Що Яценюк і Порошенко пообіцяли МВФ? Повний пакет документів

Меморандум українського уряду з Міжнародним валютним фондом повинен забезпечити Україні масштабне фінансування для порятунку економіки, – повідомляє Главком.
11 березня Рада директорів МВФ розгляне питання про збільшення фінансування України, без якого державі загрожує банкрутство. Рішення про початок нової чотирирічної програми кредитування – Extended Fund Facility – міжнародні фінансисти прийматимуть, відштовхуючись від пакету економічних реформ уряду Арсенія Яценюка, заявленого у трьох документах: Листі про наміри, Меморандумі про економічну та фінансову політику, а також Технічному Меморандумі про Взаєморозуміння. Їх розробили Кабмін і Нацбанк, а наприкінці минулого тижня затвердили президент Петро Порошенко, прем’єр Арсеній Яценюк, голова Нацбанку Валерія Гонтарєва, міністр фінансів Наталія Яресько.
Пропонуємо розглянути копії цього пакету документів.
Нова чотирирічна програма з розширеним кредитуванням (Extended Fund Facility, EFF) повинна прийти на зміну чинній «stand by» (була прийнята на період 2014 – в 2016 рр.). Як зазначала директор-розпорядник МВФ Крістін Лагард, новий проект співпраці повинен «підтримати заходи щодо негайної макроекономічної стабілізації, а також широкі і глибокі економічні реформи протягом кількох років, щоб забезпечити економічну і фінансову стабільність та відновлення стійкого зростання». EFF – об’ємніша та довготриваліша, ніж її попередниця. Замість двох років, термін кредитування зростає до чотирьох, повернення кредитних коштів збільшено майже у два рази (до 10 років).
Раніше Лагард також заявляла, що Україна зможе розраховувати на залучення 40 $ млрд із різних джерел. Частка Міжнародного валютного фонду становитиме 12350 млн SDR.
Попередні домовленості українська влада перенесла на папір минулого тижня.
Ось як це сформулював український уряд у документах, направлених до МВФ:
1.Лист про наміри до Міжнародного валютного фонду.
«Для здійснення реформ та коригування економіки Україна звернулися із запитом про укладення нової чотирирічної угоди у межах Механізму розширення фінансування (EFF) на суму еквівалентну 12348060000. SDR (900 відсотків квоти і близько 17,5 млрд доларів США) та маємо намір скасувати нашу угоду про «стенд-бай» 2014 – 2016 рр. безпосередньо перед укладенням нової розширеної угоди. Наші міжнародні партнери зобов’язалися надати додаткові кошти, щоб забезпечити фінансування в повному обсязі».
Уряд гарантує за допомогою цих засобів:
– Забезпечити низький і стабільний рівень інфляції в умовах гнучкого обмінного курсу, водночас сприяючи стабільному накопиченню резервів,
– Оздоровлення банківської системи,
– Зміцнення фіскальної стабільності, з одночасним забезпеченням потенціалу для фінансування витрат на соцзахист та інвестування в інфраструктуру,
– Вжиття заходів для ліквідації дефіциту «Нафтогазу України» до 2017 року.
Визначальну роль при цьому відіграватимуть масштабні структурні реформи, передусім, посилення інвестиційного потенціалу та економічного зростання через: – Впровадження реформ держуправління, в тому числі, щодо протидії корупції та реформи судоустрою,
– Дерегуляція і реформа податкового адміністрування, спрямована на поліпшення бізнес-клімату,
– Реформування підприємств держвласності, реструктуризація «Нафтогазу України» та удосконалення корпоративного управління.
2.Меморандум про Економічну та Фінансову політику – основний документ, направлений до МВФ, що включає більше детальний виклад економічної програми, яку уряд збирається запровадити за фінансової підтримки МВФ та інших донорів.
Розвиток ситуації та прогноз. Економічна активність у країні скоротилася на 6,9%. У грудні 2014 року продовжували падіння промислове виробництво, роздрібна торгівля, обсяги будівництва. Вона може досягти дна в середині 2015 року. При цьому уряд сподівається, що в 2016 – 2018 рр. очікується відновлення і нарощування економічного зростання, темпи якого в середньостроковій перспективі досягнуть 4%.
Інфляційний тиск впаде. До кінця 2014 року інфляція досягла 25% через те, що гривня втратила половину своєї вартості щодо долара. Прогнози на 2015 рік: інфляція збережеться на такому ж рівні. Надалі вона повинна різко сповільнитися: до 10% в 2016 році і до 5% у 2018 році.
Тиск на платіжний баланс зменшиться. Обсяги експорту у 2015 році скоротяться. Тим не менш, в уряді впевнені, що програма економічних реформ зробить Україну привабливою для інвестицій, поверне доступ до ринку капіталів. За планами Кабміну, дефіцит рахунку поточних операцій в 2016 – 2018 рр. стабілізується на рівні 1% – 1,5% від ВВП і резерви «поступово відновляться до комфортного рівня».
Грошово-кредитна та валютно-курсова політика:
Уряд заявляє, що дотримуватиметься режиму гнучкого валютного курсу, як буфера для подолання зовнішніх шоків.
Уряд просить МВФ зберегти право на валютні обмеження та практику паралельних обмінних курсів, які використовуються зараз у зв’язку з труднощами у сфері платіжного балансу.
Продаж валюти Нацбанком буде обмежуватися для полегшення зовнішніх платежів уряду, а також фінансування енергетичного імпорту НАК «Нафтогаз України» і корпорації «Енергоатом». При цьому в тексті міститься застереження: на вимогу донорів, влада України готова відмовитися від практики валютних обмежень та використання кількох валютних курсів.
Якщо СОТ не підтримає тимчасову надбавку на імпорт, уведену 25 лютого 2015, уряд також готове прибрати її в найкоротші терміни.
Крім того, фахівцям МВФ повідомляється, що Мінфін України працює над пролонгацією внутрішніх зобов’язань уряду в іноземній валюті. А з Народним банком Китаю зараз обговорюється питання про продовження чинної «свопової» лінії.
Зміни у Нацбанку
Очікується зміна законодавства, яка зробить роботу НБУ більш незалежною та прозорою. Посилиться роль Ради НБУ. Автономність Банку забезпечать посилення процедури призначення і звільнення членів Ради та заступників голови правління.
Політика у фінансовому секторі
Зміцнення системи регулювання та нагляду – для виявлення й скорочення кредитування пов’язаних осіб.
Уводиться необмежена відповідальність власників банків за збитки від позик, наданих прямо або побічно на користь акціонерів, які володіють 10 та більше відсотками (включаючи акціонерів, які діяли спільно) станом на кінець 2014 року. Крім того, НБУ отримає право допускати існування економічно пов’язаних відносин між банками і позичальниками на підставі об’єктивних критеріїв.
Щоб виключити понадлімітне кредитування пов’язаних осіб, до кінця весни повинні бути прийняті законодавчі зміни з метою ліквідації лазівок, які можуть залишити можливість обходу кредитних лімітів для інсайдерів.
До початку червня 2015 10 найбільших приватних банків нададуть звітність про обсяги кредитування пов’язаних осіб. Наступна десятка фінустанов – до кінця липня. Решта – до кінця вересня.
До кінця 2015 року НБУ за технічної підтримки чотирьох найбільших аудиторських фірм проведе аналіз звітів перших двадцяти банків про обсяги кредитування пов’язаних осіб. А до квітня 2016 буде готовий звіт по всіх банках.
Держава й НБУ не втручатимуться у двосторонні переговори між позичальниками і банками щодо реструктуризації валютних іпотечних кредитів. При цьому, якщо буде прийнятий закон, який змушує конвертувати валютні іпотечні кредити в гривневі, президент накладе вето.
Фіскальна політика
Всі великі платники податків будуть переведені до Інспекції з обслуговування великих платників податків.
До 2017 року буде припинено держсубсидування «Нафтогазу».
Скорочення об’єднаного дефіциту сектора загальнодержавного управління та НАК «Нафтогаз України» з 10,3% ВВП в 2014 році до 7.4% ВВП у 2015 році. У 2018 році – 2,6%.
Як сказано в Меморандумі, за цими цифрами стоять суттєві фіскальні зусилля, оскільки первинне сальдо зміниться з дефіциту 1,2% від ВВП в 2014 році, досягнувши профіциту в розмірі 1,6% в 2018 році.
Первинні витрати скоротяться з 43% від ВВП в 2014 році до 39,2% в 2018 році. Дефіцит «Нафтогазу» з нинішніх 5,7% від ВВП опуститься до нуля до 2017 року.
Бюджет на 2015 рік
З 1 липня 2015 року запроваджується обов’язкове використання касових апаратів ФОПами.
Фонд заробітної плати і пенсії
Число громадян, якы отримують заробітну плату з бюджету, скоротиться на 3% протягом 2015 року. Враховуючи, на 20% держслужбовців. Останнє стане можливим завдяки скороченню контролюючих органів. Це процес починається з 1 березня і завершиться до 1 вересня.
У рамках зусиль по боротьбі з корупцією будуть зняті обмеження на зарплату в урядових структурах і НБУ на рівні 7 – 10 мінімальних заробітних плат.
Зменшаться виплати працюючим пенсіонерам та обмежені можливості дострокового виходу на пенсію. Підвищення пенсійного віку для них на 5 років буде проходити поступово (на 6 місяців щороку). Це заощадить 1,6 млрд гривень вже у 2015 році.
Передбачається виплата пенсій тим, хто перебуває на непідконтрольних владі територіях.
З 2016 року буде передбачено індексацію пенсій (у тому числі пенсій держслужбовцям і спецпенсій) до рівня цін.
Охорона здоров’я
Реформа повинна відкрити цей сектор для приватного фінансування і забезпечити поступовий перехід до медичного страхування. До кінця березня 2015 до парламенту надійдуть відповідні законопроекти.
Освіта
Відбудеться скорочення вищих навчальних закладів з 802 до 317-ти.
Скорочення кількості середніх шкіл досягне 5% за рахунок їх об’єднання.
Інвестиції
Рівень капітальних інвестицій буде збільшено з 1% від ВВП в 2014 році до 3% від ВВП в 2018 році.
Податкова політика
АПК – найбільш прибуткова галузь. Тому з січня 2016 дію режиму оподаткування ПДВ розшириться на весь сільськогосподарський сектор.
Енергетика
Відбудеться «різке збільшення цін для кінцевих споживачів». Подорожчання газу і теплової енергії в кінці 2014 вже відбулося на 56% і 40% відповідно. Однак, наступне знецінення гривні розмило прибуток, – ідеться у тексті Меморандуму. Тому влада істотно збільшать ціни для кінцевих споживачів і будуть працювати над платіжною дисципліною.
З 1 квітня 2015 для домогосподарств зростання ціни на газ складе 285%. Це буде відповідати вартості в 3600 грн за тис. куб. м (при споживанні менше 200 куб. м на місяць) і 7187 грн (при споживанні понад 200 куб. м на місяць)
З 1 квітня 2015 зросте ціна теплової енергії: 625 грн / гКал. Надалі ціна буде прив’язуватися до газу: у квітні 2016 вона буде відповідати 75% ціни на імпортоване паливо. У 2017 році – 100%.
Із залученням ЄБРР станеться акціонування ключових держкомпаній: «Нафтогаза України» і його дочок, «Енергоатому», Укренерго.
«Нафтогаз України»
До 30 червня 2015 року пройде незалежна аудиторська перевірка дебіторської заборгованості компанії з метою виявлення боржників. Будуть скасовані мораторії, які захищають такі підприємства від застосування примусового стягнення та відключення від системи газопостачання.
Національне антикорупційне бюро
Створення антикорупційного бюро повинне завершитися до кінця квітня 2015 року. До цього часу у НАБа з’явиться директор і бюджет.
Розкриття інформації про активи
До кінця березня 2015 буде переглянута нормативно-правова база щодо розкриття активів високопоставлених осіб, які підпадають під юрисдикцію Національного антикорупційного бюро. У законодавстві має з’явитися вимога розкривати інформацію про бенефіціарів власників і контролерів будь-яких засобів або активів.
3. Технічний меморандум про взаєморозуміння містить узгоджену позицію українського керівництва та експертів МВФ щодо визначення змінних параметрів, на основі яких встановлюються кількісні показники для економічної програми. І наводиться виклад методів оцінки ефективності виконання програми, вимог до надання інформації, необхідної для здійснення моніторингу за дотриманням цільових показників.
Визначається, що для цілей програми всі обмінні курси, які використовуються для оцінки рівнів резервів та монетарних агрегатів – це офіційний курс гривні до долара США на рівні 15,7686, встановленому Нацбанком за станом на 31 грудня 2014 року.
Валовий внутрішній продукт обчислюється згідно Системі національних рахунків 2008 року і не враховує Крим та Севастополь.
Залишити відповідь