III Національний форум із підтримки експорту: діалог бізнесу і влади

Понад 400 вітчизняних експортерів та 60 гостей з різних країн світу об’єднав Національний форум із підтримки експорту 24 травня. Які можливості та перспективи сьогодні пропонує українським виробникам держава? Як бізнесу долати існуючі перешкоди під час експорту своєї продукції? Розповідаємо, про що ішлося на заході

Учасники форуму обговорили питання, що найбільше турбують бізнес, – економічну реформу, механізми і важелі підтримки експорту, а також найкращі практики експортної діяльності, що встигли добре зарекомендувати себе у світі.

Форум традиційно відбувся за підтримки Торгово-промислової палати України. Спікерами цьогоріч стали представники малих і великих українських та іноземних підприємств, інвестиційних фондів, міжнародних організацій і торгово-промислових палат. Були присутні представники різних міністерств, які займаються питаннями бізнесу, просуванням експорту, питаннями зовнішньої торгівлі та захисту підприємництва.

Українському експорту бути

Президент ТПП України Геннадій Чижиков наголосив, що форум, який відбувається вже втретє, став новою платформою для обміну думками та ефективного діалогу бізнесу та влади:

Попередні два форуми вже дали новий поштовх для створення системи підтримки українського експорту. Яскравим підтвердженням цього є розробка Національної експортної стратегії, вкрай необхідної для того, щоб наші підприємства могли без перешкод експортувати свою продукцію та отримували підтримку держави.

Торгово-промислова палата України підтримує цей документ, але деякі його розділи ще потребують доопрацювання. ТПП України і наші регіональні торгово-промислові палати докладатимуть максимум зусиль задля подальшої активізації зовнішньоекономічних зв’язків України, а також її соціального та економічного розвитку

Геннадій Чижиков додав, що вперше за кілька років обсяг вітчизняного експорту збільшився на 34%. Крім традиційних ринків, українські компанії почали інтенсивно виходити й на ринки африканських країн.

Такі високі показники експорту вказують на те, що Україна не лише вдало інтегрувалася в європейський ринок, а й продовжує успішно закріплювати на ньому свої позиції:

Українські товари стають конкурентними та затребуваними на світовому ринку, що безумовно вплине на зростання української економіки. А ріст економіки – це нові робочі місця, а також добробут громадян. Євросоюз підтримує активізацію співпраці з Україною. Ми вкрай зацікавлені в тому, щоб Україна міцно стояла на ногах, а українські підприємці добре працювали в країні та за її межами, — Хьюг Мінгареллі, голова представництва ЄС в Україні

Структуру експорту необхідно змінювати

До позитивних змін учасники форуму також віднесли зовнішню вільну торгівлю з Канадою, відповідні переговори з Ізраїлем, а також розробку проекту Експортної стратегії.

Заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Наталія Микольська розповіла, що експортна стратегія передбачає створення секторальних, кроссекторальних, і, що вкрай важливо, — регіональних експортних стратегій. Значна частина стратегії стосується також участі і задіяння в ній бізнес-асоціацій.

Учасники форуму наголосили, що не дивлячись на позитивні зміни в розвитку експорту, 70% українського експорту – і досі сировина. Так, замість високотехнологічної продукції Україна постачає на іноземні ринки товари низького ступеня готовності, зокрема середньотехнологічну продукцію машинобудування.

Експерти запевняють, що диверсифікувати структуру та географію експорту допоможуть реформи та численні консультації з бізнесом.

Структура українського експорту не змінюється, тому що не змінюється загальна структура економіки країни. Якщо здійснити ефективні реформи, що супроводжуватимуться якісними змінами в соціальній сфері, пенсійному забезпеченні, галузі освіти, медицини та податків, ситуація відразу зміниться на користь українського виробника і суспільства, — Іван Міклош, головний економічний радник прем’єр-міністра, голова Стратегічної групи радників із підтримки реформ

Диверсифікувати напрямки експорту допоможе й аналіз можливостей, які можуть відкрити нові ринки.

Учасники форуму зауважили, що в довгостроковій перспективі слід передбачити можливість укладання нових угод про вільну торгівлю з певними торговельними партнерами. До того ж Україна повинна ефективніше використовувати вже існуючі можливості в межах Угоди про асоціацію для проведення реформ у сфері торгівлі, поліпшення умов діяльності малих і середніх підприємств.

Перспективним в контексті диверсифікації експорту є аграрний сектор:

Нам необхідно збільшувати експорт харчової переробленої продукції паралельно з експортом сировини, а не замінювати його. Ми повинні налагодити структуру українського аграрного сектору таким чином, щоб поставляти сировину і продукцію з високою доданою вартістю в ті країни, де це матиме найбільшу рентабельність.

Важливим є пошук нових ринків збуту та шляхів поставок харчової продукції, не скорочуючи експорт сировини, — Ольга Трофімцева, заступник Міністра аграрної політики та продовольства України з питань європейської інтеграції

Проте більшість підприємств малого і середнього бізнесу продовжують активно працювати на традиційних ринках, не маючи при цьому необхідних знань та навичок для освоєння нових міжнародних ринків. Тому вкрай важливим є надання необхідних знань в галузі бізнесу та міжнародного маркетингу, щоб підприємці розуміли вимоги іноземних покупців та здатні були реагувати на них.

Крім цього, через застарілу структуру промислового виробництва в Україні досі залишається низькою продуктивність праці. І саме політика, зосереджена на сприянні мобільності робочої сили, підвищення кваліфікації та перепідготовку,  призведе до підвищення продуктивності праці.

Діалог бізнесу і влади таки спрацював

Учасники форуму наголосили, що обговорення гострих питань українських експортерів на майданчику ІІІ Національного форуму з підтримки експорту створює нові можливості для подальшого втілення заходів із диверсифікації структури та географії українського експорту, а також залучення іноземних інвестицій. Представники влади зауважили, що держава готова підтримувати українських виробників та сприяти їх виходу на іноземні ринки, адже саме бізнес є рушійною силою української економіки.

Діалог із бізнесом — це те, що завжди заряджає енергією для руху вперед. Говорити, чути та вирішувати реальні потреби, усувати бар’єри та розділяти завдання — пріоритет кожного, хто просуває зміни. ІІІ Національний форум із підтримки експорту став саме тим майданчиком, який об’єднав  представників уряду та бізнесу, — Наталія Микольська, заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України

Учасники форуму зауважили, що сучасний виробник спирається на допомогу держави, яка повинна створити умови, що сприяютимуть експортній діяльності підприємців.

Хоч міжнародна торговельна позиція України кардинально змінилася упродовж останніх років, національна система підтримки торгівлі не встигає за такою динамікою і наразі ще не забезпечує той рівень якості послуг, який є необхідним для дієвої підтримки експортерів. Але спільна робота бізнесу, суспільства та влади змінить ситуацію на краще.

Ми почули багато думок і пропозицій із найактуальнішого для нашої країни економічного питання — пошуку шляхів розширення експортних можливостей для українських експортерів. Усі пропозиції та побажання, внесені під час цієї дискусії, будуть узагальнені Торгово-промисловою палатою та внесені на розгляд уряду та інших центральних органів влади, — Геннадій Чижиков, президент ТПП України

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *