Про відповідальність держави перед бізнесом: найважливіше на форумі з публічного права
 Чи стане податкова міліція ефективним сервісним органом? Як останні зміни в процесуальному законодавстві вплинуть на бізнес? Ці та інші питання обговорили учасники VI Всеукраїнського форуму з публічного права 16 червня
Захід відбувся з ініціативи Асоціації адвокатів України. Участь у форумі взяли 150 адвокатів і юристів зі всієї України, а також судді, науковці, міжнародні експерти та представники влади.
Щорічний форум присвятили питанням судової реформи, обговоренню новел законодавства у процесуальній сфері, практики Європейського суду з прав людини, проблемам податкового законодавства і захисту прав інтелектуальної власності.
Проект Кодексу адміністративного судочинства змінить судову систему країни
Останні зміни в законодавстві пов’язані з проектом Кодексу адміністративного судочинства. Розробники проекту запевняють, що він змінює традиційну систему судів. Це буде новий формат електронного суду з онлайн-трансляціями засідань, електронною реєстрацією держслужбовців і адвокатів та вільним доступом до бази даних доказів. Зокрема, віце-президент Всеукраїнської асоціації адміністративних суддів Наталія Блажівська розповіла про особливості проекту Кодексу адміністративного судочинства України:
Позовна заява, докази – все це буде переводитися в електронну форму. Це значно спростить здійснення судового розгляду, — Наталія Блажівська, віце-президент Всеукраїнської асоціації адміністративних суддів
Поміж тим, деякі адвокати наголошують, що не всі запропоновані зміни матимуть позитивний наслідки. Ускладнити доступ до правосуддя може авансування судових витрат, зокрема про призначення експертиз:
Якщо великий бізнес може сплатити суттєві суми судового збору, малий і середній бізнес такої можливості не має. У розумінні Європейського суду з прав людини це може бути ознакою перешкоджання доступу до правосуддя на економічній підставі – Микола Пашинський,адвокат, член Правління ААУ
Як працюватиме податкова міліція і чому сервіс замінить перевірки
Наша податкова система заплутана і без змін у податкових законах зміни у взаємодії держави та бізнесу будуть безплідними. Артур Резнік, адвокат, член Правління ААУ впевнений, що податкове реформування врятує ситуацію та оновлений орган має виявляти і аналізувати порушення:
Витрати на утримання цього органу (податкової міліції — Checkpoint) є набагато більшими, ніж ефект від його діяльності. Чи потрібен взагалі такий орган — так, потрібен, але він має бути абсолютно новий, перезавантажений, мати новий формат діяльності. Це має бути орган більше інтелектуальної спрямованості
Своєю чергою, Олег Вдовичен, адвокат, голова Комітету ААУ із захисту бізнесу зауважив, що невизначена позиція стосовно ліквідації податкової міліції відкриває додаткові можливості для адвокатів, які захищають інтереси платників податків.
Так, за 6000 кримінальних проваджень, які розслідувала податкова міліція за перші 6 місяців минулого року, вона винесла лише 21 вирок, які стосувалися ухилення від сплати податків.Турбує підприємців і призначення перевірок. Зараз бізнес не може власноруч дізнатися, коли саме податківці перевірятимуть компанії, підприємства та організації. Ще в січні в ДФС обіцяли, що графік перевірок вони публікуватимуть на власному сайті. Але й досі графіка немає.
Фіскали запевняють, що наступного року проблема буде вирішена. Проте, за Процесуальним кодексом, планові перевірки обов’язково мають бути у відповідному плані, тобто графіку.
Підставою для перевірки може бути тільки рішення суду. Наразі постанова слідчого, прокурора чи органу, який здійснює оперативно-розшукову діяльність, не може бути підставою для податкової перевірки. Перевірити, чи правильно підприємець сплатив податки, фіскали можуть шляхом проведення камеральної, документальної або фактичної перевірки, — Дмитро Трут, старший юрист компанії Arzinger
Найбільше клопоту підприємцям приносять позапланові й фактичні перевірки. Адвокати зазначають, що високі штрафи зазвичай накладають на прозорі і чесні підприємства. Сума нерідко сягає сотень тисяч, а іноді й мільйонів гривень.
Свою чесність бізнес доводить уже в суді: закон передбачає, що платники податків можуть заперечити результати перевірки відразу після неї.
Результати перевірки можна оскаржити і в судовому порядку, але в такому разі підприємці автоматично втрачають право на адміністративне оскарження.
Як і хто захищає бізнес насправді
Найбільшою загрозою для ведення бізнесу в Україні юристи назвали рейдерів. Унаслідок рейдерських атак підприємці несуть як репутаційні, так і фінансові втрати, від чого страждає економіка країни. Все — через недосконале законодавство із захисту бізнесу.
Рейдери обирають підприємства, які вже вийшли на високий рівень і досягли професійного успіху. Іноді рейдери зазіхають і на невеликі компанії.
Ситуацію ускладнює ще й те, що дедалі частіше рейдерські схеми працюють за участі недобросовісних юристів і адвокатів.
Недосконалою є система ведення державних реєстрів. Через це активізувалася діяльність так званих чорних або сірих нотаріусів, які відчужують об’єкти або активи незаконно.
Ефективний орган – Антирейдерська комісія при Міністерстві юстиції. Її працівники швидко (до двох тижнів) розглядають скарги від бізнесу і мають повноваження змінювати в держреєстрах записи, які є незаконними, – Олег Вдовичен голова Комітету ААУ із захисту бізнесу Олег Вдовичен
Нерідко представники бізнесу скаржаться і на тиск з боку правоохоронців. «Рекордсменом» із кількості скарг залишається ДФС.
На державному рівні до вирішення таких ситуацій підключається Рада бізнес-омбудсмена.
Це незалежний консультативно-дорадчий орган Кабміну, що забезпечує прозорі умови діяльності державних і місцевих органів влади, державних або підконтрольних державі компаній. Ще одне завдання РБО — запобігати корупції, — Ярослав Грегірчак, заступник бізнес-омбудсмена
РБО притягає до відповідальності винних посадових осіб, оприлюднює інформацію про корупційні дії та заходи, що ліквідують такі дії.
Чому закон про інтелектуальну власність захищає її неповністю
Традиційними суб’єктами інтелектуальної власності є комп’ютерні програми, літературні та музичні твори. Водночас закон ігнорує хореографічні твори, шрифти і персонажі.
В судовій практиці є приклади спорів про мультиплікаційних персонажів через використання їх з комерційною метою.
 
 
Залишити відповідь