Авіаційний ринок України: що чекає на вітчизняних перевізників?

Авіаційні правила, розроблені Державною авіаційною службою України, обмежують можливості перевізників та скорочують обсяги авіаперевезень. Такого висновку дійшли юристи і представники вітчизняної авіаційної галузі під час круглого столу у Торгово-промисловій палаті України 28 березня.

Присутні на заході експерти проаналізували законодавство, що регулює авіаційну сферу та, зокрема, чинний порядок надання та анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній. В обговоренні взяли участь: представники авіакомпаній AtlasJet Ukraine, «Аероджет», «Міжнародні Авіалінії України», Wizz Air Ukraine, аеропорту «Бориспіль», Антимонопольного комітету України та Авіаційного комітету Торгово-промислової палати України.

Вони наголосили, що версія нормативного документа, який презентувала Державна авіаційна служба України, потребує кардинальних змін, позаяк визначені в ньому правила містять суперечливі та неоднозначні вимоги для вітчизняних перевізників.


Так, у них відсутні чіткі та конкретні підстави для анулювання прав на експлуатацію авіашляхів, через що рішення Державної авіаційної служби України не є об’єктивними.

У зв’язку з цим фахівці галузі та члени Авіаційного комітету Торгово-промислової палати України готують свою редакцію документа, який регулюватиме порядок отримання та анулювання права на експлуатацію повітряних шляхів.

Наша ціль – розробити документ, який встановить ефективні правила видачі прав на маршрути: єдині, прозорі, не дискримінаційні, які відповідатимуть вимогам ринку, – розповів голова підкомітету з авіаційного права Комітету АПУ з транспортного права Олег Бондар

Про чинний документ, що регулює порядок отримання прав перевізниками на експлуатацію повітряних шляхів, він сказав наступне:

Поява такого документа – це очевидна помилка з боку Державіаслужби, адже прийняття такого порядку в 2014 році призвело до колапсу на авіаційному ринку. У зв’язку з низкою судових спорів між авіаційними перевізниками, а також суперечками стосовно повноважень між Державною авіаційною службою та Міністерством транспорту практично цілий рік не видавалися нові призначення на маршрути міжнародного сполучення.

Тільки в 2015 році було знайдено компроміс і введено в дію порядок, який є чинним сьогодні. Але що ми бачимо наразі? Державіаслужба запропонувала на заміну 6 нових критеріїв для надання відповідних прав. Вони є вкрай дискримінаційними по відношенню до перевізників. Існує також невизначеність підстав для анулювання чи обмеження прав, багато запитань викликають правила, що стосуються безпосередньо процедури. Тож немає сумнівів, що всім учасникам авіаційної галузі зараз потрібен діалог з національним регулятором

Він також додав, що значною проблемою є те, що немає реєстру тих міжнародних договорів, які підписує регулятор з авіаційною владою інших держав, тому є необхідність у створенні так званого реєстру міжнародних угод, а всі рішення регулятора мають бути опубліковані.

Експерти наголосили, що наразі галузь переживає нелегкі часи, адже конкуренція на світовому ринку авіаперевезень щороку зростає. Водночас українські авіакомпанії не мають необхідних коштів для відновлення свого парку повітряних суден, а отже не мають змоги збільшити обсяги перевезень. Крім цього, державні аеропорти сплачують великі податки до державного бюджету, при тому, що собівартість їхньої діяльності і до того є вкрай суттєвою.

До інших проблем, які гальмують розвиток авіаційної галузі, експерти віднесли наступні:

  • скорочення експорту літаків українського виробництва
  • складне та невигідне кредитування
  • відсутність стимулів для інвесторів вкладати гроші в авіабудівельну промисловість України

Крім цього, негативним фактором, що не дозволяє ринку розвиватися, експерти називають відсутність державної політики розвитку авіагалузі.

До прикладу, донедавна статус Державної авіаційної служби України як органу, що відповідає за безпеку авіації, неодноразово змінювався. Через те, що відомство спочатку діяло як самостійний орган, а потім як департамент Міністерства транспорту, вироблення єдиної ефективної політики в авіагалузі стало практично неможливим. Свій негативний відбиток на ситуацію наклав і суттєвий потік кадрового складу Державної авіаційної служби.

Учасники зустрічі зауважили, що, на жаль, на сьогодні жодна з провідних українських компаній не витримує конкуренції з міжнародними авіаперевізниками. Через це більшість із них зазвичай банкрутує, відмовляється від обслуговування міжнародних маршрутів або поглинається конкурентами.

Щодо розвитку регіональних аеропортів, то їхня основна проблема полягає в низькій завантаженості. Малі обсяги внутрішніх перевезень, низька технічна спроможність переважної більшості регіональних перевізників та умовна перенасиченість регіонів аеропортами: все це призводить до того, що регіональні аеропорти є неконкурентними.

Та все ж головною причиною, що заважає Україні розвивати власний ринок авіаперевезень, експерти одностайно називають монополізацію ринку.

Всі учасники ринку зацікавлені в його максимальній лібералізації. Тому я вважаю, що в правилах має бути чітко прописано, що Державна авіаційна служба зобов’язана проводити роботу щодо лібералізації ринку перевезень. Ба більше, вона має систематично звітувати про результати своєї роботи перед громадськістю та учасниками ринку, –  зауважив Олег Бондар

Його позицію розділив і заступник голови Авіаційного комітету Торгово-промислової палати України Володимир Наумов:

Чим більше лібералізований ринок і чим менше обмежень для його учасників, тим більше можливостей у наших та іноземних перевізників розвиватися в Україні і, відповідно, приносити кошти як податки та збори до державного бюджету

Експерти розповіли, що зміни, які вони пропонують внести до чинного документа, покликані встановити єдиний механізм допуску перевізників до конкретних повітряних ліній, а також зрозумілі, не дискримінаційні вимоги до їх експлуатації. Крім того, документ визначатиме, як обмежувати обсяги прав перевізників, якщо вони, до прикладу, не виконуватимуть усіх зобов’язань, які на себе взяли.

Члени Авіаційного комітету Торгово-промислової палати України наголосили, що в підсумку новий порядок надання та анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній дозволить набагато ефективніше користуватися такими правами. Це дозволить залучити нових авіаперевізників на ринок, збільшити обсяги перевезень, сприяти розвитку національних аеропортів, значно розширити географію польотів і як наслідок – знизити вартість квитків.

Сприятиме розвитку галузі й модернізація та оновлення парку літаків за рахунок чіткої та систематичної державної підтримки.

В країні має бути чітко сформульована стратегія розвитку авіаційної сфери. Крім цього, ми маємо використати досвід розвинених країн, які забезпечили зручне кредитування для своїх авіаперевізників. Для оновлення рухомого складу кредити мають надаватися з мінімальними відсотками. Або це мають бути прямі дотації з державного бюджету, поки перевізник не дійде до певного рівня щодо якості обслуговування, – переконаний Володимир Наумов

Він наголосив, що для України вкрай важливо налагодити тісні зв’язки з іншими державами, розширити ринки збуту вітчизняної авіабудівної продукції, а також створити сприятливі умови для участі українських компаній у реалізації міжнародних проектів.

Загалом пріоритетними напрямками державної політики в авіаційній сфері учасники заходу назвали наступні:

  • ефективне використання транзитного потенціалу України
  • підвищення ефективності технічного й економічного регулювання
  • зменшення законодавчих та інших перешкод оновленню парку авіакомпаній
  • забезпечення достатнього фінансування та регуляторного контролю системи професійної освіти в галузі
  • запровадження законодавчих норм ЄС щодо лібералізації деяких аеропортових послуг
  • створення ефективної системи зворотного зв’язку між держорганами виконавчої влади та учасниками авіаційного ринку

Водночас експерти наголосили, що важливою ціллю для України має стати інтеграція вітчизняної авіації до міжнародної системи зв’язків. І саме це дозволить Україні зайняти місце повноправного учасника програми розвитку єдиного європейського повітряного простору.

Рятівним колом для розвитку галузі може стати й чітко визначена політика провідних українських авіакомпаній, спрямована на інтеграцію внутрішніх та міжнародних авіарейсів. Адже дуже вигідне географічне положення України та наявність міжнародних аеропортів – це чудовий шанс для освоєння відкритої ніші ринку – ринку транзитних пасажирських перевезень.

Учасники круглого столу переконані, що вдала реалізація цих заходів призведе до ефективного та швидкого розвитку авіакомплексу України, сприятиме налагодженню тісних економічних зв’язків з іншими країнами, дозволить значно розширити ринки збуту української авіабудівної продукції. Крім того, наші компанії зможуть брати участь у виконанні іноземних проектів та у підсумку займуть гідне місце у глобальному конкурентному середовищі авіатранспортних послуг.

Наприкінці обговорення експерти домовилися протягом найближчого часу підготувати кінцевий варіант документа, який відображатиме консолідовану думку гравців ринку та буде прийнятий до уваги регулятором. Ними вже напрацьовано 2 блоки зауважень до проекту – процедурний та політичний.

Після того, як ми сформуємо консолідовану позицію, фінальний проект нового документа ми передамо на розгляд Державної авіаційної служби та інших державних органів. Ми і надалі на базі Торгово-промислової палати будемо проводити зустрічі, присвячені обговоренню нагальних питань для представників авіаційної галузі, – підсумував Володимир Наумов.

Він додав, що наразі авіаційний ринок України має великий потенціал для подальшого розвитку, але, щоб його реалізувати, необхідно вирішити проблеми, що створюють бар’єри для діяльності українських авіаперевізників та гальмують процес інтеграції України до єдиного світового авіаційного простору.

Нагадаємо, у грудні минулого року на базі Торгово-промислової палати обговорювалося ще одне важливе питання для представників авіаційної галузі, що стосувалося доступу на ринок послуг з наземного обслуговування в аеропортах. Тоді учасники зустрічі наголосили, що проект, який був представлений Державіаслужбою та мав врегулювати це питання, не балансував інтереси основних стейкхолдерів, тому також потребував негайного доопрацювання. У зв’язку з цим Авіаційний комітет Торгово-промислової палати України за допомогою юристів, експертів та представників українських перевізників підготував власний варіант важливого для галузі документа.

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *