Зворотний бік євроінтеграції: спритники з Європи «кидають» українських підприємців

#версія захисту

З обранням Україною євроінтеграційного вектору розвитку й посиленням зв’язків нашої держави з європейськими країнами, в нас не бракує іноземних вчителів. Вони засідають у міністерствах, керують цілими галузями господарства та областями й наперебій вчать нас, як здолати корупцію, запобігти шахрайствам та й узагалі, як стрибнути нашій країні до цивілізованого світу. На превеликий жаль, попри прекраснодушні сподівання нашої влади, разом із дійсно корисними людьми та ідеями з Європи до України хлинули й тамтешні авантюристи

Ось, наприклад, вельми цікава колізія виникла між українським публічним акціонерним товариством «Електрозавод» і такою собі іноземною компанією «Атлас Проджект Менеджмент» (ATLAS PROJECT MANAGEMENT LLP), зареєстрованою у Великій Британії. Остання входить до складу міжнародного холдингу ATLAS CORPORATION, генеральний директор якого – громадянин Італії Ріккардо Педерсолі. Обидва підприємства є виробниками сучасних металевих конструкцій, що використовуються у найрізноманітніших галузях народного господарства.

Причому на власному сайті «Атлас Проджект Менеджмент» позиціонує себе досить гучно. З офіціозу довідуємося, що це – інженерно-будівельна компанія, що займається проектуванням, виготовленням, постачанням та монтажем широкого діапазону технологічного обладнання і металоконструкцій для різноманітних галузей промисловості. Компанія «ATLAS CORPORATION LLC» була створена на основі багаторічного досвіду роботи пана Ріккардо Педерсолі в галузі виготовлення середніх та важких металоконструкцій.

І от 17 серпня 2016 року «Атлас Проджект Менеджмент» підписує з українським ПАТ «Електрозавод» особливий контракт. Згідно цього контракту, українські виробники постачають іноземцям певну кількість свого товару – спеціалізованих металевих печей. А іноземці, своєю чергою, зобов’язуються сплатити українцям вартість того товару на загальну суму 82 267 євро.

Щодо розрахунків, сторони домовилися провести їх за допомогою так званого документарного безвідкличного акредитиву. Тобто, із залученням міжнародного банку, який виступає гарантом виконання сторонами контракту своїх обов’язків, і зобов’язується перерахувати попередньо внесені замовником гроші виконавцю робіт тільки після підтвердження факту прийому товару.

Український виробник в повному обсязі виконав свої зобов’язання і у визначені контрактом строки доставив печі покупцю. Своєю чергою, останній надав українській компанії документи, що підтверджують відповідність поставленого товару замовленню. Отже, здавалося б, відтепер справа була за «Атлас Проджект Менеджментоам» щодо сплати грошей за товар.

Великою несподіванкою став для українських підприємців той факт, що в останній (!) день перед перерахуванням грошей банку іноземна фірма раптом повністю змінила свої домовленості з банком. Причому зроблено це було напрочуд хитро.

Як виявилося, з найпершого дня домовленості італійці так собі, потрошку, порушували умови початкового контракту. Спочатку зміни були некритичними. Але, зрештою, вони накопичилися й унеможливили виконання договору взагалі.

Ось, наприклад, «Атлас Проджект Менеджмент» затримали виписку платіжного інструменту на місяць. За цей термін на «Електрозаводі» уже виготовили замовлені печі, а акредитиву все ще не було. Численні нагадування та переговори з іноземцями ні до чого не приводили. Та буквально за кілька днів до закінчення передбачених контрактом строків відправки товару до Італії, «Атлас Проджект Менеджмент» акредитив таки виписує.

Та тільки ретельно перевіряти його умови в наших часу вже не лишилося. Тож, переглянувши лише основні положення тексту акредитиву, «Електрозавод» прийняв його й відправив печі «Атлас Проджект Менеджменту».

Як згодом виявилося, представники іноземної фірми самовільно нібито «несуттєво» змінили всього лише декілька слів у тексті акредитиву, та так, що ці зміни суперечили затвердженому контракту.

Зокрема, в контракті та в попередній редакції акредитиву зазначено, що серед інших документів для перерахунку отримувачу коштів подається копія товарно-транспортної накладної. Своєю чергою, замовник товару в останній момент замінив у тексті платіжного документу слово копія на слово оригінал. Крім того, строк виконання акредитиву було значно обмежено в часі.

Та, як наслідок, коли «Електрозавод» направив необхідні підтверджуючі документи до банку-гаранта для оплати – банк відмовив українцям! Українська сторона, детально вивчивши положення зміненого акредитиву, з’ясувала, що його умови викладені таким чином, що взагалі унеможливлює отримання коштів виконавцем робіт, тим більше, враховуючи, що часу на виправлення помилки у тексті акредитиву не було. Тож, і гроші не отримали. Чи ненароком це було зроблено італо-британцями? Сумнівно.

А за декілька днів після поставки товару представники «Атлас Проджект Менеджменту» висунули представникам «Електрозаводу» вже й зовсім незрозумілі та цілком безпідставні претензії. Мовляв, шановні наші українські виробники, розумієте, ваш товар… дещо недороблений!

І це при тому, що іноземці власноруч приймали не лише доставлені печі, а й усі документи, що свідчили саме про ту якість товару, яка була детально обговорена в окремих пунктах контракту. Втім, як виявилося, претензії покупця стосувалися вимог до товару, які жодним пунктом контракту обумовлені не були.

Та найбільше вразила українських бізнесменів й узагалі нахабна вимога «міжнародної компанії». Виявляється, відтепер не британська фірма на чолі з італійцем-резидентом України винна гроші українському виробникові, а навпаки, це українці вже винні «Атлас Проджект Менеджменту» за те, що… виробили та поставили їм товар!

На думку юристів, це – найбільше порушення умов контракту між українським виробником та італійською фірмою. Адже, згідно домовленостям між сторонами, у разі виникнення якихось недоробок, іноземці просто не мали права щось там лагодити власними силами, а повинні були звернутися до фахівців «Електрозаводу», які б і усунули недоліки!

Це практично те ж саме, що гарантія на ваш придбаний комп’ютер діє лише за умови, якщо ви не знімаєте на системному блоці кожуха й не встановлюєте туди своїх деталей. А як зняли й поставили, і ваша техніка зламалася, то ремонтуватимете її за власний кошт, навіть якщо це сталося під час дії гарантійного терміну.

Та тільки в цьому випадку, підкреслимо, усі згадані «недоробки» товару, що його отримали італійці, – то цілком їхні вигадки. Адже разом із товаром вони отримали й найповнішу документацію, що свідчила про всі обговорені параметри прибулих з України печей.

Ось так «надійна» «міжнародна» компанія вчинила те, що називається, «кинула» українських підприємців аж на 82 тисячі євро.

З метою мирного врегулювання спору юристи ПАТ «Електрозавод» направили замовнику обґрунтований лист-претензію з пропозиціями заплатити за товар. Реакція «Атлас Проджект Менеджменту» шокувала українців. У своєму листі-відповіді мові англійською мовою італієць Ріккардо Педерсолі вдався до зустрічних звинувачень, поданих у відвертого абсурдній та саркастичній формі.

Процитуємо хоча б початок листа:

На ваш електронний лист ми відповідаємо дуже коротко, адже ця історія набула гротескного вигляду

Надалі пан Педерсолі вирішив «нагадати, що контракт складений відповідно до італійського законодавства», і нібито він «із великим задоволенням» готовий надати суду докази порушення зобов’язань українською стороною.

Наприкінці свого листа керівник «Атлас Проджект Менеджменту» безцеремонно звернувся до керівництва «Електрозаводу» з проханням-застереженням – цитуємо:

…Ми звернемося з цивільним позовом відносно поставлених товарів та спричинених нам моральних збитків. Будь-ласка, не корчіть із себе розумників та не малюйте нам цифри нанесених збитків, так як, згідно італійського законодавства, тільки суд має право оцінювати суму збитків… Подальші ваші електронні листи з необґрунтованими хвалькуватими вимогами про оплату <…> будуть нами сприйняті як погрози та залякування в межах не тільки цивільного, а й кримінального законодавства

Ось вам і «справжній європейський» стиль ділової переписки…

Тепер на міжнародних спритників чекає Арбітражний суд Торгової палати Стокгольма. І коли цей суд визнає вимоги українського виробника обґрунтованими, платити італійцям доведеться вже значно більше.

Ситуацією зацікавилися наші журналісти. З’ясувалися вельми цікаві факти. Компанія «Атлас Проджект Менеджмент» зареєстрована півтора роки тому у Великій Британії. Її засновниками є такі собі дві офшорні компанії з Белізу, держави у Центральній Америці.

Між тим, в Україні зареєстровано ТОВ «Атлас Корпорейшн» на чолі із тим самим Ріккардо Педерсолі.

Зверніть увагу, як з’ясувалося, це зовсім не представництво «ATLAS PROJECT MANAGEMENT» в нашій державі, а дублююча фірма-клон – звичайнісінька пустушка.

За вказаною в договорі адресою знаходження фірми «Атлас Проджект Менеджмент» (м. Київ, бульвар Лесі Українки, 2, офіс 35) знаходиться зовсім інша компанія. А за адресою реєстрації українського члена так званої «Atlas Corporation» (м. Київ, проспект Визволителів, 3, офіс 33) представники ТОВ «Атлас Корпорейшн» усього лише орендують кімнату для прийому кореспонденції. Отже, де англійці-італійці виробляють свою потужну і сучасну продукцію та куди її поставляють, залишається лише гадати…

Зрештою, ми зв’язалися з представниками «Атлас Корпорейшн» за допомогою вказаного на офіційному сайті номера телефону. Мабуть, добре вивчивши досвід спілкування з пресою наших чиновників, помічниця директора відмовилася коментувати ситуацію, зажадавши від нас офіційного звернення. Звернення ми написали, проте відповіді так і не отримали.

Отож, тримаємо ситуацію на контролі. Сподіваємося, що спритникам з Великої Британії чи то Італії таки доведеться сповна заплатити чесним українським підприємцям за постачений товар.

А нашим представникам влади, які все ще переконують нас у світлих перспективах долучення до європейської спільноти, порадимо уважніше придивлятися до тих іноземних інвесторів, які так мріють закріпитися в Україні. Головним чином – задля чого саме?

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *