Еко-сертифікація: до чого готуватись виробникам?

Україна має великий потенціал виробництва органічних продуктів, проте недосконалість законодавства у галузі екологічного та органічного маркування призводить до створення бар’єрів для виходу українських виробників на європейський ринок. Більше того, чинні норми дозволяють вводити в оману вітчизняного споживача, що значно знижує його ступінь довіри до товаровиробників

У зв’язку з цим екологи, аграрні виробники та представники органів влади зібралися на круглому столі на тему: “Екологічна та органічна сертифікація і маркування харчових продуктів: принципи, методи та добросовісна конкуренція”, який відбувся 19 липня 2016 року. Організатором заходу виступив Комітет підприємців з питань природокористування та охорони довкілля при Торгово-промисловій палаті України.

Якість нашої продукції значно покращилася. Проте населення сьогодні багато переплачує, загалом через монополізм наших продавців та недосконалість нормативної бази. Тому ми маємо проаналізувати ті проблеми, які ми сьогодні маємо у цій галузі, та вийти з конкретними пропозиціями та рекомендаціями до законодавчих та виконавчих органів, — наголосив віце-президент Торгово-промислової палати України Михайло Непран

Під час обговорення експерти наголошували на тому, що недосконалість законодавчої бази призводить до того, що споживачі не бачать різниці між екологічною та органічною продукцією, а недобросовісні виробники іноді презентують свій товар з припискою “еко”, хоча він не відповідає чинним критеріям.

У свою чергу, член Комітету підприємців з питань природокористування та охорони довкілля при ТПП України Світлана Берзіна презентувала результати дослідження думки українських споживачів, що вказують на їх рівень розуміння значень різноманітних маркувань та ступінь довіри до знаків на упаковці.

Так, 82% з опитаних свідомо готові обрати продукцію з покращеними екологічними характеристиками і готові платити за таку продукцію дорожче. Близько 25% опитаних готові купувати еко-продукцію, незалежно від ціни, платити на 10% більше від середньої ринкової ціни готові 10%, на 20% більше — 21%. Не готові переплачувати всього 18% респондентів.

Екологи впевнені, що ця статистика свідчить про необхідність проведення системного інформування споживачів щодо значень знаків маркування у поєднанні з інформацією про безпеку та екологічні переваги продукції, що підтверджено відповідними сертифікатами.

Експерти також наголосили, що відповідно до вимог Технічного регламенту з екологічного маркування, в Україні забороняється застосовувати нечітке або неправдиве екологічне маркування, а також такі неперевірені написи, як “екологічно чистий”, “екологічно безпечний” тощо. Тому ті виробники, які порушують ці норми, несуть за це відповідальність.

Повідомлення суб’єктом господарювання про те, що його продукція є органічною, а вона з точки зору вимог законодавства такою не є, — це порушення. Виробник, який умисно вводить в обіг або розміщує на ринку такий товар може понести адміністративну, цивільно-правову і навіть кримінальну відповідальність, — пояснив під час свого виступу юрист Олександр Поліводський

Присутні експерти також наголосили, що українські підприємці стикаються з безліччю проблем у галузі органічного маркування, зокрема це спричинено невідповідністю вітчизняного законодавства до законодавства ЄС. Тому було запропоновано на державному рівні визнати, що відповідність стандартам ЄС визнається Україною, а тому така продукція може реалізовуватися на ринку України.

Через це постає питання — до чого готуватися виробникам після удосконалення вітчизняного законодавства та гармонізації його з законодавством ЄС? Голова правління Спілки виробників органічних сертифікованих продуктів Олена Березовська переконана, що, в першу чергу, виробники повинні зробити свою продукцію більш якісною, а також такою, яка буде відповідати усім чинним критеріям безпечності. Продукція, яка не матиме правильного екологічного чи органічного маркування, не зможе залишитись на ринку, як вітчизняному, так і європейському.

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *