Чому «Укрзалізниця» підвищує тарифи і до чого це призведе?

З’ясовуємо, що відбувається з українськими вантажоперевезеннями

За час проведення АТО промисловість втратила близько 20% своєї потужності. Відповідно повинен був упасти й ринок залізничних вантажних перевезень. Так і сталося 2016-го. Але за січень-серпень 2017-го вантажообіг у країні зріс майже на 10%.

«Укрзалізниця» несе мільярдні збитки

Ще на початку року «Укрзалізниця» намагалася підвищити ціни, але Державна регуляторна служба відхилила проект. Якщо б сталося інакше, це погано позначилося б на конкурентоспроможності тих, хто працює з монополістом. І завдало б шкоди їхньому бізнесу.

Залізничний монополіст перейшов до публічного наступу, заручившись найкращим аргументом — аудиторським звітом E&Y. Крім позитивного фінансового результату роботи транспортників, «Укрзалізниця» зазначила, що «за умови індексації тарифів на вантажні перевезення фінансовий результат 2017 року буде позитивним».

Зростання вантажообігу, збільшення капітальних інвестицій майже вдвічі, зростання зарплати більш ніж на 30% — усе це водночас. При цьому тарифи залишилися на тому ж рівні. Тому в балансі підприємства за попередні періоди — мінуси на мільярди.

У проекті фінплану на 2018 рік «Укрзалізниця» натякнула, що збитків можна уникнути збільшивши тарифи. Цей детально прописаний план інвестування та ремонту залізниці говорить про те, що монополіст готовий далеко зайти, аби отримати бажане.

Така відкритість залізничників — не тільки намір підвищити лояльність до бренду. Так вони ще й виконують вимоги регулятора, який зажадав від «Укрзалізниці» прозорості й публічності тарифоутворення.

Гроші витратять на зарплати, амортизацію та пальне

Більшу частину грошей «Укрзалізниця» витрачає на зарплати, енергоресурси та відновлення сзастарілого локомотивного й вагонного парку:

Стаття витрат у % до інших видів витрат %, зростання/зниження до звітних показників 2016 року
Сировина й основні матеріали 10,3 +17,7
Паливо 10,3 +29,3
Електроенергія 9,9 +8,5
Заробітна плата 33,1 +26,5
Відрахування на соціальні заходи 7,3 +25,7
Амортизація 21 -12,1%
Інше 8 -48%

Операційні витрати з ПрАТ «Українська залізниця» на 2017 рік. Джерело: www.uz.gov.ua

Перед тим як підвищити тарифи, «Укрзалізниця» повинна стати прозорішою

Плани «Укрзалізниці» критикують і називають дискримінаційними та необґрунтованими. Зараз не можна піднімати тарифи й припиняти дотації вантажоперевезень за рахунок неринкових цін для пасажирського сполучення. А модель зміни тарифів призведе не до підвищення їх майже на 23%, а сягне 40%.

Аби бізнес повірив монополісту й погодився на підвищення тарифів, йому потрібно стати прозорим і відкритим:

  • озвучити цифрові показники попереднього підвищення тарифів
  • попередити про зміну ситуації з логістикою вагонного складу, швидкістю транспортування, обігу вантажів та їх збереженості
  • перед прийняттям рішення провести консультації й досягти компромісу

Система утворення нових цін на вантажоперевезення ще не сформована як цілісне пропозиція і в комерційному середовищі. Там по-різному дивляться на природи цієї ціни. Більшість операторів залізничних перевезень погоджуються, що основою має бути темп інфляції. А вантажовідправники вагаються між темпом інфляції в країні, індексами цін промислових виробників та зміною цін на продукцію, яку перевозять.

Залізниця втрачає обсяги, а альтернативні шляхи сполучення нарощують позиції

Залізниця втрачає своїх клієнтів у вантажоперевезеннях на відміну від інших видів сполучення:

Вантажообіг
млн т/км у % до січня-серпня 2016 року
Увесь транспорт 224966,4 108,5
Залізничний 125983,8 104,1
Автомобільний 26066,9 108,5
Водний 2875,9 111,6
Трубопровідний 69882,2 117,3
Авіаційний 157,6 108,0

Вантажні перевезення в січні-серпні 2017 року в Україні. Джерело: Держкомстат

Водний вид транспорт, темпи якого зростають, вигідний для великих перевезень сільськогосподарської сировини. Компанії, які серйозно зайнялися відновленням транспортної системи перевезення вантажів по воді, знижують витрати на транспортування.

Рік Ж/д (відправлення) Ж/д (перевезення) Морський Річковий Авто Авіа Трубо-провідний
2013 377 318 443 602 3 428 2 841 1 260 768 99,2 125 941
2014 ⇓325 171 ⇓386 277 ⇓2 805 ⇑3 145 ⇓1 131 313 ⇓78,6 ⇓99 680
2015 ⇓294 301 ⇓349 995 ⇑3 292 ⇑3 156 ⇓1 020 604 ⇓69,1 ⇓97 232
2016 ⇓292 105 ⇓343 434 ⇓3 033 ⇑3 642 ⇓1 085 663 ⇑74,3 ⇑106 729

Перевезення вантажів усіма видами транспорту, тис. тонн. Джерело: Держкомстат

+23% — це занадто. Але ціни все одно зростуть

Але від зростання цін на залізничні вантажоперевезення не втекти. І вже у вересні Кабмін затвердив консолідований фінансовий план «Укрзалізниці» з індексацією тарифів на майже на 23%.

Це не найкраще рішення для економіки. Таке одноразове підвищення може серйозно й негативно вплинути на економіку. Якщо тарифи зростуть, їх будуть відслідковувати, поки не створять незалежного регулятора в транспортному секторі економіки.

Ставити крапку в тарифоутворенні ніхто не поспішає, а без вирішення питань регуляторної служби погоджений у Кабміні фінплан — лише намір, а не конкретне рішення.

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *