VI Західноукраїнський юридичний форум: провідні юристи затвердили стратегію реформування української правової системи

У Львові з 26 по 28 травня 2016 року у приміщенні Українського католицького університету відбувся VI Західноукраїнський юридичний форум – унікальний захід, який є міцною комунікативною та дієвою платформою  для правників не тільки західноукраїнського регіону, а й усієї України.

Організатором заходу стала Асоціація правників України. У цьому році форум зібрав близько 250 правників, серед яких адвокати, юристи, представники суддівського корпусу, правозахисники. Крім того, участь у тематичних панельних дискусіях приймали і народні депутати.

“Форум проводиться вже шостий раз. Чотири роки ми його проводили з єдиною метою – об’єднати колег по професії і поговорити про практичні питання, які нас турбують в нашій роботі: як побудувати роботу, як бути більш професійним, як бути більш ефективним. Але вже 2-й рік поспіль ми його проводимо два дні, і перший день – обговорення питань щодо ролі юриста в суспільстві. Ми піднімаємо питання освіти,  ми піднімаємо питання боротьби с корупцією і, як ми як юристи можемо вплинути на те, щоб  рівень корупції був менший, ніж є він сьогодні. Також ми обов’язково поговоримо про реформи, при чому комплексно про правові реформи, такі як: виконання судових рішень, адвокатська реформа, і реформа оподаткування”, – повідомив президент Асоціації правників України та організатор форуму Денис Бугай.

Робоча частина форуму була відкрита панельною дискусією на тему: “Боротьба з корупцією: хто кого?”. За словами модераторів та спікерів цієї сесії питання активної антикорупційної діяльності  – це наріжний камінь європейського розвитку не тільки вітчизняної правової системи, а й всіх сфер життєдіяльності держави та суспільства. Так, спікери виділили провідні функції українських правників у глобальному антикорупційному процесі, а саме: контролююча функція – нагляд за дотриманням законодавства,  та освітня роль, тобто роз’яснення громадянам законодавчих норм та підвищення їх правового рівня обізнаності, адже величезна кількість людей стають жертвами корупції через елементарне незнання своїх прав та законів. Невтішні показники рівня корупції в Україні підтверджуються і статистичними даними.

“Індекс сприйняття корупції в Україні, починаючи з 2012 року, на одному і тому ж самому рівні. За 2015 рік у нас було 27 балів – це 130 місце зі 147 країн, які брали участь у дослідженні. Це називається критичною межею, тобто дуже високий рівень корупції”, – зазначив Євген Черняк, аналітик департаменту аналізу політики Transparency International Україна.

[huge_it_slider id=”26″]

За його словами практичними методами запобігання корупції, по-перше, є активне запровадження нових антикорупційних органів; по-друге, підвищення рівня життя населення шляхом  реалізації економічних реформи, а  по-третє, боротьба з організованою злочинністю. Експерт навів невтішний приклад того, як нещодавно Парламент «провалив» голосування щодо визначення поняття «злодій в законі», таким чином підтвердивши, що в антикорупційному процесі є ще значні прогалини.

Проте окрім діючих антикорупційних органів,  серед  яких Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) та Агентство з питань запобігання корупції, обговорили введення ще одного відомства, а саме Антикорупційного суду. Ініціатива заснування такого органу виникла через недовіру до національної судової системи (за останніми дослідженнями, лише 8% громадян довіряють українським суддям).

“Є ініціатива створення так званого Антикорупційної палати, яка буде займатись виключно корупційними справами, зокрема, в першу чергу тими, які розслідує НАБУ. Є ініціатива, щоб ця палата була в Апеляційному суді Київської області, потім у Вищому спеціалізованому, далі – у Верховному Суді. На посади до антикорупційної палати обиратимуться лише судді, які пройшли повну перевірку на доброчесність, в конкурсну комісію має надходити громадськість, до речі суддями зможуть бути не тільки судді, а й правники. На моє переконання така ідея є можливою. І в сучасних умовах її можна вже реалізувати в межах чинного законодавства”,  –  наголосив  Роман Маселко, адвокат та член Ради громадського контролю НАБУ.

Але водночас спікери зазначили, що процес викорінення корупції в Україні потребує комплексного проведення  ряду реформ: конституційної, судової, податкової, а також реформи адвокатури та системи виконавчого провадження. Такі теми піднімали учасники наступних дискусій форуму, серед яких були і  народні депутати, які показали результативні напрацювання у вищезазначених реформах, а також наголосили на недоліках у цьому процесі.

Так, народний депутат та перший заступник голови Комітету з питань податкової та митної політики Андрій Журжій повідомив, що в рамках податкової реформи за минулий рік було впроваджено і реалізовано одну з ключових ідей – це зниження єдиного соціального внеску (ЕСВ) на 40 % до 22%. Також на майбутні півроку за словами народного депутата вже розроблено план щодо реформування фіскальної служби, зміни ПДВ та податку на прибуток, ліквідації податкової поліції.

“Фактично, це (податкова поліція – ред.) репресивний орган, орган тиску. Ми часто в новинах бачимо, як податкова поліція вночі проводить ті чи інші слідчі дії, часто вони є незаконними. І головне, про що ми говоримо, це те, що вони завершуються закриттям кримінальних справ за відсутністю складу злочину. Статистично за статтею  212 КК «Ухилення від сплати податків» порушуються тисячі  справ в країні, але 85 % із них закриваються за відсутністю складу злочину. Питання: навіщо ви їх порушуєте і проводите ті чи інші слідчі дії, опитуєте людей, робите виїмки, нічні рейди, якщо ви закриваєте ці справи? Тобто це робиться не для боротьби з ухилянням від сплати податків, а фактично  – це злочинне угрупування, яке тисне на бізнес з метою власно наживи”, – наголосив Андрій Журжій.

Крім того,  на форумі піднімалось проблемне питання щодо реформування системи виконавчого провадження в Україні, тобто забезпечення можливості кожній особі (фізичній та юридичній) у повній мірі виконувати рішення суду. Зокрема,  народний депутат та член Комітету з питань правової політики та правосуддя Руслан Сидорович заявив, що на жаль наразі немає практичних результатів запровадження цієї реформи, бо пакет проектних документів й досі не проголосований у Парламенті.

“Принциповим є забезпечення можливості особи отримати виконання судового рішення. Тому що той критичний стан речей,який в нас є провокує багато негативних явищ в державі: це і корупція, неможливість одержати власне виконання цього судового рішення. Найстрашніше те, що олігархат з цим проблем не має, тому що очевидно, що для олігархів забезпечити виконання судового рішення або ж його невиконання  не складає жодних проблем. Тому, цей пакет законопроектів спрямований на одержання результату для пересічного громадянина, для малого та середнього бізнесу, для тих громадян, хто не здатний побороти потужну державну бюрократичну машину. Фактично до більш менш реальних результатів ми зможемо дійти однозначно не швидше ніж за рік, бо це є дуже велика системна і революційна реформа , а такі речі не відбуваються дуже швидко”,- сказав Руслан Сидорович.

Важливою темою для обговорення у колі правової спільноти стало питання розвитку інституції  Міжнародного комерційного арбітражу. Цей орган має свої значні переваги, якими користуються українські компанії. Наприклад, коли укладається зовнішньоекономічний контракт, сторони хочуть, щоб спори за цим контрактом розглядалися у зрозумілий прийнятний для них спосіб. Тому арбітраж став таким інститутом посередництва, третім незалежним органом, який має компетенцію розглядати спори між двома компаніями. В Україні цю важливу функцію виконую Міжнародний комерційний арбітражний суд при Торгово-промисловій палаті України (МКАС при ТПП України).

“В Україні все далі йде позитивний розвиток, державні суди більш адекватно сприймають рішення МКАС при Торгово-промисловій палаті України, який, до речі, є лідером по розгляду справ у світі. За минулий рік це було 900 справ – це фантастична кількість, яка вражає і перш за все говорить про успішність МКАС при Торгово-промисловій палаті України. На сьогоднішній день розширений і список арбітрів, їх репутація є позитивною, вона зростає. Але звичайно, як завжди є над чим працювати”, – зазначив Маркіян Мальський.

Таким чином, дводенний Західноукраїнський юридичний форум був насичений та практично орієнтований на вирішення найгостріших юридичних питань. Правники України не тільки обмінялися професійним досвідом, а й об’єднали свої зусилля  задля спільної мети – практичними діями реалізувати всі реформи та якісно змінити національну правову систему, впровадивши ряд європейських норм.

Нагадаємо, що 19-20 травня 2016 року у Тернополі відбувся Міжнародний інвестиційний форум “Тернопільщина Invest – 2016”, на якому 25 іноземних делегацій позитивно оцінили інвестиційний потенціал регіону.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *