Як захистити свій бренд: все про реєстрацію торговельної марки в Україні

#торговельна марка

Власна торговельна марка – це обличчя компанії. Водночас реєстрація знаку для товарів і послуг є тривалою та вимагає обізнаності. Навіщо потрібна торговельна марка та як вона захистить ваш бізнес, — розповідає юрист

Що дає торговельна марка вашому бізнесу

Торговельна марка є найпоширенішим об’єктом інтелектуальної власності. Адже керівники компаній усвідомлюють переваги, що їм дає реєстрація власного знаку для своїх товарів та послуг:

  • це гарантія ексклюзивності використання складових торговельної марки на ринку товарів та послуг
  • виокремлення компанії та її продукції серед конкурентів
  • охорона товарів від недобросовісної конкуренції
  • ефективний захист прав у разі нанесення такого ж чи схожого позначення на інші товари
  • можливість продажу або передачі частини прав на використання торговельної марки за матеріальну винагороду тощо

Із чого почати реєстрацію ТМ

Торговельна марка є результатом творчої діяльності. Тому на неї виникає особливий вид права власності, який відрізняється від прав на речі, – право інтелектуальної власності.

Таке право засвідчує окреме свідоцтво, офіційний охоронний документ, який видає Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. Маючи свідоцтво, ви, як власник документа, можете використовувати знак для товарів і послуг на власний розсуд. Водночас інші особи не мають права використовувати його або схоже позначення щодо наведених у свідоцтві або споріднених товарів і послуг без вашої згоди.

Реєстрація торговельної марки починається з подання заявки до уповноваженого органу – Державного підприємства “Український інститут інтелектуальної власності” (далі – Укрпатент) та сплати державних зборів. До заявки слід надати такі документи:

  • зображення торговельної марки розміром 8х8 см у друкованому вигляді, у п’яти примірниках для чорно-білої торговельної марки і в десятьох – для кольорової
  • повний перелік товарів або послуг, для яких передбачена реєстрація знака
  • повне найменування заявника українською мовою (назва компанії, її юридична адреса, ПІБ та місце мешкання фізичної особи власника)

Після того, як ви подали заявку, вам видадуть розписку щодо одержання документів від Укрпатенту. Розписка обов’язково має містити дату отримання документів і точний час.

Це особливо важливо в разі, якщо раптом інша компанія також подасть заявку на таке саме позначення торговельної марки. Якщо ви подали заявку бодай на п’ять хвилин раніше, саме ви й отримаєте право на реєстрацію цього знаку для товарів і послуг, – уточнює юрист Адвокатського бюро «Ципін і партнери» Марина Суткович

Після отримання розписки у вас є два місяці, щоб сплатити збір за подання заявки. Зверніть увагу: якщо експерти Укрпатенту відмовлять у реєстрації торговельної марки, гроші вам не повернуть. Тому якомога виваженіше обирайте позначення та перелік товарів і послуг, для яких ви плануєте його використовувати.

А провести аналіз зареєстрованих позначень та сформувати такий перелік товарів і послуг допомагають юристи. Так ваше позначення не перетинатиметься з іншими та буде унікальним.

Як довго триває реєстрація торговельної марки

Українське законодавство не дає чіткого визначення строків розгляду заявок на реєстрацію торговельної марки. Зазвичай час, протягом якого проводять експертизу, складає від 14 до 20-ти місяців.

Якщо процес реєстрації ТМ треба пришвидшити, зверніться до Укрпатенту з проханням прискорити проведення експертних оцінок знаку. За таку послугу треба буде платити окремо.

Експертизу заявки проводять відповідно до статті 10 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг».

Сама експертиза поділяється на формальну та кваліфікаційну. Під час проведення формальної експертизи заявку перевіряють на відповідність формальним вимогам статті 7 Закону та встановлюють дату її подання. Кваліфікаційна експертиза заявки є експертизою по суті – фахівці перевіряють відповідність вашого позначення умовам надання правової охорони.

Якщо експертиза пройде успішно, Укрпатент винесе рішення зареєструвати знак щодо всього переліку товарів і послуг. Якщо експерти встановлять, що знак відповідає вимогам Закону тільки для частини товарів і/або послуг, то знак зареєструють лише щодо цієї частини товарів і послуг. Також Укрпатент може зазначити, що певні елементи позначення не підпадають під охорону.

Після цього вам надішлють повідомлення про необхідність сплатити держмито за видачу свідоцтва і збір за публікацію в офіційному бюлетені. Ви маєте зробити це протягом трьох місяців, інакше вашу заявку відкличуть, а торговельну марку не зареєструють.

Якщо ви виконаєте всі свої зобов’язання, ДСІВ видасть вам свідоцтво на знак товарів і послуг

Отримавши документ, проставте поруч із зареєстрованою торговельною маркою міжнародне маркування R або ж ТМ. Таке маркування вказує, що ця торговельна марка зареєстрована на території України і охороняється чинним законодавством.

Чому вам можуть відмовити

Згідно зі статтею 492 Цивільного кодексу України, торговельною маркою може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для вирізнення товарів (послуг), що виробляє (надає) одна особа, від товарів (послуг), що виробляють (надають) інші особи. Зазвичай такими позначеннями можуть бути слова, літери, цифри, зображувальні елементи, комбінації кольорів тощо.

Але не всі позначення можна зареєструвати як торговельну марку. Відповідно до правил, встановлених законодавством, вам можуть відмовити в реєстрації, якщо:

  • раніше вже було подано або зареєстровано тотожну або схожу до ступеня змішуваності ТМ
  • позначення не має розрізняльної здатності
  • ТМ складається лише із загальновживаних позначень або позначень, що є описовими стосовно заявлених товарів або послуг
  • позначення вводить в оману щодо товару, послуги або особи, яка виробляє товар чи надає послугу
  • заявлене позначення відтворює промислові зразки третіх осіб, назви відомих в Україні творів літератури, а також цитати, прізвища або портрети відомих людей
  • позначення зображують або імітують державні герби або прапори
  • це суперечить принципам моралі та гуманності

Спочатку експерт виносить попередню відмову. Але протягом двох місяців після отримання такої відмови ви маєте право подати офіційне аргументоване заперечення (відповідь на попередню відмову). Ви маєте викласти аргументовані доводи на користь реєстрації знака. А ваше обґрунтування члени комісії мають обов’язково взяти до уваги, приймаючи остаточне рішення.

Аби докази були ефективними та дієвими, їх має зібрати кваліфікований фахівець. Адже якщо ви будете робити це власноруч, є ризик, що це виявиться лише втратою часу та коштів (збір є досить дорогим).

Якщо ви не підготуєте своє заперечення у вказаний термін, експерт винесе остаточну відмову. У будь-якому разі, якщо вам відмовили в реєстрації торговельної марки, ви маєте право звернутися зі скаргою до Апеляційної палати Міністерства економічного розвитку і торгівлі України або суду, – підсумовує Марина Суткович

Окрім правової охорони в межах України, за необхідності можна захистити свій бренд, зареєструвавши ТМ за міжнародною процедурою в тих країнах, де ви плануєте працювати.

Матеріал підготовлено за інформаційної підтримки юристів та адвокатів АБ “Ципін і партнери”, фахівців з інтелектуального права.

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *