Українська митниця: рейтинг пунктів митного контролю

Здавалося б, для комфортного проходження митного кордону в Україні створено все: і мапа пропускних пунктів, і навіть онлайн-трансляція, коли кожен може перевірити кількість авто в черзі. Однак водії все одно стоять годинами, очікуючи перевірки документів і багажу, аби почути омріяне “Щасливої дороги!”. Де можна простояти найдовше, де найбільше беруть хабарів та на якій митниці найкращі умови?

“Добре стоїмо”, або де найдовше чекати

Одна з найбільших проблем української митниці — кілометрові черги на пунктах пропуску. Хтось прямує на шопінг, хтось — у подорож, а хтось — шукати кращого життя на заробітках. Останні особливо ускладнюють ситуацію: як ті, хто їде за кордон, так і ті, хто звідти повертається, створюють величезні затори. Приміром, у сезон збору яблук у Польщі заробітчани стоять у митних чергах по 10-15 годин. А от найвинахідливіші та терплячі навіть продають свої місця ближче до митних пунктів.

Польща

Традиційно найбільші черги під час проходження контролю зосереджені на кордоні з Польщею. За статистикою, найбільш проблемними пунктами часто стають “Рава-Руська” та “Ягодин авто” — у серпні дозволу продовжити свій шлях тут чекали по 450 автомобілів! Не менше автівок стоять у черзі й на кордоні з Румунією.

Якщо проаналізувати повідомлення Західного регіонального управління Держприкордонслужби за одну добу, ми побачимо, що найбільша кількість авто — 150 — була зафіксована на пункті пропуску до Польщі “Устилуг”.

1

 

Та навіть черги зі 150-ма автівками сьогодні видаються смішними порівняно з тим, що відбувалося місяць тому, у вересні. На митниці можна було не те, що заночувати, а й узагалі розбити табір та врешті-решт оселитися. Станом на 1 вересня на кордоні з Польщею стояло 930 автомобілів. Найбільше скупчення було поблизу пункту “Ягодин”, де застрягло 300 авто. Однак звинувачувати в цьому транспортному колапсі лише українців було б нечесно — такі черги були спричинені, передусім, страйком польських митників. Співробітники польської митниці вийшли на роботу, але перевіряли кожне авто надто повільно. Цим вони протестували проти проведення реформи, що ліквідовує митницю та приєднує її до податківців.

Киянка Маргарита їздить за кордон через польсько-український кордон майже щомісяця, тож добре знає, де доведеться довго постояти:

Я хабарі не давала принципово, але більшість моїх знайомих за 200 гривень проїжджає уперед черги. Не знаю, як там на інших пунктах, але на українсько-польських — саме так. Щодо черг, то можу сказати, що найбільша, в якій я коли-небудь стояла, то це на “Угринів” — машин було на три кілометри! Але цей пункт пропуску найкомфортабельніший, на інших же навіть вбиральні нормальної немає, суцільний жах.

Взагалі вгадати, на якій саме митниці, коли їдеш на Захід, будуть менші черги, неможливо. Можна лише користуватися онлайн-трансляцією, але досвід показує, що якщо один пункт “стоїть”, то “стоять” і всі інші, а поки доїдеш до іншого та прочекаєш там у черзі, то, швидше, вже лишитись де є”, — скаржиться дівчина.

З приводу ретельності обшуків Маргарита зауважує, що поляки набагато уважніше до цього ставляться, українці непідозрілих осіб оглядають швидко, і байдуже, що ця непідозріла особа везе товару на кілька тисяч євро і не декларує його.

Як бачимо, професійність українських митників залишає бажати кращого, але не можна, звісно, всіх рівняти під один щабель. А от з приводу черг ясно одне — найбільші вони на кордоні з Польщею. На кордонах з іншими країнами аномальних черг немає, як немає і такої кількості охочих виїхати.

Крим

Однак почекати також доведеться тим, хто їде до Криму. За повідомленнями очевидців, російські митники вельми ретельно та дуже повільно перевіряють кожну автівку, яка рухається до півострова, чим спричинюються кілометрові черги.

За інформацією помічника начальника Херсонського прикордонного загону — начальника прес-служби Івана Шевцова, — митний контроль на “Колончаці” довелося тимчасово припинити, бо російські митники заблокували роботу пропускного пункту.

На “Чаплинці” пройти контроль було можна, але повільно і лише за напрямком руху з материкової України до Криму.

У середньому російські служби пропускають через свій пункт пропуску, що знаходиться навпроти КПВВ “Чаплинка”, 4 – 5 машин за годину. Через це тут накопичилось у черзі на в’їзд на півострів близько 70 автомобілів, — розповів пан Шевцов.

На пунктах пропуску до Криму ситуація періодично ускладнюється й іншими чинниками. Приміром, 11 жовтня  КПВВ “Чаплинка” і “Каланчак” відключили електропостачання, що, звісно, загальмувало процес проходження митного контролю.

Білорусь і Росія

Щодо північного та східного кордонів, то й там вистачає проблем. Приміром, у квітні цього року черги на пункті пропуску до Росії “Гоптівка” теж були чималі — на дозвіл проїхати очікували по 150 машин на добу.

Станом на 17-30 у черзі близько 150 машин, близько 100 осіб, які перетинають кордон у пішому порядку і 18 автобусів. Автобуси ми вже оформили, вони пройшли прикордонно-митний контроль з української сторони, але поки не можуть заїхати на територію РФ . Це пов’язано з повільною роботою російської сторони, — повідомили в прес-службі Харківського прикордонного загону.

Для обміну інформацією та зручності пошуку навіть створюють спеціалізовані форуми, на яких можна дізнатися, де найзручніше пройти митний контроль на кордоні з РФ.

Щодо в’їзду в Білорусь, то й тут інколи доводиться постояти. В лютому 2016 на українському пункті пропуску “Доманово” у черзі стояло 70 вантажівок. Держприкордонслужба України пояснила цей затор тим, що уряди Польщі та Росії не підписали угоду про міжнародні автоперевезення, тому водії вантажівок, що прямують до Європи через Польщу, вирішили їхати через територію України. Загалом, охочих виїхати до Росії чи Білорусі в рази менше, ніж на Захід, тому довжелезні черги тут швидше винятки, ніж правила.

Будь-який каприз за ваші гроші: про хабарі

Митниця здавна вважалася хлібним місцем — способів підзаробити тут вистачає. Можна брати хабарі за те, щоб “не помітити” заборонений товар або перевищення норми багажу, можна привласнити конфіскат, а можна взагалі робити так, щоб люди масово платили гроші за пришвидшення плину черги.

Польща

Деякі митники навіть організовують цілі злочинні угрупування, допомагаючи порушникам незаконно переправляти товар. Приміром, група митників з пункту “Угринів” організовували за хабарі незаконне ввезення автомобілів з ЄС.

Взагалі, винахідливість корупційних схем на митницях дійсно вражає. На закарпатському пункті пропуску “Тиса” співробітник митниці брав по 400 євро за пропуск мікроавтобусів. Гроші ж ховав у вольєрі службового собаки. 

Митники на пункті “Ягодин” пішли ще далі: 6 вересня цього року на хабарі спіймали начальника відділу митного посту. Звісно ж, його заарештували, тож його обов’язки виконував заступник. Однак, і заступник на посаді протримався недовго (аж один день!): 7 вересня його спіймали на вимаганні грошей за видачу дозвільних документів на оформлення багажу.

Заради справедливості скажемо, що випадки, коли митники відмовлялися від грошей, теж були. Приміром, на кордоні з Угорщиною громадяни РФ пропонували українським митникам хабар, але останні зреагували на це відповідно до законодавства і передали правопорушників до поліції.

Крим

Корупційних схем вистачає не лише на західному кордоні. Приміром, на пункті пропуску “Чонгар”, де отримують дозвіл на в’їзд до тимчасово окупованого Криму, митник брав відсоток з незадекларованих коштів при ввезенні. Валютою не гребував — хабар брав у рублях.

Чоловік перевозив 106 тисяч російських рублів, що перевищує суму, дозволену українським законодавством для ввезення з півострова. Своє сприяння в безперешкодному переміщенні грошей інспектор “оцінив” у 10% від суми, — прокоментували в СБУ.

На “Чаплинці”, де також пропускають до Криму, на хабарі затримали митника, який дозволив незаконно провезти товар.

Росія

На пункті пропуску до Росії “Пісочин”, що на Харківщині, митники взагалі організували цілу систему наживи. Митники систематично вимагали гроші від підприємців за швидке та зручне оформлення товару. Та і сума, на якій порушників затримали, вражає – 290 000 гривень.

Це, звісно, не поодинокий факт корупції на кордоні з Росією. Нещодавно навіть було затримано старшого зміни на митному пункті Бачевськ (Сумщина). 

Білорусь

На кордоні з Білоруссю одного разу за хабар узагалі затримали весь склад зміни. На залізнодорожньому митному пункті “Удрицьк” хабарники систематично вимагали грошей за провезення багажу. “Такса” за послуги складала від 500 до 2 000 гривень.

Щоправда, порівняно з іншими митними пунктами, на білоруському кордоні повідомлень про хабарництво найменше. Тож або тут справді працюють чесні митники, або ж усе дуже старанно приховується.

Загалом, за вісім місяців 2016 року було відкрито 378 корупційних справ на співробітників Державної фіскальної служби. З них — 69 злочинів отримання хабара і 162 — зловживання владою чи службовим становищем. Статистика свідчить, що хабарі беруть абсолютно скрізь. Чи не на кожному пропускному пункті так чи інакше були зафіксовані випадки злочинів. Воно й не дивно, адже нечесним митникам важко втриматися, коли й гроші, й товари самі пливуть їм до рук.

Прикро, але наразі викорінити корупцію на митницях не вдалося і навряд чи вдасться найближчим часом. Попри боротьбу з хабарниками та гучні справи про арешт та суд над злочинцями-митниками усе одно знаходяться ті, хто абсолютно безперешкодно продовжує порушувати закон.

Звісно, на детекторі брехні кожного співробітника Державної фіскальної служби не перевіриш і за руку на гарячому всіх не спіймаєш. Тож єдиний дієвий метод боротьби з тотальним хабарництвом — припинити його з боку самих громадян. Адже коли хабар ніхто не пропонує, то його ніхто й не візьме. 

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *