Реєстрація платником ПДВ: що варто знати підприємцю?

Однією з актуальних проблем у сучасному бізнесі є можливість зареєструватися платником податку на додану вартість. Зміни у Податковому кодексі України в теорії були направлені на спрощення цієї процедури, але на практиці підприємці і досі стикаються з багатьма складнощами. Як стати платником ПДВ та чи можна це зробити швидко?

Насамперед, для того, щоб пройти реєстрацію та стати платником ПДВ,  суб’єктам господарської діяльності потрібно відповідати багатьом критеріям, що визначені Податковим кодексом України.

Хто може бути платником податку на додану вартість?

Взагалі до переліку суб’єктів господарювання, які можуть стати платниками податку на додану вартість, належать:

  • юридичні особи (крім платників єдиного податку четвертої групи за ставкою 5%);
  • винятком з попереднього правила є юридичні особи – платники єдиного податку, у яких обсяг постачання робіт (послуг) наданих іншим платникам ПДВ за останні 12 календарних місяців перевищив 300 тис.грн.;
  • юридичні особи, що не є суб’єктами господарювання;
  • фізичні особи – підприємці (крім платників єдиного податку першої та другої групи, а також третьої групи за ставкою 5%);
  • винятком з попереднього правила є фізичні особи – підприємці платники єдиного податку третьої групи у яких обсяг постачання робіт (послуг) наданих іншим платникам ПДВ за останні 12 календарних місяців перевищив 300 тис.грн.;
  • фізичні особи, які ввозять товари на митну територію України;
  • представництва нерезидента, що не мають статусу юридичної особи.

Хто не може бути платником ПДВ?

Є також перелік осіб, які не можуть бути платниками податку на додану вартість. Це:

  • особи, які не відповідають вимогам обов’язкової реєстрації;
  • особи, які не відповідають критеріям добровільної реєстрації;
  • суб’єкти, які не є “особами” для цілей Розділу V відповідно до п.14.1.139 ПКУ;
  • особа, яка здійснює виключно операції, які не є об’єктом оподаткування податком на додану вартість.

Законом визначено, що особа підлягає обов’язковій реєстрації як платник ПДВ, зокрема, якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів, які підлягають оподаткуванню, нарахована такій особі протягом останніх 12-ти місяців, у сумі перевищує 1 млн грн. Разом з тим існує ще так звана добровільна реєстрація, яка передбачає, що якщо суб’єкт господарювання не здійснив постачання товарів чи послуг за останні 12 календарних місяців в обсязі 300 тис. грн., він має право зареєструватися платником податку на додану вартість у добровільному порядку. Для цього йому потрібно:

  • бути зареєстрованим суб’єктом господарювання не менше 12-ти календарних місяців;
  • не підлягати обов’язковій реєстрації у зв’язку із недосягненням 300 тис. грн. обсягів постачання за останні 12 місяців;
  • мати обсяги постачання іншим платникам податку на додану вартість у розмірі 50% від загального обсягу постачання (за попередні 12 календарних місяців);
  • ці обсяги постачання мають бути сформовані за рахунок оподатковуваних операцій;

 Як здійснюється реєстрація?

З урахуванням усіх останніх змін до Податкового кодексу, реєстрація платників ПДВ проводиться на підставі:

  • реєстраційної заяви у паперовому вигляді, яка подається до органів доходів та зборів за місцем проживання особи;
  • електронних копій цих заяв, які передаються державним реєстратором до органів доходів і зборів, при чому одночасно із відомостями з реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи– підприємця;
  • реєстраційних заяв, поданих засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб.

Заява про реєстрацію як платника податку подається особисто керівником підприємства або через його представника. При цьому у заяві обов’язково зазначаються підстави для реєстрації особи як платника податку.

Слід відмітити, що в залежності від того є реєстрація обов’язковою чи добровільною відрізняються строки подання відповідної заяви. Так, у випадку обов’язкової реєстрації платником ПДВ заява подається у термін до 10-го числа календарного місяця, що слідує за місяцем, в якому було досягнуто мільйонний обсяг господарських операцій, що оподатковуються ПДВ. А у випадку добровільної реєстрації заява про реєстрацію платником ПДВ подається у термін не пізніше, ніж за 20 календарних днів до настаня податкового періоду, у якому СПД планує отримати статус платника податку на додану вартість.

Скільки часу займає реєстрація?

Строк реєстрації платником податку на додану вартість складає 3 робочі дні. Якщо у фіскальної служби немає підстав для відмови у  такій реєстрації, остання має протягом 3 робочих днів після надходження заяви про реєстрацію платником ПДВ зареєструвати підприємство платником ПДВ. На сьогоднішній день документальним підтвердженням реєстрації платника ПДВ є витяг, який видається фіскальною службою на підставі відповідного письмового запиту СПД.

Чому можуть відмовити?

Слід зауважити, якщо особою при поданні заяви про реєстрацію чи визначенні бажаного дня реєстрації не дотримано порядок та строки, то уповноважений орган може відмовити у реєстрації особи платником ПДВ. За несвоєчасну реєстрацію платником ПДВ передбачена відповідальність. Якщо ви підлягаєте обов’язковій реєстрації платником ПДВ, але в затвердженому законом порядку не подаєте до фіскальної служби заяву про реєстрацію, то несете відповідальність за ненарахування або несплату ПДВ як зареєстрований платник ПДВ без права на нарахування податкового кредиту з ПДВ та, відповідно, без отримання відшкодування податку на додану вартість.

Анулювання платника ПДВ

Окремо слід сказати про анулювання платника ПДВ, рішення про яке може бути прийняте як фіскальним органом, так і самим суб’єктом підприємницької діяльності. Самостійно відмовитись від статусу платника ПДВ можливо тоді, коли обсяг ваших оподатковуваних опе­рацій за останні 12 місяців не досяг мільйонного обсягу. Для скасування реєстрації ПДВ потрібно до фіскального органу подати відповідну заяву про анулювання реєстрації платника ПДВ. Реєстрація анулюється в день одержання такої заяви. При цьому контролюючий орган має повідомити вас про це протягом 3-х робочих днів. Сам фіскальний орган приймає рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за наявності таких документів та відомостей:

  • суб’єктом господарської діяльності затверджено ліквідаційний баланс, передавальний акт, розподільчий баланс та документи, якими підтверджується наявність в Єдиному державному реєстрі запису про прийняття рішення щодо припинення підприємства,
  • заява або повідомлення платника ПДВ, відповідного уповноваженого органу чи особи про прийняття рішення щодо припинення реєстрації ПДВ.

Крім цього, може бути подана заява про реєстрацію платника єдиного податку суб’єкта господарювання, який відповідає будь-якій із цих умов:

  • перебуває на спрощеній системі за фіксованою ставкою;
  • перебуває на спрощеній системі за ставкою, що не передбачає сплати ПДВ і не переходить у встановленому ПКУ порядку на сплату єдиного податку за ставкою, що передбачає сплату ПДВ;
  • є ФОПом, який здійснює виробництво, постачання та продаж ювелірної продукції, виробів з дорогметалів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного та напівдорогоцінного каміння;
  • є платником єдиного податку 3 групи та самостійно обирає спрощену систему чи обирає ставку єдиного податку, встановлену для 3 групи, яка включає ПДВ до складу єдиного податку.

Анулювання реєстрації платника ПДВ здійснюється фіскальним органом на дату:

  • самостійного анулювання фіскальним органом реєстрації ПДВ або подання заяви суб’єктом господарської діяльності;
  • зазначену в судовому рішенні відносно суб’єкта господарської діяльності;
  • припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено суб’єкт господарської діяльності, що зареєстрований платником податку на додану вартість;
  • що передує дню втрати суб’єктом господарської діяльності статусу платника ПДВ.

Отже, процедура реєстрації платником податку на додану вартість була дещо спрощена, та чи допомогло це підприємцям? З якими проблемами можуть зіштовхнутися підприємці, які вирішили стати платниками ПДВ, журналістам Checkpoint розповіла юрист ЮК “Центр Конфліктології і Права” Олена Садовець.

Справді, з 1 січня 2015 року набрав чинності Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)”, яким спрощено процедуру реєстрації платників податків. Зокрема, законом скорочено строк реєстрації платником ПДВ з 5 до 3 робочих днів

Крім того, тепер у разі відсутності підстав для відмови у реєстрації особи як платника ПДВ контролюючий орган зобов’язаний протягом 3 робочих днів після надходження реєстраційної заяви до контролюючого органу внести до реєстру платників ПДВ запис про реєстрацію такої особи як платника ПДВ. Такі зміни покликані спростити діяльність суб’єктів господарювання, оскільки збільшення оборотів діяльності суб’єкта господарювання так чи інакше призведе до необхідності реєструватись платником ПДВ.

Щодо необхідності реєструватись платником ПДВ хотілось би зазначити, що сплата ПДВ має відбуватись таким чином, щоб він сплачувався лише кінцевим споживачем товарів чи послуг, всі інші організації мають право на відшкодування сплаченого ПДВ шляхом формування податкового кредиту. Отже, має бути так, що ПДВ призводить до подорожчання послуги чи товару лише для кінцевого споживача. На практиці ж суми ПДВ не завжди відшкодовуються, через що існує безліч судових процесів, і це призводить до подорожчення товарів/послуг не лише для кінцевого споживача, а й для самих платників ПДВ, не кажучи вже про необхідність додаткових інтелектуальних та трудових ресурсів для його адміністрування, — наголошує юрист

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *