Засідання комітету малого та середнього бізнесу: як шукати та вигравати тендери у системі «Prozorro»?

Які нові перспективи відкриває перед вітчизняним бізнесом реформа публічних закупівель? Як правильно брати участь у тендерах? Про це розповів перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов під час зустрічі з підприємцями 16 листопада.

Зустріч відбулася у стінах Торгово-промислової палати України. Відкриваючи захід, президент ТПП України Геннадій Чижиков наголосив, що система державних закупівель відкриває перед підприємцями нові можливості, скориставшись якими, вони зможуть розвивати свій бізнес та зміцнювати свої позиції на вітчизняному та міжнародному ринках.

«Українські підприємці мають долучатися до системи публічних закупівель, адже це — колосальні гроші та можливість заявити про себе. Розуміючи усі переваги, які надає ринок державних закупівель бізнесу, Торгово-промислова палата України зі свого боку усіляко сприяє тому, аби якомога більше компаній брали участь у державних закупівлях та навчилися правильно користуватися цією системою. Ми підтримуємо просування системи «Prozorro». Задля цього ми активно проводимо спеціальні навчальні семінари для бізнесу у регіонах», – сказав Геннадій Чижиков.

Зі свого боку Максим Нефьодов наголосив, що в Україні давно час створити конкурентний ринок, адже це допоможе бізнесу працювати та розвиватися, а державі – здійснювати ефективні закупівлі.

«Будь-який монополізм призводить до шкоди для споживача. Тому наша головна мета – збільшення чесної конкуренції на ринку. Ми прагнемо створити систему, де бізнес буде мати усі інструменти для боротьби за справедливість, де підприємці зможуть бачити, що не так з документами інших учасників тендерів та скаржитися на них. Я не кажу, що наразі це вже працює ідеально, але ми дуже суттєво просунулися в цьому напрямку. Є компанії, які вже взяли участь у 10000 торгах, тож це справді ефективно та реально», – зауважив він.

Основні переваги – економія часу та прозорість торгів

До переваг, що надає система «Prozorro», експерти відносять порівняно нижчі показники операційних витрат замовників та постачальників, а отже, – ціни закупівель є демократичними та порівняно нижчими. Окрім цього, ця система дозволяє купувати швидше. Ширший загал постачальників та зручне управління закупівельним процесом за рахунок автоматизації багатьох процесів також робить систему публічних закупівель популярною серед учасників ринку. Та найголовніша перевага цього механізму – чіткість та прозорість.

Важливо, що після закінчення торгів усі учасники зможуть бачити пропозиції своїх конкурентів та протоколи дискваліфікації, якщо хтось вирішив працювати у системі нечесно. Кожен з учасників тендеру може оскаржити рішення замовника. До того ж система зберігає всю історію редагувань документації та дає можливість проглянути навіть видалені документи конкурентів.

«Ще одна перевага системи «Prozorro» полягає у тому, що підприємці починають сприймати державу як доброякісного партнера», – додав Максим Нефьодов.

Він зауважив, що держава закуповує всі категорії товарів, послуг та робіт на суму 250 млрд. дол. щороку.

Як брати участь у тендерах?

Експерти розповіли, як долучитися до системи публічних закупівель.

Для цього спершу потрібно ознайомитись із загальною концепцією роботи системи. Уся необхідна інформація з приводу цього міститься на офіційному сайті «Prozorro». Далі ви маєте обрати для себе майданчик, де вам буде відкрито персональний кабінет. Саме через цей кабінет ви зможете оголошувати закупівлю того чи іншого товару.

Це важливо!

Не має значення на якому із усіх наявних майданчиків системи «Prozorro» ви зареєструєтеся, адже вя інформація з центральної бази даних буде дублюватися і на всіх інших майданчиках системи.

Після того, як ви зареєструвалися, потрібно затвердити внутрішнє положення про здійснення електронних закупівель. Його теж можна знайти на сайті «Prozorro». Вам достатньо буде в цей документ внести зміни, враховуючи особливості діяльності вашої компанії.

Директор з маркетингу системи публічних закупівель «Prozorro» Дар’я Черкашина перед початком роботи обов’язково рекомендує провести моніторинг ринку, аби проаналізувати своїх конкурентів.

«Подивіться, як вони знижувались по ціні, яку тендерну документацію вони подавали. Це допоможе вам проаналізувати чужі помилки та уникнути власних», – радить експерт.

Далі спеціаліст радить добре вивчити тендерну документацію замовника, що містить вимоги до характеристик та якості товару, а також усі інші критерії, за якими буде обрано той чи інший товар.

У тому випадку, коли організатор торгів приймає рішення про надання тендерного забезпечення, в тендерній документації з’являється форма, розмір та умови його надання. Це дозволяє замовникові мінімізувати ризики та свідчить про серйозні наміри учасників торгів. Зазвичай замовники поширюють тендерну документацію безкоштовно. У тому випадку, якщо учасник не надасть тендерного забезпечення, його пропозиція може бути відхилена.

Зверніть увагу!

Якщо ви подаєте заявку на участь у торгах, це означає вашу повну готовність постачати товар чи послугу.

Слід додати, що після збору всіх пропозицій система розкриває ціни постачальників. Оскільки назви компаній під час цього не вказуються, кожен із постачальників може знизити свою ціну. Лише після закінчення аукціону система розкриває всю інформацію про його учасників. Далі – учасник із найнижчою ціною за товар повинен підтвердити відповідними документами, що насправді його товар відповідає усім вимогам замовлення. Якщо вся надана інформація відповідає вказаним замовником критеріям, така компанія стає переможцем тендеру. В такому випадку організатор торгів публікує договір у системі і закупівля вважається завершеною.

Як здобути перемогу у тендері?

Експерти також дали декілька порад, які допоможуть тій чи іншій компанії виграти у тендері.

По-перше, під час роботи в системі потрібно переконатися, що ви зайшли на сторінку в режимі учасника, а не спостерігача. Якщо вас немає серед учасників, обов’язково слід зателефонувати до служби підтримки.

По-друге, перевіряйте час початку аукціону. Подбайте, аби в цей період ви мали швидкий Інтернет. Зазвичай аукціон триває від півгодини до години.

По-третє, зверніть увагу, що останнім у раунді завжди робить хід той учасник, який вказав найнижчу ціну. Тому під час прийому пропозицій краще подати свою пропозицію не за плановою ціною закупки, яку визначив замовник, а за трохи нижчою.

По-четверте, обов’язково слідкуйте за часом вашого ходу. Для його здійснення вам буде відведено дві хвилини. Не зайвим буде переконатися, що вам надійшло повідомлення з текстом «Ваша пропозиція прийнята».

По-п’яте, не залишайте аукціон, якщо ваш конкурент ставить дуже низьку ціну. Якщо ця пропозиція не буде відповідати умовам замовника, останній її відхилить і ви отримаєте усі шанси, щоб перемогти в тендері.

Експерти також звертають увагу на типові помилки як замовників, так і постачальників під час аукціонів. Так, наприклад, за законом, учасники тендеру можуть звернутися до замовника на етапі подання пропозицій із якимось уточнюючим запитанням, або ж з вимогою усунути певні порушення. Якщо на момент закінчення періоду подання тендерних пропозицій учасниками торгів замовник не відповість на запитання, процес закупівлі автоматично блокується й аукціон не розпочнеться. Тож задля того, аби розпочати аукціон, замовник має дати відповіді на всі питання постачальників.

Бувають також випадки, коли учасник торгів не встигає подати тендерну пропозицію вчасно. Наприклад, у нього поганий зв’язок, відключено електроенергію, «завис» комп’ютер тощо. Тому експерти радять учасникам торгів не відкладати подання тендерної пропозиції на крайній строк. Це ж саме стосується і замовників: від виникнення подібних нюансів не застрахований ніхто, тому відкладати оприлюднення того чи іншого документа на останній день строку також може призвести до небажаних наслідків.

Окрім цього, експерти радять замовникам докладно перевіряти, чи відповідає тендерна пропозиція вимогам тендерної документації та приймати правильне рішення, оскільки тендерні пропозиції є відкритими і в разі неправильного рішення замовника – його буде оскаржено.

Це важливо!

Тендерна документація замовника повинна містити:

  • чіткий опис необхідних товарів;
  • кількість товару та строки його поставки;
  • вимоги до учасників тендеру;
  • кінцевий термін подання та термін розкриття тендерних пропозицій;
  • строк дії пропозиції;
  • перелік критеріїв та методики оцінки тендерних пропозицій;
  • інформацію про подання альтернативних тендерних пропозицій та їх оцінку у порівнянні з іншими пропозиціями.

«Система «Prozorro» – це новий ринок збуту. В бізнесу є можливість отримати додаткові замовлення, додаткових клієнтів, додатковий прибуток з поки що відносно низькою конкуренцією. Окрім цього, коли бізнес заходить через електронну систему закупівель на державні торги і подає свою пропозицію, в нього відсутній цілий ланцюг операцій, які він змушений здійснювати, працюючи на комерційному ринку. Зокрема, йому не потрібно запускати рекламу, здійснювати холодні дзвінки, адже він просто бачить запит від держави і подає свою пропозицію», – переконує Дар’я Черкашина.

За її словами, ця система є дуже зручною та ефективною для чесного закупівельника. І ті компанії, що зайдуть на цей ринок, зможуть працювати рентабельно.

«Ви отримаєте попит від найбільшого споживача в Україні, а держава отримає постачальника, який створює нові місця та сплачує податки», – зауважила експерт.

Дар’я Черкашина також наголосила, що існує міф ніби держава платить менше порівняно з комерційними замовниками. Вона переконує, що це насправді не так, і деколи держава платить навіть краще за окремих рітейлерів. За її словами, з 2014 року немає жодного подібного випадку, коли б держава не заплатила своєму постачальнику в системі публічних закупівель.

Окрім цього, в системі «Prozorro» нещодавно з’явилася функція перевірки оплати. Так, відтепер можна в режимі онлайн простежити платежі, що здійснюються через держказначейство. Інформацію стосовно оплати контрактів можна побачити на сторінці кожного окремого тендеру.

 

Наприкінці зустрічі учасники зауважили, що ефективний вибір процедури торгів, уникнення помилок під час здійснення закупівель, розробки тендерної документації та оцінки пропозицій сприятимуть якісному проведенню державних закупівель. Унаслідок цього державні кошти будуть використовуватися ефективніше. Експерти переконані, що система публічних закупівель – це крок уперед, що дозволить створити сприятливі умови для розвитку бізнесу в Україні та відновити довіру підприємців до держави, як найбільшого замовника товарів та послуг.

Поділіться корисною інформацією з друзями: