Що відбувається з недержавними пенсійними фондами в Україні?

У квітні цього року Мінфін опублікував лист про включення недержавних пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових організацій. Тепер фонди, установчі документи яких не відповідатимуть нормам статті 133 Податкового кодексу, з 1 липня виключать з Реєстру. Що це означає для самих фондів та їхніх вкладників — обговорили експерти і представники бізнесу під час круглого столу в Торгово-промисловій палаті України 29 травня

Ситуація із невключенням недержавних пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових організацій тягнеться вже півроку, і це ставить під сумнів ефективне виконання пенсійної реформи:

Відповідно до законодавства недержавні пенсійні фонди є неприбутковими організаціями, тобто такими, які мають виплачувати все, що вони напрацювали на внесках громадян, самим громадянам. Тобто не залишаючи нічого своїм засновникам, а працюючи тільки на своїх вкладників. Так трактує наше законодавство і так відбувається у всьому світі, — Олег Лиховид, голова Комітету фінансового ринку та з питань соціальної відповідальності бізнесу при ТПП України

Але від нечіткого прочитання Закону про недержавні пенсійні фонди, Податкового Кодексу України склалася ситуація, коли Державна фіскальна служба та інші державні органи почали сумніватися в такому статусі цих фондів. І питання про внесення недержавних пенсійних фондів до Реєстру неприбуткових організацій залишається невирішеним.

Начебто технічне питання, але це таке технічне питання, яке за собою тягне надзвичайно важливі наслідки. Якщо їх (недержавні пенсійні фонди — Checkpoint) таки не включать до Реєстру неприбуткових організацій, вони змушені будуть просто припинити свою діяльність, —Олег Лиховид

Експерти переконані, що вимоги до недержавних пенсійних фондів фактично не змінилися, тому вони мали б автоматично перейти до нового Реєстру. Але ситуація склалася наступним чином: держава почала вимагати від цілого сегменту фінансового ринку привести у відповідність те, що привести у відповідність неможливо. Адже в статуті недержавного пенсійного фонду не можна прописати вимогу з пункту 4.1 статті 133 ПКУ.

Тим часом представники недержавних пенсійних фондів наголошують, що в разі неврегульованості ситуації, наслідки для громадян будуть критичними.

Фактично близько 800 тисяч громадян залишаться в хиткому стані — ніхто не буде знати, що їм робити. Що буде з їхніми вкладами? Тому Міністерство фінансів України має дати роз’яснення ДФС, що всі пенсійні фонди, які вже включені до Реєстру неприбуткових організацій і мають погоджені статути, повинні автоматично перейти до нового Реєстру, — Антон Зелинський, директор компанії «Гарантія-Інвест»

На думку членів комітету, слід враховувати той факт, що діяльність недержавних пенсійних фондів має свої особливості. Тому експерти наголошують, що їх необхідно взагалі виключити з переліку господарюючих суб’єктів, які повинні вносити зміни до установчих документів для підтвердження статусу неприбутковості.

Представники фондів наголосили, що також слід узгодити порядок передачі активів пенсійних фондів у разі їх ліквідації. Однією з вимог, що дозволяють отримати статус неприбутковості, є наявність в установчих документах неприбуткової організації положення, що передбачає у випадку її ліквідації обов’язкову передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету.

Норми Закону № 1057-IV щодо передачі майна недержавних пенсійних фондів у випадку їх ліквідації не відповідають вимогам Податкового кодексу України, оскільки допускають передачу активів банкам і страховим компаніям, — зауважує Олег Лиховид

Він наголосив, що через таку плутанину українці не зможуть забезпечити собі безбідну старість.

Забезпечення розвитку недержавних пенсійних фондів та гарантії збереження вкладів громадян має стати одним із головних завдань держави. Так це відбувається у всіх розвинених країнах світу. Адже недержавні пенсійні фонди є важливими як для простих громадян, так і для бізнесу, — зазначає Олег Лиховид

Раніше в Україні державний пенсійний фонд був монополістом, що концентрував усі засоби обов’язкового пенсійного страхування. Попередні закони давали певні права недержавному пенсійному фонду, але до системи обов’язкового пенсійного забезпечення вони не входили.

Однак із уведенням в дію нової системи пенсійного страхування, в українських підприємств з’являється можливість сконцентрувати у власному пенсійному фонді частину грошей, яку вони зараз віддають державі як пенсійні внески. Інвестиційна політика недержавного пенсійного фонду може підтримувати підприємство, що перераховує в нього пенсійні внески.

Не випадково практично всі великі корпорації є власниками власних недержавних пенсійних фондів, — додає Олег Лиховид

Враховуючи зростання кількості пенсіонерів, можна стверджувати, що вже за 7-10 років держава не зможе забезпечити пенсію навіть у сьогоднішніх обсягах. Лише накопичені протягом трудового життя пенсії можуть забезпечити гідне життя пенсіонерів.

Крім цього, недержавні пенсійні фонди сприяють залученню значних інвестиційних ресурсів в економіку України. Без розвитку недержавних пенсійних фондів неможливо досягти довгострокового зростання економіки України, а ринок цінних паперів та фінансовий ринок не можуть існувати.

Олег Лиховид також зазначив, оскільки у випадку неврегульованості питання зі включенням пенсійних фондів до Реєстру здійснити в Україні ефективну пенсійну реформу узагалі буде неможливо, Торгово-промислова палата України ініціює низку заходів, спрямованих на вирішення цієї законодавчої колізії:

Ми виробили певні кроки. Ми будемо звертатися до Міністерства фінансів, де ніяк не можуть визначитися з баченням закону. Ми будемо звертатися до профільних комітетів парламенту, аби отримати роз’яснення, що такі фонди можуть бути внесені до Реєстру неприбуткових організацій

 

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *