Під напругою: як покарати за відключення води або світла

Планові відключення гарячої води на тиждень-два затягуються на місяці, не кажучи вже про перебої з водопостачанням протягом усього року. Мотивуючи свої дії боротьбою з неплатниками, комунальники залишають без води та світла цілі будинки, закриваючи очі на сумлінних платників. Чи це законно? Та чи реально стягнути компенсацію за відсутність води або електроенергії?

Ідучи повз закон

Знайома ситуація: обходитися без води або світла протягом кількох годин? Це незручно, невчасно, та й узагалі, в мегаполісах скидається на нецивілізованість. Але коли мова заходить про тижні або навіть місяці відсутності водопостачання й електроенергії у будинках, навіть лячно стає, якого жаху зазнають їхні мешканці.

Тоді як «Київенерго» пояснює планові відключення гарячої води економією, профілактикою або тимчасовими ремонтними роботами, громадяни обурюються: замість обіцяних двох тижнів сидіти без гарячої води подекуди доводиться до двох місяців! Та найгірше — після відключень води та світла часто-густо протягом декількох днів тече іржава вода або виходять із ладу електроприлади.

За два тижні після планового відключення вода з’явилася рівно на два дні. І те, вона була не гаряча, а ледь тепла. За два дні вона стала зовсім холодною, і досі так нічого й не змінилося, — розповідає мешканка столиці Олена

Схожа ситуація склалася й в усіх інших регіонах країни. Та чи є реальна причина таких відключень? Чому комунальники не вкладаються в терміни?

Зазвичай, це пов’язано із зупинкою роботи котелень. Коли зупиняються котельні, тоді немає гарячої води. Але повинен бути забезпечений цикл. Якщо одна котельня стає на ремонт, інша забезпечує гарячою водою. А от те, що зараз відбувається, означає лише одне: замість того, аби виконувати тими, хто взяв в оренду «Київенерго», свої обов’язки, вони починають економити за рахунок людей, — вважає Голова Парламентського комітету з питань житлово-комунального господарства Зиновій Шкутяка

коммунальщики-2

 

Між іншим, комунальники мають безперервно (!) постачати гарячу воду, електроенергію та газ. Про це йдеться в Законі «Про житлово-комунальні послуги», до речі. У тому ж Законі знаходимо вичерпний перелік причин, через які постачання може бути припинено. Наприклад, ремонтні роботи, якщо це було погоджено з місцевою держадміністрацією та відповідає чинним будівельним нормам проведення ремонтів.

Взимку немає тепла? Знайте: припиняти постачання опалення можна лише в міжопалювальний сезон, при цьому рішення про його початок та закінчення має буте прийняте виконавчим органом та підтверджуватися документами. Ще одна можлива причина відключення – ліквідація наслідків, пов’язаних із різними природними лихами.

Та на практиці чимраз частіше українцям відключають гарячу воду або електроенергію через борги їхніх сусідів. Тож те, що ви вчасно сплачуєте за надані послуги, по суті, не вбереже вас від відключення. Але ж чи не є це порушенням ваших прав?

Експерти одностайні: дії комунальників незаконні.

У боротьбі з неплатниками, відключаючи будинок, тепловики порушують права свідомих власників квартир, які справно платять за рахунками. І будь-який з них може успішно довести в суді незаконність таких дій і одержати компенсацію за завдану шкоду, навіть якщо він буде єдиним власником квартири, який оплачує тепло в багатоквартирному будинку.

Перед тим, як погрожувати відключеннями, тепловики повинні як мінімум зробити дві речі. По-перше, обнародувати розрахунки існуючих тарифів, зокрема і те, скільки жителі столиці платять за втрати тепла при його виробництві й транспортуванні. А друге – самостійно встановити лічильники у всіх квартирах і переоснастити системи для можливості локального відключення окремих неплатників, — запевняє голова АТКУ Віталій Яковенко

У пошуках виходу

Законом визначено: якщо постачальник надає житлово-комунальні послуги не в повному обсязі, якщо це неякісні послуги, або він узагалі припинив їх надавати, споживач має право не сплачувати вартість цих послуг або сплачувати менше.

Щоб підтвердити факт припинення надання послуг, вам необхідно скласти акт-претензію. Викликайте представника компанії, що надає житлово-комунальні послуги, та за його присутності складайте акт. Не забудьте зазначити строк дії договору та показники порушень. На акті має бути два підписи: ваш і представника компанії. Документ вважається дійсним вже тоді, коли свої підписи на документі поставили не менш ніж два споживачі.

Передайте складений акт виконавцю, який протягом трьох днів має вирішити це питання: або здійснити перерахунок платежів, або надіслати письмову вмотивовану відмову. Слід звернути увагу на те, що дуже часто представники постачальника можуть свідомо не з’являтися для оформлення такого акта, тому, про всяк випадок, запросіть представника місцевого самоуправління, — зауважує юрист ЮК «Центр Конфліктології і Права» Олена Садовець

Взагалі, якщо у вашому районі проводяться набагато триваліші профілактичні роботи, ніж це було обіцяно, юрист радить звертатися до обслуговуючої компанії та вимагати ознайомлення з відповідними документами. Адже терміни відключення водопостачання вказані у договорах, які укладаються між виконавцем та обслуговуючою компанією, там же вказані плани на проведення ремонтних робіт у кожному конкретному районі.

коммунальщики-1

Радикальні методи

Будьмо відвертими: описаний вище сценарій діє не на всіх комунальників та чиновників. Тож, якщо «по-доброму» не виходить, — ідіть до суду та вимагайте компенсацію. Відключення було проведено без достатніх підстав? Тимчасове припинення електропостачання виявилося небезпечним для життя або здоров’я вас та ваших близьких? Суд може призначити навіть моральне відшкодування.

Адже трапляється так, коли людина потребує безперервного особливого догляду, і те, що в помешканні немає електроенергії або не працює опалення може призвести до погіршення стану її здоров’я, загостренню якоїсь хвороби.

Необхідно мати документи, що підтверджують ваше право проживання у квартирі (договір оренди, купівлі-продажу тощо), договір із постачальником послуг, квитанції про своєчасну сплату за надані послуги та акт-претензію, що підтверджує неналежне надання цих послуг. Цього буде достатньо, звертаючись до суду, — підсумовує Олена Садовець

Пам`ятайте: якщо ви будете байдужими до безвідповідальності та свавілля комунальників, про покращення якості житлово-комунальних послуг у країні годі буде й мріяти.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *