Що відбувається з відшкодуванням ПДВ і чому воно працює не завжди

Можновладці сподівалися, що електронна система відшкодування ПДВ зробить обчислення і сплату податку прозорими, а платники нарешті отримають гарантії на повернення коштів. З’ясовуємо, кому держава може автоматично відшкодувати податок на додану вартість, а кому ні, як це працює в Україні та чому наші закони все ускладнюють

Оксана Воловик, юрист

Позаминулого року український бізнес перейшов на систему електронного адміністрування ПДВ. Можновладці сподівалися, що це зробить обчислення і сплату податку на додану вартість прозорими. Головне — це мало стати гарантією права сумлінних платників на відшкодування непрямого податку.

Відшкодування ПДВ залежить від залишку на рахунку

На відшкодування ПДВ з бюджету впливає залишок коштів на рахунку платника в системі електронного адміністрування:

Коли платник подає податкову звітність і на його рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ сума коштів перевищує ту, що підлягає перерахуванню до бюджету, він може подати до контролюючого органу заяву на перерахування коштів. Заява має бути подана разом із податковою звітністю та містити реквізити платника.


Якщо все гаразд, кошти перераховують на поточний рахунок платника у сумі залишку, що перевищує суму податкового боргу з податку й суму узгоджених податкових зобов’язань.

Перерахувати кошти на поточний рахунок можуть тоді, коли таке зменшення загальної суми поповнення електронного рахунка не призведе до формування від’ємного значення суми податку.

Заяву платника про повернення суми бюджетного відшкодування податків вносять до Реєстру.

Сума відшкодування узгоджується не відразу і не завжди

Сума бюджетного відшкодування узгоджується в Реєстрі заяв не відразу. Лише з певних дат настає момент, коли платник може бути впевненим у відшкодуванні від держави:

Якщо контролюючий орган вносить відомості до Реєстру про те, що під час перевірки не було виявлено порушень, наступного ж дня після закінчення граничного строку проведення перевірки сума відшкодування вважається узгодженою.

Інформація про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом з’являється наступного робочого дня після виникнення такого випадку.

Узгодженою сума відшкодування стає й наступного дня після закінчення граничного строку проведення, але тепер уже камеральної або документальної перевірки. Але це — якщо контролюючий орган не повідомив про дати початку й закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податковій декларації або уточнюючому розрахунку. А інформація про автоматичне повернення суми відшкодування відображається в Реєстрі наступного робочого дня.

У такому разі обов’язково має бути відмітка про вид перевірки: камеральна чи документальна. Інформація про автоматичне повернення коштів також з’являється в Реєстрі наступного робочого дня.

Наступного дня після закінчення строку складення акта перевірки, якщо контролюючий орган не вніс до Реєстру відомості про дату складення цього акта, сума відшкодування також вважається узгодженою. Інформація про повернення суми бюджетного відшкодування контролюючим органом з’являється наступного робочого дня після виникнення такого випадку.
Це ж стосується й строку надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, визнання його протиправним або скасування. Сума відшкодування стає узгодженою, якщо контролюючий орган не повідомив про дату і номер повідомлення-рішення.

Протягом п’яти (операційних) днів платник податку отримує відшкодування на свій поточний рахунок у банку. Йому також можуть перерахувати суму відшкодування на бюджетні рахунки як сплату грошових зобов’язань або погашення податкового боргу.

Кому держава не відшкодовує ПДВ

За результатами камеральної або документальної перевірки контролюючий орган може виявити, що сума бюджетного відшкодування не відповідає сумі, заявленій у податковій декларації. Тоді контролюючий орган надсилає платнику податку повідомлення, в якому зазначені сума такого перевищення й підстави для її вирахування.

Якщо ж стає відомо, що платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, котролюючий орган відмовляє йому у відшкодуванні ПДВ.

Як щодо тих, хто колись не встиг задекларувати залишок податкового кредиту?

Ситуація з податковими періодами, що передували впровадженню системи електронного адміністрування, досі ускладнена. Платники, які не задекларували залишок податкового кредиту ПДВ в перехідній декларації за червень 2015 року, втратили технічну можливість відшкодувати цей податок у системі електронного адміністрування.

Відповідні суми таких платників не були автоматично зараховані на їхні електронні рахунки. А коригування податкової звітності було здійснене пізніше — протягом року від дня складання накладних.

Виникла правова колізія, коли базове право на відшкодування податку на додану вартість гарантовано нормами Податкового кодексу (у межах 3-річного терміну давності). Але спеціальні норми щодо впровадження системи електронного адміністрування ПДВ унеможливлюють скористатися нею, якщо на рахунку платника ці суми не обліковуються.

І можновладці не передбачили інших шляхів того, як податковий кредит може потрапити на електронний рахунок.

Тут виникає загроза зловживань дискреційним повноваженням з боку податкового органу та усунення від проведення документальної перевірки, посилаючись лише на результати камеральної. Така відмова у відшкодуванні платнику реально сплаченого ПДВ суперечить низці нормативних положень і принципу належного урядування.

А покращення/спрощення адміністрування податків не може відбуватися за рахунок порушення/погіршення прав платників, і держава не повинна на цьому заробляти (відмовою у відшкодуванні ПДВ з причини змін в адмініструванні).

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *