Корумпована транспортна галузь: реальне обличчя пасажирських перевезень

На сьогодні чисельність осіб, зайнятих у пасажирських перевезеннях в Україні, становить близько 200 тисяч. Приблизно таку ж цифру складають транспортні засоби, що використовуються під час таких перевезень. А грошовий оборот цього ринку в масштабах країни становить понад 20 мільярдів гривень на рік

У цій статті ми розповімо, у чому полягають причини «тіньового» розвитку ринку перевезень, хто отримує гроші, що проходять повз державний та місцеві бюджети, які законодавчі акти повинна ухвалити Верховна Рада України, аби назавжди покінчити із цим украй негативним явищем, і взагалі, чи можна вирішити цю проблему?

Десятки мільярдів поза бюджетом

Зауважимо, що понад 85% учасників ринку пасажирських перевезень в Україні здійснюють свою діяльність поза правовим полем. Особливо це стосується так званих приміських пасажирських перевезень.

У результаті ситуації, що склалася, бюджети різних рівнів недоотримують (або взагалі не отримують) належних податкових платежів, значна кількість працівників офіційно безробітні, порушуються вимоги безпеки перевезень, пасажир не отримує послуг належної якості та інше. Йдеться про 5-7 мільярдів гривень на рік, втрачених українською економікою, — зазначає голова громадської організації «Розвиток інфраструктури» Станіслав Гвоздіков

Зазначимо для пересічних громадян, куди саме йдуть невраховані фіскальними службами кошти за автоперевезення пасажирів. Так, вони йдуть до кишень недобросовісних керівників підприємств із перевезень, які ухиляються від сплати податків.

Причинами ж тіньової діяльності перевізників є відсутність чітких законодавчих вимог до учасників пасажирських перевезень, належного контролю з боку державних органів й адекватного покарання за порушення в цій сфері.

Так, слід сказати, що розмір штрафів за невиконання законодавства України є досить невисоким і практично ніколи не має бажаного ефекту.

Турнікет як рятівник

Це є глобальною проблемою економіки України, а тому дивуватись таким цифрам в окремій сфері господарської діяльності не доводиться. В нашій державі існує орган, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства — Державна фіскальна служба (ДФС).

У структурі ДФС є податкова міліція, на яку покладено завдання щодо запобігання, виявлення та розслідування податкових правопорушень. Тому змінити ситуацію у сфері ухилення від сплати податків зможе тільки систематична, адекватна (співрозмірна, пропорційна до вчиненого правопорушення) реакція на такі дії працівників уповноважених органів, — вважає юрист ЮК «Центр Конфліктології і Права» Ігор Кравченко

Проте що саме можна зробити на практиці, особливо в галузі приміських пасажирських перевезень, де спостерігається найбільше протиправних дій? Адже практично на 95% маршрутів пасажирам не видаються квитки…

Деякі експерти та й сам автор статті переконані, що цю проблему може вирішити встановлення турнікета або точки оплати із застосуванням сучасних технологій як для готівкового, так і для безготівкового розрахунку на вході до автобуса чи маршрутки.

До того ж це усуне небезпечні моменти під час пересування: водії власноруч продають квитки, відраховують решту, щоразу відволікаючись від керма. А це все може спричиняти аварії, й доволі серйозні, приклади яких час від часу сколихують загал.

Та у встановлення турнікетів є один значний мінус — вони витратні, і не завжди таке можна зробити в маленьких містечках та селищах. Але якщо місцева влада дійсно хоче, щоби чималі кошти у вигляді податків від роботи приміського пасажирського транспорту йшли до державної скарбниці, то вона це зробить. Тим паче, що всі витрати на встановлення подібних турнікетів дуже швидко себе окуплять.

Але вирішення цього, на перший погляд, важливого питання, не вирішить проблему загалом.

Прописати ліцензійні вимоги

Що треба зробити задля поліпшення контролю таких компаній?

Передусім, варто конкретніше прописати ліцензійні вимоги та відповідальність перевізників за їхні порушення, і таким чином буде простіше штрафувати керівників таких підприємств.

Однак наразі ситуація жодним чином не змінюється, хоча навіть у Міністерстві інфраструктури наголошують: проблему треба терміново вирішувати:

Ліцензування автоперевізників на сьогодні є суто формальною процедурою, яка, з одного боку, створює зайві бюрократичні перепони на ринку, а з другого — не забезпечує реальної оцінки можливостей перевізника щодо виконання своїх зобов’язань.

Пропонується запровадження процедури допуску до ринку пасажирських та вантажних автомобільних перевезень, яка передбачатиме необхідність відповідності пасажирського перевізника та його керівного персоналу певним вимогам щодо: доброї ділової репутації, задовільного фінансового стану, наявності транспортних засобів, необхідної професійної компетентності персоналу

Дійсно, така процедура унеможливить допуск недобросовісних перевізників, які нездатні нести матеріальну відповідальність за своїми зобов’язаннями та в силу фінансової неспроможності не можуть забезпечити належну якість та безпеку перевезень, відповідність вимогам європейських країн.

Існування такої процедури дозволить відмовитися в майбутньому від проведення конкурсів на пасажирські автоперевезення та перейти до ринку з вільною конкуренцією на зразок країн Євросоюзу.

Реформувати ДФС та провести тотальні перевірки перевізників

Але, здається, це неможливо зробити без реформування ДФС, оскільки діяльність саме цієї інституції викликає найбільше питань. Або, як альтернативне рішення, — створити державний орган, що здійснював би контроль за діяльністю перевізників, слідкував би за справною сплатою ними податків та інше.

Деякі експерти впевнені в тому, що треба провести перевірки всіх перевізників, а потім усі без винятку маршрути виносити на конкурс:

Добре, якщо перевізник, якому знайома специфіка району, здобуде право і далі обслуговувати свій маршрут. Але на нових умовах: нові і комфортні автобуси, що курсують за графіком, повинні бути підключені до сучасної системи оплати проїзду пасажирів наземного громадського транспорту, яка здатна вести чіткий облік і контроль пільгового забезпечення проїздом окремих категорій пасажирів, — зазначає пан Гвоздіков

Якою може бути технологія перевірок перевізників? По-перше, слід розірвати договори з перевізниками по маршрутах, які виявилися об’єктами судових розглядів.

Потім треба організувати перевірки із залученням такого органу, як Укртрансбезпека. До речі, чимало фахівців зазначають, що ця інституція стоїть на правильному шляху в питаннях контролю за перевізниками.

Після цього треба зафіксувати порушення та направити претензію перевізникові. За 30 календарних днів провести повторну перевірку й розірвати договір. Для роботи на маршруті призначити до проведення конкурсу перевізника один раз на термін не більше трьох місяців. Винести маршрут на конкурс, за результатами якого укласти угоду з переможцем.

Але все одно маршрути треба постійно перевіряти, а порушення фіксувати. Зі злісними порушниками —розривати угоди негайно.

Небажання щось змінювати зверху

Відомо, що цьогоріч лунала ініціатива навести лад із перевізниками на Київщині, однак усі пропозиції розбилися об небажання це робити зверху.

Цікавим є те, що для забезпечення прав пасажирів та захисту цивілізованих перевізників не потрібно ініціювати ухвалення відповідних законопроектів. Так, у Мінінфраструктури сформовано детальний план, згідно з яким буде розроблено, погоджено та ухвалено всі необхідні нормативно-правові акти з урахуванням так званого перехідного періоду.

Але при цьому, як наголошують юристи, треба внести зміни до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту.

Отже, зробити все можна дуже швидко, проте потужному лобі, що контролює ринок пасажирських перевезень та найкорумпованіший його сегмент — приміські перевезення — це робити невигідно.

Тут потрібна воля на самих високих щаблях влади, або воля місцевої влади та громадських формувань. Останні й мають провести кардинальну реформу цієї галузі.

Ігор Гонта

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Комментариев (2)

    Іван

    Листопад 24, 2016 at 18:22

    Люди добрі – це тільки кінчик мізинчика. А тим часом у Киівенерго…

    Відповіcти

    Евген

    Листопад 10, 2016 at 17:54

    Приміські перевезення існують тільки біля великих міст в районах вони вже давно померли якщо показати та сплатити всі податки то тариф на перевезення потрібно піднімати в 2-3 рази.

    Відповіcти

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *