Скасування печаток для підприємців: які наслідки для бізнесу?

Сьогодні набув чинності Закон , що скасовує печатки для юросіб та ФОПів і забороняє держорганам вимагати їх наявність. Чи насправді новий Закон спростить життя підприємцям та чи не накриє Україну хвиля підроблених документів, — розповідає юрист ЮК “Центр Конфліктології і Права” Валентин Рижак

Валентин Рижак, юрист

У березні цього року, коли законопроект №4194 про скасування печаток прийняли нардепи, підприємці вважали, що здійсниться мрія багатьох із них — на одну формальність стане менше. Від сьогодні їхні документи не будуть визнавати недійсними через відсутність печатки.

А якщо держоргани відмовляться приймати документи в юридичних осіб або фізичних осіб підприємців через відсутність печатки, їм загрожує штраф.

Як було і як є тепер?




Було Є
Для ФОПів печатки були необов’язкові. Але фізичні особи підприємці могли використовувати їх або ні за власним бажанням
А от для юридичних осіб порядок використання печаток спрощували і раніше. До Цивільного кодексу (ЦК) внесли зміни про те, що печатка на документах обов’язкова лише тоді, коли вона прописана в статуті підприємства За новим Законом, навіть якщо в підприємства є печатка, її взагалі необов’язково ставити на документах
Раніше підприємства страждали від бюрократії: якщо вони надавали держорганам документи без печатки, від них вимагали надати й статут, в якому зазначено, що без печатки підприємства можуть працювати Жодних підтверджувальних документів більше не потрібно. Необов’язковість печатки — таке ж повноцінне правило, як колись її обов’язковість
Підприємці мали носити з собою купу завірених паперів, щоб довести, що їм печатка не потрібна Зміни в Законі є системними. Тобто при поданні документів до державного органу відсутність печатки на документах не може бути підставою для неприйняття документів
Якщо держслужбовець неправомірно вимагав наявності печатки, можна було написати на нього скаргу, А отже, — згаяти час на її написання та розгляд. Підприємець міг добитися справедливості, але, по суті, жодної відповідальності службовці не несли За новим же Законом, чиновник нестиме адміністративну відповідальність — за вимагання печатки він сплачуватиме штраф. А це вже створює додаткові засоби впливу на недобросовісних можновладців

Які ризики для бізнесу?

Декілька років тому вівся облік печаток, їх виготовляли і знищували в порядку, визначеному законодавством. До сьогодні такого порядку теж взагалі не було: будь-хто міг замовити печатку, а хто завгодно міг виготовити її.

Відповідальність за підробку печатки передбачена статтею 358 Кримінального кодексу. Але ця норма є рудиментарною, адже застосовується тільки в разі підроблення документів загалом, а виготовлення та збут печаток жодним чином не контролювалося і не заборонялося

Це створювало додаткові загрози для діяльності українських підприємців. Але чи не є скасування печаток ще більшим ризиком для них?

Очевидних ризиків новий Закон не несе. Це лише додатковий механізм контролю. Авжеж, печатку з кількома ступенями захисту було важче підробити, проте варто було лише сфотографувати її відбиток, як можна було замовити таку ж.

Тобто гірше від цих нововведень нікому не буде. Розвинуті країни вже давно відійшли від обов’язкового використання печаток. Навпаки, зараз переходять до використання електронних документів.

Для контрагентів підприємства це загрозу також не несе. Печатка — звичайний елемент документу, який раніше був потрібен, а тепер ні. Перевірити достовірність можна і за підписом відповідальної особи.

Той, хто хоче підробити документ, — усе одно його підробить. А от справа юристів — довести, що документ було підроблено

Які труднощі може викликати скасування печаток?

Найголовніша проблема, яку нововведення таки можуть спричинити, — відмова чиновників “старої закалки” сприймати документи без печаток. Люди здебільшого негативно ставляться до змін у справах, за які вони несуть відповідальність.

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *