогам, встановленим для цієї категорії продукції у нормативно-правових актах і нормативних документах, та умовам договору зі споживачем.

А щодо лікарських засобів, то, за законом, до них належать: речовини (субстанції), що діють, готові лікарські засоби (лікарські препарати, ліки, медикаменти), гомеопатичні засоби, засоби, які використовуються для виявлення збудників хвороб, а також боротьби зі збудниками хвороб або паразитами, лікарські косметичні засоби та лікарські домішки до харчових продуктів.

Обмін і повернення ліків неналежної якості

Інакша справа з продажем лікарських засобів неналежної якості. Згідно із Законом про захист прав споживачів, якщо ви придбали продовольчі товари неналежної якості, продавець зобов’язаний замінити їх товарами належної якості або повернути сплачені гроші. Але це якщо недоліки товару вдалося виявити у межах терміну придатності.

Термін придатності — це термін, визначений нормативно-правовими актами, нормативними документами, умовами договору, протягом якого в разі додержання відповідних умов зберігання та/або експлуатації чи споживання продукції її якісні показники й показники безпеки мають відповідати вимогам нормативно-правових актів, нормативних документів та умовам договору.

Тобто, якщо ви придбали ліки неналежної якості, у вас є повне право вимагати або замінити їх ліками належної якості, або повернути вам гроші. Причому ви самі вибираєте варіант, а продавець на підставі закону тільки зобов’язаний діяти відповідно до ваших вимог, як покупця. За винятком хіба що випадків, коли у продавця немає відповідних ліків належної якості, щоб надати їх замість ліків неналежної якості.

Оголошення в аптеках правомірні. Але вони стосуються не всіх ліків

Оголошення в аптеках про неможливість повернення ліків стосується тільки тих випадків, коли придбані ліки належної якості. У цьому випадку, за чинним законодавством, покупець не має права ні обміняти, ні повернути ліки.

Але такі оголошення взагалі не стосуються випадків придбання ліків неналежної якості. Найпростіший варіант — закінчився термін придатності певного лікарського засобу. Тоді покупцеві зобов’язані або замінити ліки неналежної якості або повернути гроші.

Природа договору впливає на те, який закон можна застосувати

Медична техніка — непродовольчий товар. Тут діють правила про обмін товару належної якості, але тільки в тому випадку, коли така медична техніка призначена для особистого, домашнього або іншого некомерційного використання.

Якщо ви купуєте механічний пристрій для вимірювання артеріального тиску для використання вдома, протягом чотирнадцяти днів із моменту одержання товару ви можете обміняти цей пристрій на аналогічний, якщо перший не підійшов вам за розміром, кольором і або з інших причин не може бути використаний за призначенням.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, ви можете або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту із відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару. Або обміняти товар на аналогічний, тільки-но відповідний товар надійде до продажу. А продавець зобов’язаний у день надходження товару до продажу повідомити вас, якщо ви вимагаєте обміну товару.

Вам обміняють товар належної якості, якщо ви не використовували його й зберегли його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий вам разом із проданим товаром. Тому що при відсутності цих умов або розрахункового документа продавець може відмовити вам в обміні товару.

Але якщо медичну техніку придбав певний медичний заклад, тобто юридична особа, законодавство про захист прав споживачів не поширюється на ці види відносин.

До того ж, якщо така медична техніка була придбана з метою її комерційного використання, не діятимуть при цьому й положення Цивільного кодексу щодо обміну товару належної якості. А оскільки це не договір роздрібної купівлі-продажу, а договір поставки, він регулюється іншим кодексом — Господарським.

При купівлі медичної техніки потрібно звертати увагу на суб’єктний склад. Так, Закон про захист прав споживачів поширюється лише на покупців-фізичних осіб, а також на те, яку саме угоду було укладено. Оскільки тільки за договором роздрібної купівлі-продажу в законах описані умови й порядок обміну/повернення товару належної якості.

А вид та природа договору впливають на визначення не тільки норм закону, що мають застосувати до нього, але й самого закону.

Що може і чого не може покупець

Законодавче регулювання стосується тільки продажу товарів неналежної якості. Згідно з Цивільним кодексом і Законом про захист споживачів, покупець товару неналежної якості, має право, незалежно від можливості використання товару за призначенням, вимагати від продавця за вибором:

  • пропорційно зменшити вартість товару
  • безоплатно усунути недоліки товару в розумний строк
  • відшкодувати витрати на усунення недоліків товару

Якщо були виявлені недоліки, які можна усунути або усунення яких пов’язане з непропорційними витратами або затратами часу, або які виявилися неодноразово чи з’явилися знову після їхнього усунення, покупець може:

  • відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми
  • вимагати замінити товар

Якщо ж покупець медичної техніки — фізособа, і ця техніка не призначена для використання у підприємницькій діяльності (тобто це — договір роздрібної купівлі-продажу), то права такого покупця через неналежну якість цієї медтехніки визначають спеціальні норми ЦК України.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *