Припинення підприємницької діяльності за спрощеною системою: коментує юрист

На тлі сьогоднішньої нестабільної ситуації в країні багато підприємців приймають рішення припинити свою підприємницьку діяльність. У зв’язку з цим у них виникає безліч запитань, які стосуються цієї складної процедури. В цій статті юрист Центру Конфліктології і Права Олена Садовець розповість, як відбувається процес закриття ФОП, на що підприємцям слід звернути свою увагу та які документи потрібно підготувати для того, щоб припинити свою підприємницьку діяльність

В липні 2014 року набув чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб – підприємців, — розповідає юрист

Прийняті зміни в законодавстві дозволяють спростити процедуру закриття ФОП та скоротити її до мінімуму. Так, згідно цього закону державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця проводиться державним реєстратором не пізніше наступного робочого дня з дати отримання від підприємця реєстраційної картки на здійснення послуги.

При цьому не потрібно надавати довідки про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів та заборгованості зі сплати до єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Простими словами припинити свою підприємницьку діяльність можна всього за один день.

Переваги спрощеної системи

До беззаперечних плюсів таких нововведень з боку держави можна віднести:
• можливість закрити підприємця за набагато коротший строк;
• відсутність етапів подачі заяви про припинення діяльності;
• відсутність необхідності у подачі додаткових документів.

Крок за кроком

Якщо ви вирішили закрити підприємця, в першу чергу потрібно заповнити реєстраційну картку, в якій має бути зазначене рішення про припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем. Реєстраційна картка та документ, який засвідчує ваші повноваження надсилається державному реєстратору. На сайті Державної реєстраційної служби України вказано, що всі документи подаються виключно українською мовою. Крім цього, у разі подання документів поштовим відділенням справжність підпису заявника в реєстраційній картці повинна бути нотаріально засвідчена.

Юрист наголошує, що пакет документів для отримання послуги направляється листом з оголошеною цінністю та описом вкладення з повідомленням про вручення.

Але слід зазначити, що державним реєстратором розглядаються не всі без винятку реєстраційні картки. Для того, щоб документ було розглянуто та прийнято він повинен відповідати певним вимогам.

Залишити реєстраційну картку без розгляду державний реєстратор може в тому випадку, якщо підприємець неправильно її заповнив або подав реєстраційну картку не за відповідним місцем проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності, — пояснює юрист

Далі в журналі обліку реєстраційних дій робиться відмітка з датою подачі документа про припинення підприємницької діяльності. І державний реєстратор зобов’язаний не пізніше наступного дня від дати подання документа внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем. В той же день заявник має отримати повідомлення про внесення такого запису до реєстру.

Після внесення запису до Єдиного державного реєстру процедура припинення підприємницької діяльності особи-підприємця вважається закінченою, — пояснює юрист

Далі – перевірка податкової

Але після припинення підприємницької діяльності за фізичною особою залишається обов’язок та відповідальність за сплату боргів перед кредиторами і поширюється процедура банкрутства.

Юрист наголошує, що до тих пір, поки підприємець не пройде перевірки контролюючими органами, його не буде знято з обліку в пенсійному фонді та податковій. Тільки якщо контролюючими органами буде встановлено, що у підприємства немає жодних заборгованостей по сплаті платежів по бюджету, а також штрафних санкцій, йому встановлюється обліковий стан “припинено”, а підприємницька діяльність з цього моменту вважається офіційно ліквідованою.

Щодо знятття з обліку в податковій, то відповідно до ст. 68 ПКУ воно здійснюється на підставі надходження від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру, — говорить юрист

Якщо після припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця залишились незакритими його рахунки у фінансових установах (крім рахунків, відкритих для зарахування коштів на вимогу фізичних осіб), податкова самостійно повідомляє ці установи про припинення ФОП. Юрист наголошує, що лише за умови повної відсутності заборгованості перед бюджетом щодо сплати платежів, фізичну особу – підприємця буде знято з обліку в податковій.

Зняття з обліку в органах соціального страхування також відбувається з повідомлення державного реєстратора та після проведення передбачених законодавством перевірок платників та проведення остаточного розрахунку. До зняття з обліку особа продовжує користуватись правами, виконувати обов’язки та нести відповідальність передбачені для платника єдиного внеску, в частині діяльності, яка здійснювалася нею як фізичною особою – підприємцем, при цьому, останнім звітним періодом є період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізичної особи.

Перевірити свій стан в реєстрі страхувальників можливо на офіційному веб-порталі Міндоходів у сервісі “Реєстр страхувальників, — підсумовує юрист

Тож, як бачимо, за новою редакцією закону припинення реєстрації підприємцем фактично відбувається в наступному порядку: припинення підприємницької діяльності, а потім закриття взаєморозрахунків з податковою. Старою редакцією закону було передбачено навпаки – спочатку розборки з податковою, а потім припинення діяльності. В будь-якому випадку, підприємець, який вирішив закрити ФОП має привести до відповідності всю свою документацію, оскільки йому все одно доведеться проходити перевірку в податковій.

А для того, щоб процес припинення підприємницької діяльності та підготовки потрібних документів був максимально швидкий та правильний, краще звернутись за допомогою до юристів, які допоможуть уникнути неприємних ситуацій та проконсультують за всіма питаннями з приводу цієї процедури.

 

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *