Судову реформу погоджено. Коментар юриста

В Адміністрації Президента повідомили, що Конституційний Суд України дав позитивний висновок щодо законопроекту про внесення змін до Конституції у сфері правосуддя. Зазначено, що законопроект відповідає вимогам ст. 157, 158 Конституції, пише Закон і Бізнес.

Зауважимо, під час відкритої частини засідання судді КСУ висловлювали низку зауважень до проекту змін до Конституції. Зокрема, їх хвилювали питання юрисдикції, права на судових захист, призначення та звільнення суддів. Але КСУ все-таки ухвалив рішення щодо реформи судової системи. Тепер вони повинні прийнятмся парламентом протягом двох сесій: на одній сесії документ попередньо схвалюється не менше ніж 226 голосами, а на наступній сесії – приймається конституційною більшістю – 300 голосів.

Отже, що саме  зміниться у судовій системі згідно законопроекту № 3524?

Судова система

  1. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір і кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають і інші справи. Законом може бути визначений обов’язковий досудовий порядок врегулювання спору. Україна може визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду на умовах, визначених Римським Статутом.
  2. Суд утворюється, реорганізується і ліквідується законом, проект якого вносить до Верховної Ради Президент після консультацій з Вищою радою правосуддя. Верховний Суд є вищим судом в системі судоустрою України. Відповідно до закону можуть діяти вищі спеціалізовані суди. З метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин діють адміністративні суди.
  3. Вводиться новий орган, відповідальний за призначення, звільнення, переведення і дисципліну суддів – Вища рада правосуддя, яка налічуватиме 21 людину. Термін повноважень обраних (призначених) членів Вищої ради правосуддя – 4 роки. Одне і те ж особа не може обіймати посаду 2 терміни поспіль.

Конституційний суд України (КСУ)

  1. Відбір кандидатур на посаду судді КСУ здійснюється на конкурсній основі в установленому законом порядку (зараз – призначаються Президентом, ВР і з’їздом суддів). Передбачена кількість суддів незмінна – 18. Посилюються вимоги до відбору: суддею КСУ може бути громадянин України, який володіє державною мовою, котрий на день призначення досяг 40 років. Він повинен мати вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права не менше 15 років (зараз – 10), високі моральні якості і є юристом з визнаним авторитетом.
  2. Без згоди КСУ суддя не може бути затриманим чи утримуватися під вартою або арештом до винесення обвинувального вироку судом, за винятком затримання під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
  3. Введення інституту конституційної скарги. КСУ вирішує питання про відповідність конституційності закону України по конституційній скарзі особи, яка вважає, що застосований в кінцевому судовому рішенні в його справі закон України суперечить Конституції. Конституційна скарга може подається лише тоді, коли всі інші національні засоби правового захисту вичерпані.
  4. Закони, інші акти або їх окремі положення, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення КСУ рішення про їх неконституційність.

Судді

  1. Без згоди Вищої ради правосуддя суддя не може бути затриманий чи утримуються під вартою або арештом до винесення обвинувального вироку судом, за винятком затримання судді під час або відразу ж після вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
  2. Суддя обіймає посаду безстроково. Призначення на посаду судді – на конкурсній основі.
  3. Посилюються вимоги до відбору кандидатів на посаду судді. Таким чином, суддею може стати громадянин України, не молодший 30 (зараз – 25) і не старше 65 років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права не менше 5 років (зараз – 3), компетентний, доброчесний і володіє державною мовою . Законом можуть бути передбачені додаткові вимоги. Для суддів спеціалізованих судів відповідно до закону можуть бути встановлені інші вимоги за освітою і стажу професійної діяльності.
  4. Розмір винагороди судді встановлюється законом про судоустрій.
  5. Судді, призначені на посаду строком на 5 років, складають свої повноваження після закінчення строку. Вони можуть бути повторно призначені на посаду судді у порядку,       визначеному законом. Судді, обрані безстроково, продовжують здійснювати свої повноваження до звільнення або до припинення їх повноважень з підстав, визначених Конституцією.
  6. Протягом двох років перехід судді з одного суду до іншого здійснює Президент, подавши відповідний запит до Вищої ради правосуддя.Змінено підстави звільнення з посади судді.
  7. Новими підставами звільнення є:
  • вчинення істотного дисциплінарного проступку;
  • грубе або систематичне нехтування обов’язками, що несумісно зі статусом судді;
  • незгода на переведення до іншого суду в разі ліквідації або реорганізації суду, в якому суддя обіймає посаду;
  • порушення обов’язку підтвердити законність джерела походження майна;
  • виключена можливість звільнення за порушення присяги.

Прокуратура

  1. У прокурорів залишаються повноваження:
  • підтримання публічного обвинувачення в суді;
  • організація та процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, рішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження;
  • нагляд за негласними і іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку;
  • представництво інтересів держави в суді у виняткових випадках і в порядку, визначених законом.

2. Верховна Рада відтепер не зможе виявляти недовіру Генеральному прокурору. Верховна Рада  може давати тільки згоду на рішення Президента щодо призначення на посаду та      звільнення з посади Генпрокурора.

Адвокатура

  1. Визначається, що кожен має право на професійну правову допомогу. Адвокатурі, яка надає таку допомогу, гарантується незалежність.
  2. Виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Проте, Закон може передбачати винятки щодо представництва в суді по трудових спорах, спорах щодо захисту соціальних прав, щодо виборів і референдумів, в малозначних суперечках, а також у зв’язку з представництвом малолітніх або неповнолітніх осіб та осіб, визнаних судом недієздатними або дієздатність яких обмежена.
  3. Представництво виключно прокурорами або адвокатами здійснюється:
  • у Верховному Суді і судах касаційної інстанції здійснюється з 1 січня 2017;
  • в судах апеляційної інстанції – з 1 січня 2018 роки;
  • в судах першої інстанції – з 1 січня 2019 року;
  • представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах виключно прокурорами або адвокатами здійснюється з 1 січня 2020 року.

Зазначено, що представництво в суді у процесах,  які були розпочаті до набрання чинності Закону “Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)”, здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності.

Юрист Центру Конфліктології і Права Олена Садовець  вважає:

“Важко зрозуміти, чому був погоджений цей законопроект, адже такі положення вже визнавалися Конституційним судом України  НЕ конституційними.  У такому вигляді ці зміни вже були розкритиковані Венеціанською комісією, зокрема щодо монополії адвокатури. Також грубим порушенням прав народу  є положення щодо висловлення недовіри прокурору. Адже саме народ здійснює всю владу через Верховну Раду, тобто, так повинно бути.  А тепер маємо, що у Президента залишаються всі важелі влади – Кабмін, МВС , ще й  Прокуратура. Якщо ми живемо в  демократичній державі, більше повноважень повинен мати народ, а не Президент.  Позитивними змінами є те,  що суддів призначатиме не Президент, а також введення інституту конституційної скарги. Зазначу і те, що Римський Статут  – це те, заради чого повинні були внести зміни до Конституції, та зміна, яку від нас вимагала Європа, а саме невідкладно та безумовно прийняти Римський Статут. Римський Статут – це компетенція міжнародного кримінального  трибуналу,  дозвіл міжнародному кримінальному суду вести розслідування проти наших посадових осіб, які займають найвищі пости в країні. А в даному проекті закону прописано що “Україна може визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду на умовах, визначених Римським Статутом”. Хоча весь законопроект повинен бути спрямований на те, що наша держава приймає  вищезазначену юрисдикцію. На мою думку, цей законопроект  дуже недопрацьований та  принесе більше шкоди, аніж користі.”

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *