Круглий стіл: медіація як один з ефективних засобів розв’язання фіскальних спорів та побудови партнерських стосунків між владою та бізнесом

Як працює медіація в українських реаліях? Коли діяльність медіаторів буде законодавчо врегульовано? Чи сприятиме впровадження медіації у фіскальній сфері налагодженню відносин між бізнесом та контролюючими органами? Ці та багато інших не менш важливих питань обговорили учасники круглого столу «Медіація як один з ефективних засобів розв’язання фіскальних спорів та побудови партнерських стосунків між владою та бізнесом». Захід проходив 17 листопада у Торгово-промисловій палаті України.

Медіація, як один із альтернативних способів вирішення спору, може стати ефективним засобом розв’язання як господарських, адміністративних, корпоративних, так і кримінальних конфліктів.

«Це економія часу в розгляді спору, це підвищення наповнюваності рішення, тому що є статистика, що судові рішення виконуються в межах 2%. Це також і збереження відносин між сторонами», — зазначає Галина Єрьоменко, керівник Українського Центру Медіації.

У процес медіації залучають медіатора — незалежного посередника, який допомагає сторонам конфлікту налагодити комунікацію, проаналізувати ситуацію дійти взаємовигідного рішення. Важливо, що під час медіації сторони доходять згоди самі — медіатор не приймає рішення замість них, а є лише професійним комунікатором.

«Медіатор повинен мати спеціалізовану освіту. Він повинен пройти навчання спеціалізоване, отримати певну практику, тоді він може називатися медіатором. І він повинен бути сертифікованим», — говорить Ольга Тютюн, бізнес-медіатор, член правління ГО «Національна асоціація медіаторів».

Переваги медіації:

  • економія часу та коштів;
  • вигідний результат для всіх сторін;
  • конфіденційність;
  • можливість збереження (відновлення) ділових взаємин із партнерами;
  • гарантія виконання рішення (у випадку успішної медіації).

Однак, питання медіації в Україні й досі законодавчо не врегульовано, на відміну від європейських та пострадянських країн. Там медіація вже багато років є популярним та дієвим методом вирішення спорів. В Україні ж до відповідного законопроекту вносяться зміни з минулого року, й остання редакція закону чекає розгляду Верховною Радою в другому читанні.

«Закон — це така база розуміння що таке медіація. Там встановлені права і обов’язки медіаторів і сторін, йдеться про те, де медіація можлива при спеціальному регулюванні. І є такий невеликий фінансовий стимул для сторін, для того, щоб вони звернули увагу на медіацію і спробували. Якщо більш детально: у разі, якщо сторони зверталися в медіацію до звернення в суд і медіація, на жаль, не була успішна, тоді вони платять 90% судового збору встановленого законодавством. Тобто така 10%-ва знижка», — розповідає Андрій Єрашов, юрист, партнер Easy Business.

Та більшу частину обговорення учасники круглого столу приділили питанню використання медіації у фіскальних спорах. Експерти впевнені, що це сприятиме побудові партнерських відносин між державою та бізнесом, прозорому прийняттю рішень у фіскальній сфері, профілактиці корупції, полегшенню доступу до правосуддя, і найголовніше – прискорить надходження коштів до державного бюджету.

Крім того, учасники зустрічі говорять, що Торгово-промислова палата України може стати однією з провідних організацій-медіаторів, адже в ТПП України вже є позитивний досвід медіації у вирішенні спорів. Також палата пропонує й інші альтернативні способи вирішення конфлікту, а саме — Міжнародний комерційний арбітражний суд, що діє при ТПП України.

«Якщо торгово-промислова палата буде позиціонувати себе незалежним провайдером, медіатором, я думаю, що це цілком можливо, тим більше тут присутні центри медіації, в яких є медіатори та які можуть вести процеси на безпечному для бізнесу майданчику», — впевнена бізнес-медіатор Ольга Тютюн.

Наприкінці круглого столу учасники прийняли рішення створити робочу групу у складі представників державних органів, ТПП України та медіаторів, аби розробити якісну модель медіації і впровадити її в повсякденну практику. Проте це буде можливим тільки тоді, коли буде погоджено відповідну нормативно-правову базу.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *