Як правильно скласти бізнес-план: 6 важливих порад

#бізнес-план

Професійно складений бізнес-план не тільки допоможе залучити інвестиції, але і послужить основою для стабільного розвитку підприємства. Ми зібрали шість важливих порад про те, як грамотно скласти бізнес-план і не упустити найважливішого

#1. Структуруйте свої думки

Як банально це б не звучало, але все починається зі структури.

Незалежно від діяльності підприємства, існує ряд ключових розділів, які обов’язково повинен включати бізнес-план. Це:

  • резюме (описує ключові цілі і завдання бізнес-плану, привабливість бізнесу, його місце на ринку)
  • опис (детальна інформація про компанію, її структуру, товари або послуги, основні фінансові засоби)
  • керівництво (інформація про власників та засновників)
  • маркетинговий план (інформація про унікальність продукту, визначення цільової аудиторії та майбутніх рекламних кампаній, аналіз ринку)
  • виробничий план (інформація про всі етапи виробництва – від закупівлі сировини до технології упаковки)
  • організаційний план (деталізація структури компанії, інформація про систему розвитку персоналу, кадровий резерв, необхідні виробничі ресурси)
  • фінансовий план (інформація про собівартість, витрати і доходи, необхідні фінансові вкладення, додаткові грошові витрати на амортизацію обладнання, податки і т. д.)
  • аналіз ризиків (розгляд форс-мажорних обставин, способів їх запобігання)
  • додатки (наочні матеріали, таблиці, графіки)

Складаючи документ, не розпливайтеся в довгих формулюваннях і зайвих гіпотезах. Уся інформація повинна бути викладена коротко і зрозуміло.

У того, хто буде читати ваш бізнес-план, має бути чітке розуміння, що ви пропонуєте, і яку проблему вирішує ваш бізнес:

Коли я вперше переглядаю бізнес-план, то не читаю його від першої до останньої сторінки. Я перескакую з розділу на розділ, приділяючи особливу увагу резюме. Після резюме я розглядаю аспекти, які здалися мені найбільш слабкими. Якщо я не можу знайти рішення проблеми, навіщо мені читати все інше? – розповідає венчурний інвестор Юджин Кляйнер

#2. Використовуйте термінологію бізнесу

Дуже важливо використовувати в бізнес-плані основні ділові терміни. Для цього перед його написанням варто вивчити ключові поняття у вашій галузі.

Але у всьому важлива міра. Не переборщіть з технічним жаргоном. Інакше за горою складних і не завжди зрозумілих формулювань вашу головну ідею просто не роздивляться.

#3. Будьте реалістичними

Читачі скептично ставляться до надмірної самореклами і сумнівних обіцянок.

Тому, щоб бути чесними перед собою та іншими, чітко розділіть факти і свої очікування.

І кожне своє твердження або прогноз підтверджуйте розрахунками:

Як у підприємця, у вас має бути більше скептицизму, ніж у мене. Ви зобов’язані ставити під сумнів всі і всілякі цифри. Хто-небудь обов’язково перевірить їх. І, якщо ви не зробите цього самі, то опинитеся в дурному становищі, – каже венчурний інвестор Ендрю Анкер

#4. Приділіть увагу дизайну

Графіки, діаграми та ілюстрації притягують погляд і допомагають переконливо пояснити про значущість і привабливості проекту.

Крім цього, має значення оформлення тексту. Читати ваш бізнес-план має бути легко і цікаво:

Стиль свідчить про грунтовність. Залишайте більше вільного місця, щоб можна було робити позначки на полях. Використовуйте текстові блоки, а не абзаци з відступом. Якщо ви не знаєте, як надати документу належний вигляд, краще не ризикуйте і зверніться за допомогою, – радить венчурний інвестор Енн Уинблад

Крім цього, фахівці радять не забувати про титульний лист документа. І обов’язково вказати на ньому головні реквізити компанії: назва, логотип, юридична адреса.

#5. Перекладіть документ на іноземні мови

Звичайно, першою чергою, бізнес-план необхідний самому керівнику бізнесу. Щоб прорахувати всі ризики і мати чітке уявлення про розвиток своєї справи.

Але, як показує практика, рано чи пізно у будь-якої компанії виникає потреба в додатковому фінансуванні. І краще, якщо до початку активної гонки за інвестиціями ви грамотно, і, що найголовніше, без поспіху, переведете документ і всі його доповнення на кілька іноземних мов.

#6. Не використовуйте чужих бізнес-планів і готових шаблонів

Кожна ідея – особлива, кожен бізнес – по-своєму унікальний. І ті методи, які спрацювали в інших, не обов’язково спрацюють у вас.

Ви можете аналізувати інші бізнес-плани, вивчати доступні шаблони і робити висновки. Але тільки самостійно придумана стратегія принесе вам користь і зробить ваш проект дійсно успішним.

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *