Засідання Комітету з питань промислової модернізації: як подолати дефіцит вантажних вагонів в Україні?

Як виробництво вагонів в Україні вплине на вітчизняну економіку? Чому необхідно вже зараз запускати операційну програму виробництва нових вантажних вагонів? Ці та інші питання обговорили експерти та представники галузі на засіданні Комітету з промислової модернізації при Торгово-промисловій палаті України 6 грудня.

Участь у заході взяли: перший віце-президент Торгово-промислової палати України Михайло Непран, перший заступник Міністра інфраструктури України Євгеній Кравцов, член правління ПАТ «Укрзалізниця» Іренуш Василевський, голова Комітету з питань промислової модернізації при ТПП України Володимир Власюк, заступник директора ДП «Укрпромзовнішекспертиза» Сергій Поважнюк та інші експерти.

Фахівці обговорили сучасний стан українського вагонобудування та його вплив на економіку України загалом.

Так, за словами представників галузі, Україна на сьогоднішній день володіє значними вагонобудівними потужностями. Це близько 56 тисяч вагонів на рік, що після втрати російського ринку не завантажені. Вони наголосили, що останніми п’ятьма роками обсяги залізничних вантажоперевезень скоротилися на 25%. При цьому середній вік вантажних вагонів вітчизняного парку становить приблизно 22 роки, а незадовільний технічний стан призводить до зниження їхньої продуктивності на третину.

«Зношеність парку сьогодні складає 91%. Дефіцит вантажних вагонів в Україні нині покривається за рахунок збільшення вагонного парку з Росії та інших держав СНД. Основним драйвером попиту на вантажні перевезення є промислове виробництво. Подолати дефіцит рухомого складу означає збільшити обсяги перевезень. Виробництво вантажних вагонів створить попит на продукцію в суміжних секторах, зокрема в металургії. Реалізація програми будівництва вантажних вагонів забезпечить приріст промислового виробництва на 1,6% на рік, збереження робочих місць у вагонобудівників та додаткові надходження до бюджетів всіх рівнів», – підкреслив голова Комітету з питань промислової модернізації при ТПП України Володимир Власюк.

Учасники зустрічі зауважили, що вагонобудування є дуже перспективною галуззю в Україні, адже залізничний транспорт є одним із найвагоміших чинників якісного розвитку економіки країни та просування вітчизняного продукту.

Сьогодні залізничний транспорт забезпечує велику частину перевезень товарів, проте слід пам’ятати і про великий пасажиропотік. Так, наразі у вагонобудуванні склалася сприятлива ситуація, адже заводи – виробники вагонів — знаходять споживачів своєї продукції за кордоном, внаслідок чого керівництво заводів дбає про сертифікацію своєї продукції в інших країнах. Окрім цього, постійно розробляються нові моделі як вантажних, так і пасажирських вагонів з урахуванням новітніх розробок у вагонобудуванні. Починається модернізація старих моделей вагонів.

Виробництво вагонів на українських заводах стає орієнтованим на потреби замовника. Тож можна впевнено сказати, що галузь транспортного машинобудування в країні є дуже перспективною для іноземних інвесторів. Але задля того, щоб інвестори хотіли вкладати гроші в українське вагонобудування, потрібно створити сприятливий інвестиційний клімат та запустити масштабну програму виробництва вагонів.

При цьому відчутний та ефективний запуск вагонобудування допоміг би стимулювати розвиток українського металопрокату. Адже саме ця галузь має чи не найбільший потенціал до збільшення вартості прокату у кінцевому споживанні. До слова, вартість тони прокату після перетворення у вагон коливається на рівні 1-2 тисяч доларів.

Тож можна припустити, що створення українських вагонів забезпечить кілька десятків тисяч додаткових робочих місць та підвищить конкурентноздатність України в системі міжнародної торгівлі саме в цій сфері. А завдяки реінвестуванню підвищиться якість життя, зокрема покращиться медицина та освіта.

Утім, для цього необхідно змінити вектор та технологію виробництва відповідної продукції, а саме переорієнтувати її на Європейський Союз.

Своєю чергою перший віце-президент Торгово-промислової палати України Михайло Непран підкреслив, що палата не може залишатися осторонь питань промислового розвитку.

«Доносити бачення експертів про те, як має розвиватися промисловість, яких рішень очікують компанії – одне з наших першочергових завдань. Важливий момент реалізації функції комітетів при ТПП України – це можливість вести діалог з урядом на профільному рівні. Результатом цього діалогу завжди є вирішення проблемних питань для кожної галузі. Вагонобудування – це та галузь, в якій ми можемо бути конкурентноздатними. Активізувати процеси модернізації інфраструктури та обладнання можливо за участю вітчизняних підприємств. Лише консолідовані дії виконавчої влади, Укрзалізниці та приватних операторів здатні запустити процес масштабного вагонобудування в Україні», – наголосив він.

Експерти розповіли, що за відновлювальним сценарієм обсяги відвантажень залізничним транспортом до 2020 року зростуть на 11%, а за інвестиційним сценарієм – на 30%. Тому для забезпечення перевезення прогнозованих обсягів вантажів, потреба у вагонному парку до 2020 року становитиме 106, 4 тис. одиниць. До того ж, прогнозоване вибуття наявного вагонного парку через завершення терміну експлуатації становитиме 107, 7 тис. одиниць. Відповідно до цих даних, потреба у нових вантажних вагонах критична, при цьому найбільше попитом будуть користуватися піввагони та зерновози.

На переконання фахівців ринку, будівництво вантажних вагонів сприятиме вирішенню комплексу важливих та необхідних заходів. Зокрема, це стосується техногенних загроз, пов’язаних із перевезенням небезпечних вантажів. Передовсім це стосується цистерн, 76% яких відпрацювали свій нормативний термін експлуатації. Окрім цього, буде вирішена проблема щодо нездатності у повній мірі обслуговувати експортні перевезення в країни Європейського Союзу через невідповідність вагонного парку «Укрзалізниці» технічним вимогам ЄС. Це стосується також надмірного навантаження на автошляхи через дефіцит вагонів, адже на сьогодні до 10 млн тонн зерна щорічно транспортується в морські порти автомобілями вантажопідйомністю до 80-100 тонн, що призводить до швидкого руйнування доріг. Також це стосується усунення ризиків залежності вантажоперевезень від парку вагонів російських дочірніх компаній.

«Програма будівництва вагонів вирішує дуже багато питань. Це яскравий приклад якраз тієї програми, що впливає на багато секторів, тому може стати відправною точкою для вирішення більш глобальних питань. Нам потрібні вагони, що ефективно працюють та якісно здійснюють перевезення. Якщо економіка почне зростати, а ми не будемо відновлювати цей парк – ми матимемо критичний дефіцит вагонів протягом декількох років. Звичайно, є варіант позичати вагони в інших країнах, але це не вигідно. Якщо ми будемо будувати власні вагони – будуть працювати наші підприємства. А це нові робочі місця, податки до бюджету, збільшення обсягів національного виробництва», – зауважив Володимир Власюк.

Члени Комітету переконані, що для запуску операційної програми виробництва нових вантажних вагонів в Україні спершу необхідна її інтеграція в інвестиційні плани «Укрзалізниці».

«Потрібно визначитися щодо ролі «Укрзалізниці» в будівництві нових вантажних вагонів: чи вона інвестуватиме у вагонний парк, або ж вона буде створювати  умови для інвестицій приватними компаніями. В подальшому необхідна реструктуризація «Укрзалізниці» під інвестиційну модель роботи, а також реформа тарифоутворення, підготовка спеціалістів із проектної роботи під вимоги», – наголосив Володимир Власюк.

Окрім цього, фахівці наполягають на встановленні технічних обмежень на понаднормову експлуатацію вантажних вагонів та збільшенні штрафів за перевищення допустимого навантаження на вісь при перевезеннях автотранспортом. Члени Комітету також виступають за прийняття Закону «Про залізничний транспорт», який наразі знаходиться на розгляді Верховної Ради України.

«Ми структуруємо всі ті пропозиції, що були озвучені на сьогоднішньому круглому столі, виробимо спільну позицію та будемо звертатись до профільних відомств», – наголосив Володимир Власюк.

Своєю чергою, перший віце-президент Торгово-промислової палати України Михайло Непран підкреслив, що вирішення цього питання у найближчі строки є вкрай важливим для бізнесу.

«Ми дуже часто чуємо від наших експортерів, що в Україні є проблема із вагонами та вантажними перевезеннями. Багато підприємців не можуть довезти те саме зерно із глибини країни, наприклад, до Одеси, щоб його потім експортувати. Сьогодні на прикладі цієї ситуації ми розглянули загалом проблему в Україні з рухомим складом і те, як «Укрзалізниці» забезпечити виробників якісними вантажними перевезеннями. Я переконаний, що вирішення цього питання найближчим часом є дуже необхідним задля підтримки та розвитку національного експорту», – підсумував Михайло Непран.

Додамо, що нещодавно Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман анонсував, що український уряд у 2017 році запустить масштабну програму щодо відновлення вагонобудування в Україні. Гройсман розповів, що протягом останніх десяти років галузь вагонобудування була доведена «до ручки», що негативно вплинуло на розвиток економіки України.  Пріоритети щодо розвитку таких галузей, як машинобудування, вагонобудування тощо закладені у Бюджеті-2017.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *