Чому на креативі треба заробляти і як це роблять в Україні

Творчі професії приносять чимало грошей світовим економікам. Розповідаємо, як усе влаштовано в Україні і чому на творчих професіях можна і треба заробляти

Усі творчі люди в нашій країні формують креативну економіку

Головною відмінністю креативної економіки від звичної нам стратегії зосередження на індустріалізації, є те, що вона ґрунтується передусім на інтелектуальній діяльності. Згідно з цим підходом, люди розглядаються не як ресурс, а як капітал. Сам концепт “креативна економіка” було введено в обіг журналом BusinessWeek ще в серпні 2000 року.

До креативних галузей традиційно відносять відпочинок, архітектуру, мистецтво, сучасні цифрові ринки, дизайн, моду, кіно, інтерактивне програмне забезпечення, музику, прикладне мистецтво, програмне забезпечення, телебачення і радіо.

Основними китами, на яких базується креативна економіка є наука, інжиніринг та технології. Фінансова підтримка цих трьох складників тягне за собою розвиток всієї креативної частини економіки.

Західні країни уже 10 років лобіюють підтримку креативних індустрій на рівні урядів

І не дарма, адже прибутки, які цей сектор приносить з року в рік, подекуди вражають.

Згідно з даними ООН, частка творчих галузей економіки складає більше 3,4% у структурі світового ВВП, або приблизно $1,6 трлн, що майже вдвічі перевищує розрахунковий обсяг надходжень від міжнародного туризму.

Зараз креативну економіку визнано одним із секторів глобальної економіки, що найдинамічніше розвивається. Річні темпи зростання креативної економіки удвічі перевищують темпи зростання сфери послуг і в чотири рази — сфери виробництва.

Якщо конкретно по країнах, то в 2014 році креативна індустрія Франції принесла більше надходжень до бюджету, ніж уся автомобільна галузь.

Але найбільше на креатив “ставлять” США і Великобританія.

Креативна галузь Великобританії — €11 млн за годину — зростає майже на 9% за рік. Це індустрія на £100 мільярдів.

У Штатах цифри вражають не менше — креативна економіка країни вартує близько $1 трлн. Креативні галузі економіки формують чверть економіки цієї держави. Для порівняння, інноваційні галузі на кшталт нанотехнологій і нових конструкційних матеріалів складають лише 15% американської економіки.

Для України креативні галузі можуть стати основою абсолютної перебудови в економіці

Ми вже з’ясували, що розвинуті країни на кшталт США чи Британії всіляко сприяють розвиткові саме креативного сектору економіки.

Однак найвищі темпи зростання зайнятості у креативних індустріях притаманні невеликим економікам. Так, у 2003-2009 роках на Кіпрі цей показник становив 26%, у Словаччині —  25%, в Естонії — 11%, у Латвії — 10%.

Це може бути хорошим прикладом для українських фахівців.

креативна економіка

За оцінками видання Liga.net, зараз в Україні близько 16,9 млн економічно активних громадян. Із них у сферах креативної економіки працює близько 470 тисяч. Це лише 2,8% працюючого населення. А приносять вони країні близько 105 млрд грн (або 4,4 % ВВП).

В порівнянні з показниками Великобританії чи Штатів, це значно скромніші показники, однак і вони кажуть про те, що перспективи в творчого сектору є.

Неможливо підрахувати, скільки грошей приносить креативний сектор сукупно

За словами Президента асоціації ІТ України Юрія Антонюка, “українці-інтелектуали — це той прошарок суспільства, який найбільше впливає на розвиток країни, платить великі податки і є нашим “обличчям” у світі”.

Експорт креативної індустрії в Україні ніхто не рахував, та загалом важко об’єктивно оцінити, скільки грошей приносить нашій країні креатив. Однак є дані з окремих галузей, що переконують в доцільності розвитку цього сектору.

Так, щорічне зростання українського IT-сектору в середньому складає 9-10% на рік. Минулого року на програмуванні за кордон заробили 2,8 млрд доларів. Це виводить ІТ-сферу на третє місце в країні за обсягами експорту та формує 3% українського ВВП.

Українці масово підключилися до світового тренду створення контенту. В 2016 році українські автори завантажили на Depositphotos 1,9 мільйона фотографій, графіки та відео. Також на місці не стоять українська мода, образотворче мистецтво, музика. Стрімкого розвитку набирає хенд-мейд-бізнес.

В Україні креативний бізнес слабко захищений з боку закону

Водночас зайнятися креативним бізнесом в Україні наважується далеко не кожен. За оцінками засновника порталу креативної економіки Chernozem Костянтина Кожум’яки, запуск бізнесу на креативі в середньому в 5-7 разів ризикованіший, аніж звичайний.

Та й держава не сприяє розвитку креативного бізнесу. На думку юриста ЮК «Центр Конфліктології і Права» Валентина Рижака, найчастіше креативні індустрії в нашій країні страждають від високих податків:

Найчастіше люди, які будують в нашій країні новий бізнес, хочуть платити податки. Але вони не розуміють, для чого вони їх платять. Адже держава не дбає, щоб бізнес почував себе комфортно, і не сприяє його розвиткові — відсутність державної програми на підтримку креативних галузей і жахлива бюрократія про це свідчать

Розвиток креативної економіки для України — це можливість повністю перебудувати країну відповідно до нової економічної парадигми, що базується не на старих конкурентних факторах економічного розвитку, а на інтеграції робочої сили, освіті, технологіях та інвестиційних стратегіях.

Понад три роки інтенсивних реформ довели, що зосередження на старих методах роботи, індустріалізації і видобутку сировини, мало що приносить звичайному українцеві. Нам потрібно повністю змінювати економічну стратегію. Досвід багатьох країн довів, що додавши творчості, можна заробити чимало.

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.

Коментарі

Залишити відповідь

Увійти за допомогою: 

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *