Як Антимонопольний комітет України впливає на ринок нафтопродуктів

Після знецінення гривні ціни на паливо стрімко підскочили. Тепер, коли долар в Україні більш-менш стабільний, вартість нафтопродуктів не падає

Так, за рік світові ціни на нафту марки WTI (Light Sweet) впали з 93,3 дол/бар до 38,9 дол/бар, а на нафту марки Brent – зі 102,5 дол/бар до 43,3 дол/бар.

Тим часом Укрнафта навпаки підливає масла у вогонь, загрожуючи українцям бензином по 35 гривень за літр. Чому ж ситуацію не регулює держава? Ми поцікавилися, яку політику в такій ситуації проводить Антимонопольний комітет України (АМКУ) та чи вистачить у нього повноважень врегулювати ціни на ринку нафтопродуктів.

Антимонопольний комітет України (АМКУ) — державний орган із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.

Основним завданням Антимонопольного комітету є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики, а саме здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб’єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Комітет також має сприяти розвитку добросовісної конкуренції.

Окрім цього, АМКУ виконує контроль за концентрацією, узгодженими діями суб’єктів господарювання та дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час регулювання цін (тарифів) на товари, що виробляються (реалізуються) суб’єктами природних монополій.

Як вказується в статті 7 закону “Про Антимонопольний комітет України”, до повноважень зазначеного Комітету належить розгляд заяви та справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проведення розслідування за такими фактами, також перевірка органів суб’єктів господарювання, об’єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю на дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції. Комітет також може призначити експертизу.

В звіті Антимонопольного комітету за 2014 рік зазначається, що Комітет у межах своєї компетенції відстежує ситуацію на ринках світлих нафтопродуктів та альтернативних видів пального.

Так, з метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції на ринках моторних бензинів і дизельного пального, Комітетом 8 квітня 2014 року надано обов’язкові для розгляду рекомендації суб’єктам господарювання, які працюють під брендами “Лукойл”, “ОККО”, “WOG”, “Shell”, “Паралель”, “Укрнафта”, “Веста”, “Авіас” та “БРСМ-Нафта” вжити заходів щодо встановлення роздрібних цін на моторні бензини та дизельне пальне на рівні, який існував би за умов значної конкуренції на ринку.

У документах повідомляється, що, оскільки окремі оператори ринку не вжили заходів щодо встановлення роздрібних цін на моторні бензини та дизельне пальне на рівні, який існував би за умов значної конкуренції на ринку, та не надали документи, які б свідчили, що встановлені на їхніх АЗС ціни є економічно обґрунтованими, АМКУ розпочато комплексне поглиблене дослідження ринків роздрібної торгівлі світлими нафтопродуктами із залученням територіальних відділень Комітету.

Так, за результатами ґрунтовного дослідження ситуації з цінами на бензини і дизельне пальне, які зазнали стрімкого зростання протягом січня-квітня 2014 року, територіальними відділеннями Комітету розпочато розгляд 87 справ про зловживання монопольним (домінуючим) становищем ПІІ “Лукойл Україна”, ПП “Окко нафтопродукт”, ТОВ “ВОГ Рітейл”, ТОВ “Золотий екватор” і ТОВ “Альянс Холдинг” та передано їх Комітету на розгляд.

У звіті вказано, що протягом 2014 року на тих суб’єктів господарювання, що не дотримувалися законодавства про захист економічної конкуренції, було накладено штрафів у загальному розмірі понад 99,3 млн грн, з яких понад 25,5 млн грн накладено за порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій суб’єктів господарювання, майже 60,9 млн грн – за порушення у вигляді зловживань монопольним (домінуючим) становищем, більш ніж 4,1 млн грн – за порушення у вигляді недобросовісної конкуренції та понад 8,8 млн грн – за порушення інших видів.

Однак, як вважає юрист “Центр Конфліктології і Права” Олена Садовець, важко говорити про правомірність таких рішень Комітету, як, наприклад, накладання штрафу, оскільки АМКУ не може довести, що ціни на нафтопродукти встановлені економічно невигідні.

АМКУ не має можливості залучити торговців до відповіді за узгоджені ціни, тому що не може довести прийнятними способами їх узгодженість. Як правило, рішення Комітету про накладення на продавця штрафу обґрунтовано формальними ознаками, які можуть говорити про узгодженість дій, а не доказами, — стверджує юрист

За її словами, для збору доказів необхідні хоча б спеціальні слідчі (наприклад, детективи), які б розуміли, як можна довести наявність антиконкурентних дій. Замість цього АМКУ просто висуває гіпотезу про наявність порушення за формальними ознаками, а порушник оспорює її в суді. Найчастіше в рішеннях АМК відсутня навіть експертиза.

Формально Антимонопольний комітету продовжує свою діяльність за рахунок громадян, що сплачують податки до держбюджету, однак реально він мало на що впливає, оскільки ринок нафтопродуктів він не регулює, а лише займається виписуванням штрафів. Українці ж тим часом купують паливо за необґрунтованими цінами та чекають адекватних цін.

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *