Ефект Пігмаліона, або Як очікування інших впливають на наш успіх

#лайфстайл

У 1963 році психологи Роберт Розенталь і Ленор Якобсон провели дуже цікаве дослідження

На початку навчального року вони провели тестування IQ учнів. Вчителям же дітей повідомили, що метою тестування є визначення дітей, які, як очікується, здійснять прорив в інтелектуальному розвитку в майбутньому навчальному році.

У кожному класі були довільно відібрані кілька дітей, а їх вчителів поінформували про те, що саме ці діти повинні проявити значні успіхи. Вчителям також заборонили говорити про надздібності дітям і не приділяти їм уваги більше, ніж іншим. Швидше поводитися так само, як і раніше.

Проаналізувавши всі дані, Розенталь і Якобсон прийшли до висновку, що очікування вчителів впливають на інтелектуальний розвиток учнів. Іншими словами, якщо вчитель вірить в інтелектуальні здібності дитини, він мимоволі починає допомагати і підтримувати його в процесі навчання, створюючи сприятливе середовище для розвитку. Якщо ж учитель вважає дитину слабким або нездатним, це надає протилежний ефект.

У сім’ї цей феномен також має місце. Віра батьків у дитину зміцнює її самооцінку, тоді як постійні причіпки, приниження і образи призводять до того, що дитина починає себе вести відповідно до ярлика, навішеним батьком, вчителем або близькими. Те, що дитина чує, впливає на її поведінку і успіхи. Якщо людина вірить, що може впливати на свої розумові здібності (а це залежить також від того, чи вірять в неї значущі дорослі), це істотно підвищує шанси досягнення успіху.

Якщо копнути в цей ефект глибше, він стосується не тільки школи, а й роботи. Компанії, де керівники більше дорікають і критикують співробітників, а не підтримують, як правило, залишаються далеко позаду. І ставлення до життя в цілому – якщо ми вважаємо, що наше життя не вдалася, то схильні бачити щодня тільки негатив.

Читайте також: Як знайти своє призначення: 6 дієвих порад

Поділіться корисною інформацією з друзями: