Україна і бджільництво: про катастрофу медової галузі

Чому на українському меді можна непогано заробляти, але цього ніхто не робить

Майже півмільйона українців — бджолярі. Проте через тінізацію та низьку собівартість виробництво меду переживає часи руїни.

Лише 2% українського меду виробляють промислові господарства. Решту — невеликі підприємства, які часто не проходять відповідну сертифікацію та ветеринарний контроль. Це і є причиною низької собівартості меду. Як підвищити прибутковість цього бізнесу та популяризувати продукти бджільництва? Це обговорювали на форумі «Україна медова і світ» у Торгово-промисловій палаті України.

Український мед охоче купують у світі, а обсяги продажів усередині держави залишаються невтішними. Щороку вітчизняні бджолярі виробляють близько 80 тисяч тон меду, з яких понад половину експортують.

Фахівці зазначають, що підприємцям, зайнятим бджільництвом, набагато вигідніше продавати продукцію до інших країн, адже ціни там вищі. Приміром, 75% від загального експорту медової продукції припадає на ринок ЄС — це 43 тисячі тон. Квоти на постачання українського меду до Євросоюзу вичерпуються усього за декілька днів. Також українським медом смакують у США — там Україна теж серед експортних лідерів.

Причиною такої популярності є дешевизна — український мед коштує навіть менше за китайський.

Україна з давніх давен є медовою країною. Мед – це один із наших основних і стратегічно важливих експортних товарів. Український мед має високу репутацію на ринку ЄС – за останній рік туди було експортовано близько 75% загального експорту меду.

Канаді сім тисяч пасічників виробляють 29 тисяч тонн меду, а в Україні, відповідно, лише – 400 тисяч і 80 тисяч тонн. Ми маємо тільки 69 компаній-експортерів, —президент ТПП України Геннадій Чижиков

Бджолярів урятує об’єднання та сертифікація

Переважання малих підсобних підприємств на ринку виробників українського меду створює низку проблем. За словами заступниці Міністра аграрної політики Ольги Трофімцевої, саме це знижує ціни на мед.

У певних моментах, у вирішенні певних критичних питань потрібно об’єднуватися. Потрібно об’єднуватися, забуваючи про власні амбіції, об’єднуватися, щоб вести дуже конкретний, дуже практичний діалог щодо тих питань, що хвилюють усю галузь, — заступниця Міністра аграрної політики Ольга Трофімцева

Українські бджолярі повинні почати реєструвати свої пасіки, отримувати необхідні ветеринарні сертифікати та об’єднуватися. Це не тільки виведе галузь із тіні, а й збільшить вартість меду.

Фахівці галузі також наголошують на її значній неорганізованості. Заходів, де бджолярі могли б кооперувати, обмінюватися досвідом та шукати партнерів, в Україні обмаль.

Немає єдиного центру, де бджоляр мав би змогу отримати інформацію стосовно цієї сфери. Люди не знають, де що відбуваються, які можливості, які конференції», — пояснює керівник підприємства «Династія меду» Олександр Масленко

Співпраця з іншими виробниками меду, підвищення якості продукції, офіційна реєстрація своїх підприємств — першорядні завдання для українських бджолярів. Експерти галузі переконані, що тільки так бджільництво можна вивести з тіні та популяризувати його серед вітчизняних споживачів.

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *