Юрист радить: як відновити вкрадені або загублені документи?

Дуже часто трапляються випадки, коли люди з різних причин втрачають особисті документи. Це річ дуже неприємна, але, на жаль, ніхто не застрахований від власної необережності або кмітливості крадіїв. Тому кожен повинен знати, як діяти в таких ситуаціях і куди потрібно звертатись
Адвокат Катерина Коваленко розповідає, що виявивши втрату будь-яких особистих документів, в першу чергу – невідкладно звертайтесь до міліції. І найкраще писати відповідну заяву у відділ міліції саме за місцем крадіжки. Крім цього, варто обов’язково дати оголошення в газету про втрату документа. Для чого? Цим оголошенням ви повідомите громадян про те, що втрачені документи вже недійсні. Оскільки бувають випадки, що хтось, знайшовши чужий паспорт або ідентифікаційний код, використовує його в недобрих цілях.
За допомогою поданого в газету оголошення, в разі необхідності, можна буде підтвердити факт втрати вами особистого документу в суді, — наголошує адвокат
Тепер докладніше розглянемо кожен з конкретних випадків. В першу чергу, розповімо як діяти, якщо ви втратили найголовніший документ, без якого важко уявити життя кожного з нас, а саме – паспорт громадянина України.
Як ми розповідали вище, в першу чергу, напишіть заяву до міліції та подайте оголошення в будь-яку газету про втрату документа. Наступне, що варто зробити – звернутись до паспортного столу за місцем реєстрації з відповідною заявою. Зауважимо, що за втрату паспорта доведеться заплатити штраф від одного до трьох неоподаткованих мінімумів.
Для відновлення паспорта варто надати:
- заяву про втрату або крадіжку паспорта,
- дві фотокартки розміром 3,5х4,5,
- свідоцтво про народження, про шлюб (або розірвання шлюбу),
- довідку з ЖЕКу про реєстрацію,
- квитанцію про сплату держмита,
- копію постанови про порушення або відмову в порушенні кримінальної справи за зверненням до РВВС про крадіжку паспорта.
Як правило, термін, протягом якого вам повинні видати новий паспорт, не перевищує одного місяця. Цей термін може бути продовжений лише в тому випадку, якщо знадобиться час на додаткову перевірку за матеріалами справи про втрату паспорта, але не більше, ніж ще на один місяць. Відповідно до п. 19 Положення про паспорт, на момент, поки ви не отримаєте новий паспорт, вам буде видано тимчасове посвідчення особи. Ним можна буде користуватися протягом цього часу.
Процедура відновлення закордонного паспорта також не дуже складна. Вам необхідно звернутись до місцевого відділення УДМС, написати заяву про втрату документа і заплатити штраф. З цього часу можна зайнятись оформленням нового закордонного паспорта. Видати новий документ вам повинні у звичайний термін, тобто не пізніше ніж через місяць. Трохи складніше буде з процедурою поновлення візи. Оскільки, трапляється, що поки відновлюється документ, термін її дії закінчується, тому доводиться заново подавати документи на її оформлення. Але практика свідчить, що складнощів з отримання дозволу на в’їзд до іншої країни в цьому випадку не буде.
Що стосується ідентифікаційного номеру платника податків, то його можна відновити в будь-якому відділенні податкової служби, і не обов’язково за місцем проживання. Для цього потрібно пред’явити документ, що засвідчує особу, який містить прізвище, ім’я, по батькові, дату народження, місце народження. Термін отримання ідентифікаційного коду або внесення змін до Реєстру фізичних осіб-платників податків переважно триває до 5 днів.
Дуже поширеними також є випадки втрати або крадіжки водійських прав та технічного паспорту на автомобіль. Виявивши втрату цих документів, юрист радить відразу звертатись в районний відділ міліції з відповідною заявою. Співробітники міліції складають протокол, і, можливо, порушують кримінальну справу. Далі – слідчий, який веде вашу справу, видає вам довідку, в якій перераховані всі втрачені вами документи. Він повинен видати її не пізніше ніж за 10 днів з моменту складання протоколу. Саме ця довідка буде на першому етапі замінювати вам посвідчення водія. Потім з цією довідкою ви звертаєтесь в РЕВДАІ, щоб вам видали наступну довідку про те, що водійські права не були у вас вилучені інспектором ДАІ.
Для отримання тимчасового посвідчення, що дає право керувати автомобілем строком на місяць, потрібно підготувати:
- довідку про те, що права у вас не було вилучено,
- медичну довідку,
- екзаменаційну картку з автомобільної школи,
- дві фотокартки.
Потім через місяць потрібно буде знову приїхати до РЕВДАІ, щоб написати заяву. Для того, щоб відновити техпаспорт, також потрібно написати заяву про його втрату. Крім цього, вам знадобиться копія реєстраційної картки на ваш автомобіль. Необхідно звернутися в ДАІ, там на реєстраційній картці поставлять штамп про те, що вкрадений техпаспорт знаходиться не в Державній автомобільній інспекції. Потім заяву, копію реєстраційної картки та квитанції про оплату послуг ДАІ ви пред’являєте експерту ДАІ, який оглядатиме ваш автомобіль. Він звіряє документи з автомобілем, робить резолюцію на реєстраційній картці і видає вам свідоцтво про те, що автомобіль дійсно вам належить і не перебуває в угоні. На всіх документах експерт та інспектор ДАІ повинні проставити підписи та печатки. Після цього ви протягом 10 днів повинні передати їх у МРЕВ.
Для того, щоб отримати тимчасовий паспорт на автомобіль, вам необхідно буде пред’явити документ, що засвідчує вашу особу. Через три місяці ви зможете замінити тимчасовий техпаспорт на постійно діючий документ, — говорить адвокат
Ще один важливий документ, значення якого в нашому житті важко переоцінити, це диплом про освіту. Погодьтеся, влаштуватися на роботу за відсутності документа про освіту дуже складно. Для того, щоб його відновити, потрібно написати заяву на ім’я ректора університету з проханням видати дублікат диплома. В цій заяві обов’язково зазначається рік закінчення вашого навчання. Після цього необхідно запастись терпінням, оскільки термін відновлення документа може тривати від одного місяця до року. В дублікаті диплома буде вказана дата первинної видачі документа.
В разі втрати пенсійного посвідчення, юрист радить звернутися з паспортом до Пенсійного фонду. При собі також необхідно мати чотири фотокартки, розміром 3х4 см. В Пенсійному фонді вам видадуть зразок заяви, а потім за паспортними даними знайдуть номер свідоцтва, всю необхідну інформацію і видадуть дублікат. В тому випадку, якщо ви є працюючим пенсіонером, в разі втрати пенсійного посвідчення, можна звернутись до керівника організації, в якій ви працюєте. Він або уповноважена особа нададуть вам зразок заяви про отримання дублікату, а потім співробітник організації з вашим дорученням, паспортом та заявою звернеться в Пенсійний фонд.
Що стосується нотаріально завірених документів, таких як свідоцтво про право на власність і т.п., то за загальним правилом, лише суб’єкт (нотаріус), що видав такий документ, може видати його дублікат. При цьому, єдиною підставою, за якою він не може його видати, є повне припинення його діяльності.
Статтею 53 Закону України “Про нотаріат” встановлено, що у разі втрати або зіпсування документа, посвідченого або виданого нотаріусом чи посадовою особою органу місцевого самоврядування, видається дублікат втраченого документа. До передачі в архів примірників документів, посвідчених або виданих нотаріусом, дублікат втраченого документа видається відповідно нотаріусом чи посадовою особою виконавчого комітету за місцем його зберігання. А у випадку, якщо втрачений документ вже було передано до архіву, то видача такого дубліката здійснюється державним нотаріальним архівом, — підсумовує адвокат
Отже, якщо ви загубили або у вас вкрали особистий документ, не слід відразу впадати в паніку, оскільки будь-який документ можна відновити. Єдине, це вимагає певних зусиль, часу та деколи коштів. Тому, для того, щоб уникнути зайвих витрат та зберегти свій дорогоцінний час – дбайливіше відносьтеся до своїх особистих речей та їх зберігання.
Залишити відповідь