Тренуємо логічне мислення. Лайфхаки від експерта

#логічне мислення

Хаотичність потоку інформації, яку ми отримуємо з інтернету, позбавляє нас здатності глибокого логічного аналізу та концентрації. Тому питання розвитку логічного мислення варто тримати під постійним контролем, звертати на це увагу краще вже з дитячого віку.

Викладач логіки у школі КМДШ Сергій Миколаєнко ділиться способами розвитку логічного мислення у школярів та дорослих:

1. Тренуємо увагу та спостережливість

– Граючи з дітьми надворі чи просто подорожуючи, звертаємо їхню увагу на різноманітні деталі навколо. Це дозволить успішно аналізувати та класифікувати властивості/ознаки навколишнього світу.

– Виконуючи будь-яку спільну діяльність з дітьми, зосереджуємо їхню увагу на конкретній справі та заглиблюємося у предмет обговорення.

– Використовуємо ігри на відгадування слів та чисел (приклади нижче)

2. Розв’язуємо логічні задачі та вправи

– Розгадуємо анаграми, метаграми, шифрограм;

– Вирішуємо логічні завдання з улюблених книг або знаходимо цікавинки з тематичних інтернет-ресурсів;

– Розгадуємо та складаємо ребуси, кросворди, головоломки;

– Складаємо ейдетичні ланцюжки (асоціативні ряди) для розвитку пам’яті та уваги;

– Розгадуємо загадки логічного спрямування.

3. Вивчаємо іноземні мови

Вивчення нових мов дає людині величезну кількість можливостей, зокрема, стабільний розвиток логіки.

Це абсолютно нова інформація, що активізує діяльність головного мозку. Сюди підключається й логічне мислення, так як мозок обов’язково проводить асоціацію між рідною мовою та іноземною.

4. Граємо у настільні ігри

Існує багато ігор для розвитку логічного мислення. Декілька ідей, що підходять як дітям, так і дорослим:

Шахи. Все просто: або ви навчитеся логічно мислити та прораховувати свої дії, або будете програвати у цій грі.

Монополія. Справжній дух суперництва та розробка бізнес-стратегії.

«П’ятнашки». Складаємо послідовно цифри, які розміщені хаотично. Пересувати цифри можна тільки вгору-вниз/вправо-вліво. Вдосконаливши техніку, можна виконувати це завдання на швидкість.

Скрабл (Scrabble). Гра працює за принципом кросворду, лише слова складаємо на ігровому полі, а кількість букв, які можна додати на табло – обмежена.

Доббл (Dobble). Гра складається з карток, на кожній з яких зображено по 8 різних малюнків, відмінних за кольором та формою. Кожні дві картки містять один однаковий малюнок, що відрізняється лише за розміром та місцем розташування на картці. Коли починаєш грати у цю гру, здається, що однакових малюнків НЕ-МА-Є. Але варто шукати уважніше 😉.

Картки «Memory». Різноманітні варіанти гри з картками сприяють розвитку пам’яті, покращують зорове сприйняття, увагу та швидкість реакції.

5. Прості способи, які ми використовуємо у щоденному житті:

• Читання книг. Для розвитку логічного мислення звертаємо увагу на художню, наукову та детективну літературу.

Вправа: відкрийте книгу, прочитайте початок твору, спробуйте придумати кінець, а потім подивіться, що ж трапилося насправді. У 90% зі 100 людина з легкістю може передбачити кінцівку, якщо тренує логічне мислення!

Для дітей є різноманітні книги віммельбухи, які містять мінімум тексту та наповнені кольоровими деталями. Кожна книга має героїв, з якими відбуваються цікаві та кумедні події протягом дня, місяця, року. Така структура книги дає дитині можливість фантазувати, кожного разу по-новому «читати» картинки та створювати нові історії. Основне призначення віммельбухів — ознайомлення з навколишнім світом, розвиток мовлення та уяви.

• Мобільні ігри з логічним навантаженням – можна грати в своє задоволення і одночасно розвивати логічні навички (посилання на ресурси з корисними іграми нижче).

• Виконання дій лівою рукою, якщо ви правша і правою — якщо шульга. Активізується робота обох півкуль головного мозку.

• Постійна зміна видів діяльності: на одну дію – не більше години. Це допоможе тримати мозок в тонусі та розвивати логічне мислення.

Що може людина, яка вміє мислити логічно:

знайти найбільш простий та безпечний вихід із проблемної ситуації;

зменшити кількість як професійних, так і життєвих помилок;

на підставі наявної інформації зробити правильний висновок чи поставити потрібні запитання для з`ясування суті явища;

передбачити та знайти швидкий шлях до правильного рішення;

чітко висловлювати свої думки – так, щоб їх розуміли оточуючі. 

ПРИКЛАДИ ІГОР:

«Я ЗНАЮ»

Ця словесна гра дає можливість розвивати здатність конкретизувати поняття.

Ведучий задає кожній дитині загальну назву/поняття, до якого слід назвати слова більш часткові, що до нього відносяться. Наприклад, попросіть дитину назвати 5 назв рослин. «Я знаю п’ять назв рослин: ромашка — раз, кульбаба — два, троянда — три, гвоздика — чотири, тюльпан — п’ять.» Кількість слів можна не обмежувати, і тоді дитина повинна назвати їх якнайбільше.

Для гри можна використовувати такі загальні поняття: фрукти, овочі, ягоди, напої, продукти, одяг, взуття, головні убори, меблі, транспорт, дерева, звірі, птахи і т.п. Коли дитина навчиться швидко і легко конкретизувати ці поняття, можна перейти до більш абстрактних понять.

«Дятел – Ворона»

Перший гравець задумує трьохзначне число з різними цифрами. Другий повинен відгадати це число за найменшу кількість спроб. Відгадують таким чином: називають довільне двоцифрове число. Якщо якусь цифру відгадано, і вона стоїть на правильному місці, то це – «дятел», а якщо цифру відгадано, але вона стоїть не на своєму місці, то це – «ворона». Після кожного ходу гравець, що задумав число, називає кількість «дятлів» та «ворон». 😊

«Є контакт»

У грі повинно бути не менше трьох учасників. Ведучий загадує слово і каже вголос першу літеру. Мета інших гравців – відгадати слово повністю.

Наприклад, ведучий загадав слово «ананас», тому називає літеру «а». Гравці починають придумувати слова, які починаються на цю літеру. Припустимо, гравець загадав слово «Антарктида». Він починає пояснювати слово іншому гравцеві: «найпівденніший континент Землі» і т. д. Якщо другий гравець здогадався, про що йде мова, він вигукує «Є контакт!».

Після чого гравці хором відраховують «один-два-три», а потім вигукують слово «Антарктида». Якщо ведучий здогадався, що за слово збираються вигукнути гравці, він повинен сказати: «ні, це не Антарктида!». Але обов’язково це потрібно сказати у період відліку.

Якщо ведучий не зрозумів, що загадав гравець, або не встиг сказати потрібну фразу за час відліку, він називає дві перші букви СВОГО загаданого слова, тобто «ан». Тепер гравці повинні придумувати слова, які починаються на літери «ан», наприклад, «ансамбль» і так по колу. Повторювати загадані слова не можна.

Рано чи пізно гравці здогадаються, яке слово загадав ведучий. Той, хто першим його назве, стає новим ведучим.

Читайте також: Як знайти своє призначення: 6 дієвих порад

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *