Як зареєструвати право власності на нерухомість в Україні

#право власності

Розповідаємо, як зареєструвати право власності на нерухоме майно в Україні, куди для цього звертатися та які документи надати

Хто реєструє нерухоме майно в Україні

Відповідно до Цивільного кодексу України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення треба обов’язково реєструвати.

Стаття 182 Цивільного кодексу України

Донедавна коло суб’єктів, які мали право здійснювати таку процедуру, було обмеженим. Це було особливо незручно для мешканців невеличких селищ або сіл. Але зміни до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» змінили ситуацію. Адже право реєструвати нерухоме майно отримали як звичайні нотаріуси, так і місцеві органи влади.

Такі зміни значно спростили життя мешканцям сіл та селищ, які отримали змогу зареєструвати своє майно в сільській раді, якщо її голова або секретар вже отримали доступ до реєстру.

До того ж і державну реєстрацію права власності стало можливим проводити незалежно від географічного розташування нерухомості.

Тож нині право на нерухоме майно можна реєструвати в будь-якого держреєстратора в межах області, а в нотаріуса – по всій Україні, – розповідає юрист Адвокатського бюро «Ципін і партнери» Тетяна Журавель

Скільки часу це потребує

Право власності та інших речових прав можна зареєструвати протягом 2-7 робочих днів. Вартість реєстрації різні й залежить від конкретного строку.

Щодо реєстрації права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, то її здійснюють не довше ніж за чотирнадцять робочих днів. А державну реєстрацію обтяжень речових прав проводять не довше доби з моменту прийняття заяви.

Якщо раніше Державна реєстраційна служба видавала власнику нерухомості документ на право власності, то тепер нотаріус видає інформацію про внесення відомостей до реєстру прав. Тобто право власності на нерухомість існує тільки в електронному держреєстрі, – юрист

Ви можете отримати виписку рішення з Держреєстру речових прав у паперовій або електронній формі. Ні печатки, ні підпису на них не буде, але обидві ці форми мають однакову юридичну силу. Плата за надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно через ЦНАП наразі складає 40 гривень.

У скільки обійдеться зареєструвати право власності

Юрист Тетяна Журавель звертає увагу на те, що змінився розмір плати за проведення держреєстрації та внесення змін до записів реєстру прав.

Наразі адміністративний збір складає:

  • за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно (крім випадків державної реєстрації права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс) за п’ять днів – 0,1 розміру мінімальної заробітної плати
  • за реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс за 14 днів – одна мінімальна заробітна плата
  • за держреєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс за сім робочих днів – п’ять мінімальних заробітних плат
  • за державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс протягом доби з моменту прийняття заяви – десять мінімальних заробітних плат
  • за державну реєстрацію права власності (крім випадків державної реєстрації права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс) за два робочі дні – одна мінімальна заробітна плата
  • за державну реєстрацію права власності (крім випадків державної реєстрації права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс) протягом 24 годин з моменту прийняття заяви – дві мінімальні заробітні плати
  • за державну реєстрацію права власності (крім випадків державної реєстрації права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс) протягом двох годин з моменту прийняття заяви – п’ять мінімальних заробітних плат
  • за державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, – 50 відсотків адміністративного збору за державну реєстрацію права власності
  • за державну реєстрацію обтяжень – 0,05 розміру мінімальної заробітної плати
  • за внесення змін до записів Державного реєстру прав, зокрема виправлення технічної помилки, допущеної з вини заявника, – 0,04 розміру мінімальної заробітної плати

Якщо ж вам відмовили в реєстрації майнових прав, то й адміністративний збір не повернуть. А от якщо ви відкликали заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, то адміністративний збір вам мають повернути.

Я вирішив зареєструвати нерухомість. Які мої дії?

Щоб оформити право власності, зверніться до державного реєстратора або нотаріуса, який сформує два примірники заяви. На цих примірниках ви та нотаріус маєте поставити свої підписи. Після цього один примірник заяви залишається у вас, а інший подається ним разом з іншими документами для державної реєстрації прав.

Після проставлення підписів нотаріус реєструє заяву в базі даних. З цієї миті заява вважається прийнятою.

Документи, які необхідно подати для реєстрації прав:

  • заява
  • паспорт
  • ідентифікаційний код
  • договір купівлі-продажу, дарування тощо
  • документ, що підтверджує оплату адміністративного збору

Вищевказані документи подаються в оригіналах. Після цього нотаріус робить електронні копії необхідних документів.

Розглянувши заяву та документи, нотаріус та реєстратор приймають рішення – задовольнити вашу заяву або відмовити в реєстрації прав.

Якщо заяву задовольняють, реєстратор вносить відповідні відомості до електронного Державного реєстру прав на нерухоме майно. Це єдина інформаційна система, що обробляє, зберігає та надає відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно. Тож і право власності вважається зареєстрованим, якщо рішення опубліковано в Держреєстрі.

Перевірити інформацію з Держреєстру прав можна самостійно. Для цього треба зареєструватися на сайті, використовуючи свої особисті дані – ідентифікаційний код або номер паспорта.

У разі, якщо рішення, дії (чи бездіяльність) державного реєстратора є незаконними, ви можете звернутися зі скаргою до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду, — пояснює Тетяна Журавель

Зміни у процедурі оформлення права власності дозволяють українцям реєструвати свої майнові права швидше та зручніше. Але виникає питання: чи не стане відсутність документів на право власності у паперовому вигляді причиною збільшення кількості афер з нерухомістю? Адже хакери зможуть легко проникнути до бази даних та змінювати інформацію.

Яким чином буде рухатися практика в цьому напрямку – покаже час. Очевидно, що зі змінами в законодавстві можуть змінюватися і схеми афер. Тому головне – знати свої права і вчасно звертатися за допомогою до фахівців з права, – підсумовую юрист Тетяна Журавель

Поділіться корисною інформацією з друзями: