Засідання Комітету енергоефективності: що зменшить собівартість тепла в Україні?

Запровадження конкурентного ринку теплової енергії у провідних країнах світу призвело до покращення захисту споживачів теплової енергії, підвищення енергоефективності та створення нових робочих місць на місцевому рівні. Яким чином це можливо реалізувати в Україні, — обговорили члени Комітету підприємців у сфері енергоефективності при Торгово-промисловій палаті України 10 листопада.

Потрібно прибирати монополію

Учасники зустрічі наголосили, що в Україні ринок централізованого теплопостачання переважно складають комунальні підприємства, які об’єднують у собі виробництво, транспортування та постачання теплової енергії і надають своїм споживачам послуги з гарячого водопостачання та опалення.

Діяльність у сфері теплопостачання відноситься до монополій та регулюється державою шляхом ліцензування, встановлення тарифів та контролю за діяльністю. Втім, бажання центральних та місцевих органів влади «задовольнити» потреби споживачів дуже часто закінчуються там, де починається політична воля та особистісні економічні інтереси.

З огляду на це, виникає потреба у створенні та розвитку конкурентного ринку теплової енергії, що повинен включати в себе:

  • захист економічних інтересів споживачів;
  • розмежування видів діяльності в сфері теплопостачання (анбандлінг);
  • прозорість тарифоутворення;
  • забезпечення недискримінаційного доступу до теплових мереж;
  • закупівлю теплової енергії на аукціонах по найбільш економічно вигідних тарифах споживачів;
  • прозорість та публічність;
  • мінімальне державне регулювання.

Голова Комітету підприємців у сфері енергоефективності при ТПП України Борис Басок наголосив, що правила гри на конкурентному ринку теплової енергії мають бути чітко прописані. До прикладу, для приєднання потенційних незалежних виробників потрібно усунути існуючі перепони, а саме – конфлікт інтересів з оператором мережі, який є власником генеруючих потужностей.

Учасники засідання зауважили, що мережі централізованого теплопостачання мають залишитися в комунальній власності, а діяльність монопольних підприємств теплопостачання повинна залишатися регульованою. Регулятор встановлюватиме лише граничну ціну товару чи послуги, а ліцензіат для участі в аукціоні матиме право знижувати її на власний розсуд.

До того ж в конкурентних системах теплопостачання вся теплова енергія закуповуватиметься оператором тепломережі виключно на щомісячних аукціонах згідно пропозицій виробників. Оператор зобов’язаний купувати теплову енергію в того учасника, який пропонує найнижчу ціну. Саме за результатами аукціону оператор має визначати середній тариф на вироблену теплову енергію та з урахуванням тарифу на транспортування і постачання сформувати кінцеву ціну на теплову енергію.

На думку експертів, в Україні потрібно створити всі необхідні передумови для появи нових виробників теплової енергії. Окрім цього, має бути запроваджено механізм захисту їхніх економічних інтересів на період не менше, ніж період окупності реалізованих проектів.

Яка модель ринку потрібна Україні?

Щодо моделі ринку теплової енергії, то учасники зустрічі пропонують, зокрема, запровадити часткову компенсацію умовно-постійних витрат за рахунок надання послуг з резервування потужності – плати за резервування.

Так, для участі в аукціонах виробники при формуванні тарифів включатимуть до своїх витрат плату за резервування. Враховуючи, що оператор тепломережі відповідає перед споживачем за якість та надійність теплопостачання, саме він зобов’язаний буде забезпечити необхідну резервну потужність власними генеруючими установками або ж здійснити закупівлю відповідних послуг на стороні.

При цьому обсяг резервної потужності на відповідний період не має перевищувати 30% максимального навантаження мережі, але має становити не менше потужності найбільшого котла, який планується задіяти у відповідному періоді. Передбачається, що незалежні виробники також зможуть надавати послуги з резервування потужності, надавши оператору відповідні цінові та технічні пропозиції.

Варто зазначити, що в Україні діють одно- та двоставкові тарифи на теплову енергію і послуги з теплопостачання. Двоставкові тарифи не знайшли широкого застосування через недосконалість визначення вихідних даних для їх розрахунку. Поміж тим розподіл витрат на умовно-постійні й умовно-змінні та встановлення відповідних тарифів є загальною практикою конкурентних систем.

Учасники зустрічі також наголосили на тому, що перспективним є будівництво ТЕЦ на альтернативних видах палива. Це має відбуватися на базі існуючих підприємств теплопостачання та використання на них теплонасосних технологій. Такі кроки, на думку експертів, відповідатимуть імплементації європейського законодавства про розвиток ефективного централізованого теплопостачання та охолодження.

Директор Департаменту технічного регулювання енергоефективності Держенергоефективності Євген Магльованний наголосив, що вкрай важливими є прозорість та публічність ринку теплової енергії. Так, теплопостачальник повинен буде викладати у вільний доступ інформацію про свою діяльність, а також відповідати на запити про можливість підключення до мережі. Це дасть змогу потенційним виробникам тепла обрати найкраще місце діяльності.

Експерти наголосили, що запровадження конкурентного ринку теплової енергії в Україні сприятиме захисту економічних інтересів споживачів, оздоровленню сектору централізованого теплопостачання, покращенню економіки та залученню відновлюваних джерел енергії.

«Запропонована модель формування тарифів дає помірне зниження середньозваженого тарифу на теплову енергію для кінцевого споживача на ранніх стадіях розвитку ринку та стимулює оператора підвищувати ефективність власного виробництва. Окрім цього, забезпечується справедлива конкуренція між оператором та незалежними виробниками», – сказав Борис Басок.

Таким чином, у зв’язку із впровадженням конкурентного ринку тепла вдасться:

  • поступово знизити тарифи для українців;
  • створити конкуренцію в секторі централізованого теплопостачання;
  • підвищити ефективність виробництва;
  • впровадити концепції відкритих теплових мереж на основі недискримінаційних умов підключення незалежних виробників;
  • збільшити потік інвестицій до галузі;
  • оновити структуру централізованого постачання;
  • замінювати природний газ альтернативними джерелами енергії;
  • підвищити попит на біопаливо;
  • створити нові робочі місця в секторі виробництва і заготівлі біопалива та виробництва відповідного обладнання.

Учасники зустрічі повідомили, що вони виступатимуть із клопотанням перед Кабінетом Міністрів України щодо розробки прозорого механізму приєднання незалежних виробників до тепломереж. Окрім цього, Комітет звертатиметься до законодавчих органів із пропозицією закріпити на рівні закону та запровадити для 100% підприємств наступне:

  • вимогу щодо встановлення окремих тарифів за видами діяльності (виробництво, транспортування, постачання);
  • вимогу фінансового анбандлінгу – ведення фінансового обліку за окремими видами діяльності.

«Очевидно, що конкурентний ринок теплової енергії не з’явиться одразу. Поруч із існуючими монопольними системами будуть створюватися конкурентні системи, до яких будуть приєднуватися незалежні виробники. Тож ринок не повинен зупинитися, проте на ньому мають з’явитися нові можливості для запровадження конкуренції. Тому в чинний Закон «Про теплопостачання» потрібно внести відповідні зміни», – прокоментував ініціативу Комітету Борис Басок.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *