Краудфандинг: як зібрати гроші для стартапу

#стартап

Світовий банк прогнозує, що до 2025-го року щорічні інвестиції в краудфандингові платформи зростуть до 93 мільярдів доларів. Як українським стартаперам швидко та безпечно отримати інвестиції для своїх проектів? Та чи потрібно платити податки від зібраних коштів?

Принцип краудфандингу

«Фінансування громадою» – саме так перекладається краудфандинг. Суть його полягає в тому, що ви відкрито збираєте кошти на реалізацію свого проекту в інтернеті.

Дедалі більше молоді винахідники та підприємці звертаються до краудфандингу. Для цього існують спеціальні платформи, де спонсори обирають інноваційні та перспективні стартапи для фінансування. Через простоту та безпечність сьогодні краудфандинг визнано одним із найефективніших механізмів залучення інвестицій. Його популярність серед амбіційних підприємців та творчих стартаперів кожного року чимраз зростає. Адже краудфандинг дуже добре зарекомендував себе у провідних країнах світу.

Торік обсяг усього світового краудфандингу сягнув 30 мільярдів євро. Щороку він збільшується на понад 100%, і цьогоріч випередить венчурні інвестиції, — говорить представник компанії Invesdor Лассе Макела

За кількістю реалізованих стартапів найбільшою краудфандинговою платформою у світі вважається Kickstarter. В Україні ж найбільш відомою стала платформа Спільнокошт (Велика Ідея). Саме тут автори бізнес-ідей можуть знайти гроші для запуску свого проекту. Це може бути будь-що: бізнес, винахід, соціальний проект, фільм або музичний диск. Як то кажуть – на кожен товар можна знайти свого покупця.

Як це працює?

Функціонують такі платформи досить просто та зручно. Є декілька схем краудфандингу:

1. Благодійна пожертва (спонсори віддають гроші на реалізацію вашого стартапу без жодних зобов’язань)
2. Нефінансова винагорода (спонсор отримує диск або книгу, якщо фінансує їх випуск, за таким принципом працює Kickstarter)
3. Фінансування за певну грошову винагороду

Отже, як потрапити на платформу? Ви реєструєтеся, при цьому обов’язково вказуєте суму, що необхідна для реалізації вашого задуму.

Важливий момент! Виплата автору стартапу здійснюється лише в тому випадку, якщо вся ця сума буде зібрана, якщо ж повна сума не збирається – кошти повертаються спонсорам, автор ідеї не отримує нічого. Виводити на подібні платформи слід лише ті проекти, які є цікавими та оригінальними, тоді шансів отримати необхідну суму у вас буде значно більше

Окрім цього, обов’язково вказуйте конкретну ціль збору коштів та підкріплюйте її усіма можливими доказами, це зробить вашу пропозицію привабливішою серед інших.

Проте, майте на увазі, якщо ж уся необхідна сума буде зібрана – вам доведеться заплатити комісії та податки. Так, наприклад, найпопулярніша платформа Kickstarter візьме з вас комісію в розмірі 5% від загальної суми, ще 2.9% + 0.30 доларів із кожної пожертви менш ніж 10 доларів доведеться сплатити банку. Експерти радять формувати бюджет, що необхідний для реалізації ідеї, з урахуванням усіх комісій.

Як краудфандінг регулюється українським законом?

В Україні краудфандинг розвивається не надто швидко. Передусім, цьому заважає відсутність законодавства, що регулювало б краудфандинг як окремий вид діяльності, адже в одержувача коштів можуть виникнути труднощі з оподаткуванням та різними формальностями.

У нашій державі ставка податку на доходи становить 18% (ст. 167 Податкового кодексу України). На мою думку, така загальна ставка у 18% не повинна застосовуватися, адже краудфандинг це фактично «дарунки» та «пожертви», що підпадають під тлумачення ПКУ: «Кошти, майно, майнові чи немайнові права, вартість робіт, послуг, подаровані платнику податку, оподатковуються згідно з правилами, встановленими цим розділом для оподаткування спадщини (тобто 5% – кошти від резидентів, 18 % – від нерезидентів), — зауважує юрист ЮК “Центр Конфліктології і Права” Марина Суткович

Доказом того, що краудфандинг і справді допомагає залучити інвестиції для бізнесу, є приклади успішно реалізованих ідей. Так, наприклад, американець Ганс Фекс кілька років тому зібрав понад мільйона доларів від 5 тисяч людей на свій проект, а письменник Роб Томас – близько 5 мільйонів доларів на екранізацію свого твору.

Серед успішних стартапів, що були реалізовані коштом спільних пожертв, є й українські. Наприклад, понад 250 тисяч доларів було зібрано вітчизняними стартаперами на пристрій для дистанційного спостереження за домашніми тваринами Petcube та універсальний годинник Lametric.

Не грошима єдиними

Водночас залучення інвестицій – не єдине, що може запропонувати краудфандинг українським стартаперам. Адже цей механізм дає можливість аналізувати попит на створюваний продукт та навіть піаритися. Чим більше коштів вам вдається залучити до свого проекту – тим більше спонсорів про вас дізнається.

Успішність проекту на краудфандинговій платформі напряму залежить від вміння правильно просити. Як правило, спонсори вкладають гроші не стільки в ідею, скільки в її автора. Якщо людина «горить» своїм задумом, це вирішує все, – наголошує координатор Спільнокошту Микола Степанець

Чи є ризики?

Марина Суткович пояснила, які ризики може ховати краудфандинг та на що слід звертати особливу увагу тим стартаперам, які вирішили скористатись цим механізмом:

Для тих, хто бажає віддати свої кошти, основним ризиком краудфандінгу є шахрайство. Оскільки під виглядом благодійної ініціативи або цікавого проекту може бути організований збір коштів, що не дійдуть до адресата, а потраплять до рук зловмисників, які вирішили збагатитися таким чином. А тим, хто отримує такі «інвестиції», варто пам’ятати, що потрібно вчасно задекларувати свої прибутки та сплатити податки, інакше на вас чекає адміністративна або навіть кримінальна відповідальність (залежно від обсягів несплати), а також штрафи і пеня

Отже, краудфандинг без перебільшень можна назвати ідеальним способом отримати стартовий капітал та реалізувати свій проект. Тож, якщо ви маєте класну ідею, і єдине, що вам заважає її втілити, – це гроші, час подумати про участь в одній із таких платформ.

Поділіться корисною інформацією з друзями: