Державний авіаційний збір: як вирішити правову колізію у галузі?

Під час активних реформ та змін законодавства в Україні на поверхні можуть опинитися досить спірні питання та чимало протиріч, розгляд яких не можна відкладати у довгу шухляду. До таких належить і питання врегулювання державного авіаційного збору. 13 липня 2016 року у Торгово-промисловій палаті України представники авіаційних компаній зібралися на круглий стіл, щоб обговорити цю гостру проблему із представниками органів влади

Приводом для такої зустрічі став проект постанови Кабміну “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України №819 від 28.09.1993“, який розробила Державна авіаційна служба України. Згідно з цим документом:

  • за кожного пасажира, що вилітає з аеропортів України, стягуються держзбір в розмірі 2 доларів на міжнародних і 0,5 доларів на внутрішніх рейсах;
  • за кожну тонну вантажу, який прибуває або відправляється з аеропортів України, стягуються держзбір в розмірі 10 доларів на міжнародних і 2,5 доларів на внутрішніх рейсах;
  • держзбір оплачують українські та зарубіжні перевізники, звітність по перевезених пасажирів і вантажів складається і подається аеропортами, адміністрування зборів здійснює Державіаслужба України.

Національні авіакомпанії вважають проект постанови недосконалим та спірним не тільки за змістом, але й за формою.

Якщо це питання ми врегульовуємо на законодавчому рівні, то Державіаслужба повинна проаналізувати те правове поле, яке на сьогоднішній день існує. Це і Конституція України, і Податковий кодекс, який сьогодні існує. Вони говорять про те, що питання стягнення податків і зборів повинні регулюватися саме на рівні законів. Саме на рівні закону потрібно врегулювати розмір цього збору, порядок його стягнення, визначити коло платників цього збору. Базове питання, яке ми підняли, що це не повинно бути постановою Кабміну. Потрібно прийняти закон і внести відповідні зміни до Податкового кодексу, яким встановлюється вичерпний перелік податкових зборів в Україні”, — зазначила Анастасія Астаніна, корпоративний секретар та головний юрисконсульт авіакомпанії “Міжнародні авіалінії України”

Крім того, до документу є і ряд технічних та практичних питань, зокрема, у якій валюті необхідно стягувати такий збір. Адже Державіаслужба пропонує рахувати в доларах по курсу на день виставлення рахунку Державіаслужбою, а у випадку, коли компанія стягує такий збір з пасажира, – це інша дата та інший курс. Враховуючи курсові коливання валюти в Україні, завжди буде питання щодо того, хто компенсуватиме курсову різницю.

Чимало питань викликала реальна спрямованість коштів, які сплачують пасажири у формі збору за авіаційний переліт. За словами представників авіакомпаній, галузь на сьогоднішній день недофінансована через те, що фактично більшість коштів йде до держбюджету,  де вони “зникають”.

Влада повинна визначитися, що в кінцевому рахунку вона хоче отримати від галузі, як вона бачить розвиток галузі і, виходячи з цього, потрібно або ж створити новий фонд і прийняти відповідну постанову про новий збір, а цей просто скасувати. Зараз ми маємо протиріччя в декількох законодавчих актах. Повинно бути чітко врегульовано: що збирається і куди йдуть ці кошти, —  наголосив Олександр Ланецький, директор Friendly Avia Support

Учасники круглого столу підняли питання визначення цього платежу як податку чи як збору. Якщо це збір, то яку послугу або вигоду від держави отримують платники? А якщо визначити такий платіж як податок, то він може суперечити нормам міжнародних договорів, ратифікованих Україною.

По-перше, механізм стягнення цих зборів, як він проходить від пасажира до авіаційної влади, був недостатньо чітко прописаний і новий законопроект повинен був це врегулювати. По-друге, якщо ці кошти напряму йдуть в держбюджет, а не знаходяться в розпорядженні авіаційної влади, то за деякими національними та міжнародними документами, це може бути інтерпритовано як податок, а ІКАО (Міжнародна організація цивільної авіації – ред.)  потребує від країн-учасників не застосовувати податок на міжнародну авіацію, тобто кожна авіакомпанія сплачує податок у своїй країні, а іноземні авіакомпанії не повинні в Україні сплачувати податок.Таким чином, якщо це держбюджет, то може виникати правова колізія, — зазначив Євген Трєскунов, голова Комітету стратегічного розвитку та міжнародних відносин Асоціації “Аеропорти України”

У свою чергу представники Державної авіаційної служби України, вислухавши всі точки зору учасників авіаційного ринку, заявили, що готові до співпраці із національними авіакомпаніями і врахують всі зауваження та пропозиції щодо розробленого проекту постанови. Таким чином, питання щодо адміністрування авіаційного збору наразі знаходиться у стадії активного вирішення, а для ефективного результату необхідна лише наполеглива спільна праця органів державної влади разом із представниками авіакомпаній.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *