Круглий стіл: як вітчизняному виробнику витримати конкуренцію з рітейлом?

Керівники підприємств та представники асоціацій харчової промисловості під час круглого столу обговорили проблеми у взаємовідносинах між українськими виробниками та рітейлом, а також проаналізували альтернативні канали збуту харчової продукції.
16 червня 2016 року за ініціативи Комітету підприємців АПК при Торгово-промисловій палаті України відбувся круглий стіл на тему: “Альтернативні канали збуту харчової продукції: проблеми, практики, перспективи”. Проведення заходу обумовлено тим, що на сьогоднішній день рітейл (роздрібна торгівля у великих торгових мережах) поступово витісняє з ринку виробників, а отже, виробникам потрібен альтернативний шлях надання своїх продуктів кінцевому споживачеві, з меншою націнкою та коротким терміном повернення коштів.
На думку експертів, на шляху пошуку альтернативних каналів збуту продукції, безумовно, є певні перешкоди: терміни доставки, температурні режими доставки, санітарні норми та навіть культурні звички людей. Проте, досвід багатьох компаній показує, що з цими перешкодами можна боротись. Експерт з питань конкуренції на ринках харчових продуктів Микола Бараш переконаний, що основною проблемою виробників є їхнє невміння домовитись між собою та організувати якісний діалог з рітейлом.
“Саме бізнес-асоціація, яка представляє інтереси малого і середнього бізнесу – той шлях, який дозволить організувати діалог між рітейлом та виробниками. Інакше перехід на приватні торгові марки закінчиться тим, що завтра виробник зникне з полиць, споживач його перестане бачити, а післязавтра спробуй довести, що якийсь комбінат з виробництва м’ясної продукції або кондитерська фабрика присутні на ринку. Будь-який виробник з появою приватних марок домінуючих мереж зникає як контрагент кінцевого споживача з усіма відповідними наслідками. Тому у цей час розвитку ринку, на мій погляд, настає критично важливий період, який український виробник або об’єднається і використає, або наслідки будуть дуже критичні”, – наголосив Микола Бараш.
Підприємці запропонували розробити правила внутрішньої торгівлі, а також запровадити адміністративне регулювання на ринку рітейлу, як це практикується у світі. Для прикладу було наведено США, де дуже зарегламентовано саме ринок внутрішньої торгівлі, що дає змогу споживачам отримувати якісні та недорогі продукти.
Однак, керівник проекту Сервіс управління доставками “Planerri” Олександр Кшиванський вважає, що цей процес може бути дуже тривалим.
“Рітейл сьогодні витісняє виробників, від цього нікуди не дітись. Тому є декілька варіантів виходу із ситуації. Один з них – мають бути задіяні державні важелі регулювання, які б дозволили усім вижити. Проте тут є мінус – це шлях повільний. Інший – створювати альтернативні шляхи роботи з кінцевим споживачем. І саме існування працюючих таких шляхів, безумовно, серйозно вплине на виробників та їх життєздатність”, – зазначив він.
Підсумовуючи результати зустрічі, перший віце-президент Торгово-промислової палати України Михайло Непран відмітив, що проблема обмеження конкуренції у взаємовідносинах між виробниками та рітейлом дуже велика і вимагає негайного вирішення.
“Ми обговорили дуже важливе питання – як зробити так, щоб кінцевий споживач сплачував за товари якомога дешевше. Адже виходить, що сьогодні продавець диктує умови. Виробник виробляє продукцію по одним цінам, а продавець, користуючись своїм монопольним становищем, наживається іноді до 50% на кожному виді товару. Що робити? По-перше, це самоорганізація виробників, по-друге – пошук альтернативних шляхів збуту продукції. Палата, у свою чергу, ставить питання про те, що можна зробити на національному рівні, на тій співпраці, яка в нас є з Урядом, щоб, у тому числі, за допомогою адміністративних заходів, змінити ситуацію на краще”, – сказав Михайло Непран.
Читайте також: Електронні документи та цифровий підпис: які переваги отримує бізнес?
Залишити відповідь