Страх і ненависть у маршрутках. Пояснюємо як боротися з хамством водіїв

Хто користувався громадським транспортом, той бодай раз стикався з хамством водіїв. Вони відмовляються обслуговувати пільговиків, розмовляють по мобільному за кермом і курять у салоні. Чому з грубістю треба боротися і як покарати недбалого водія, — пояснює юрист

Ілюстрація: Євгенія Федорова

Хто може їздити в громадському транспорті безкоштовно?

Одвічна боротьба пільговиків із водіями ускладнюється щоразу, тільки-но вносяться зміни до переліку пільгових категорій. Нині для окремих категорій громадян право на безкоштовний проїзд залежить від міських адміністрацій.

З 1 червня 2015 року право на безоплатний проїзд втратили учасники війни, члени сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни, особи з особливими заслугами перед Батьківщиною, ветерани праці, особа з особливими трудовими заслугами, жертви нацистських переслідувань і діти війни.

Однак у приміських маршрутках, відповідно до постанов Кабміну, пенсіонери та інваліди мають право на безоплатний проїзд. Відповідно, категорії громадян, зазначені вище, таки можуть скористатися безоплатним проїздом у міському та приміському транспорті як пенсіонери за віком або інваліди.

Право пільгового проїзду залишається без змін (на підставі відповідних посвідчень) для таких категорій громадян:




✔ учасники бойових дій
✔ інваліди війни
✔ реабілітовані особи
✔ ветерани військової служби, органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, державної кримінально-виконавчої служби, служби цивільного захисту, державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України
✔ інваліди військової служби
✔ батьки військовослужбовця, який загинув (помер) або пропав безвісти під час проходження військової служби
✔ особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи І категорії та ІІ категорії – ліквідатори
✔ діти-інваліди Чорнобильської катастрофи
✔ діти з багатодітної сім’ї

Переглянути повний перелік осіб, які можуть безкоштовно користуватися послугами, наприклад, Київпастрансу, можна на сайті цього підприємства.

Хто має право безкоштовного проїзду в столиці?

Окрім цього, у столиці до 2018 року право безоплатного проїзду є в певних категорій громадян, зокрема і в тих, хто переміщується з тимчасово окупованої території України, районів проведення АТО та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення:

✔ особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною і не є пенсіонерами за віком
✔ особи які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною і не є пенсіонерами за віком
✔ непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за інвалідом І групи, дитиною-інвалідом або за престарілим, який досяг 80-річного віку
✔ учасники війни, які не є пенсіонерами за віком
✔ члени сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни, які не є пенсіонерами за віком
✔ батьки багатодітної сім’ї
✔ учні (вихованці) загальноосвітніх навчальних закладів денної форми навчання

Але всі ці громадяни за законом не мають права на безоплатний проїзд у метрополітені.

Що ж до кількості пільговиків, то українське законодавство не встановило кількість пасажирів, які можуть їхати безкоштовно одночасно. Однак маршрутки Київпастрансу й більшість приватних перевізників встановлюють ліміт у два пільговика на один рейс. Така норма чинна для автобусів типу «Богдан», де кількість місць становить 20 і більше. Менші автобуси перевозять лише одного пільговика.

Усе це через те, що перевезення здійснюються на бездотаційній основі — витрати на перевезення пільговиків ніким не відшкодовуються. Днями перевізники Києва навіть влаштували мітинг під стінами КМДА, вимагаючи відшкодування на пільговиків.

Але якщо пільга є, але посвідчення немає?

Немає посвідчення – немає пільги. Якщо ви загубили посвідчення або просто забули взяти його з собою, водій відмовить вам у безоплатному проїзді та цілком матиме рацію.

Скільки пасажирів можуть одночасно перевозити водії?

Максимально дозволена кількість пасажирів для перевезення в кожному конкретному автобусі визначена в паспорті заводу-виготовлювача та нормативно-правовими актами Мінтрансу.

Загальна кількість місць Кількість місць для сидіння
Богдан 201/221 48 24
Богдан А220 34 30
Богдан А302 20/21 65 26
Богдан А701 106 30
Богдан А092 43 26

Це оптимальна кількість людей, які можуть одночасно перебувати в транспорті. Тільки так водієві нічого не заважає під час керування автотранспортом і не обмежує оглядовість.

Зазвичай водії женуться за якомога більшою виручкою, але при цьому усвідомлюючи, що набирати екстремально велику кількість пасажирів — порушення закону.

Якщо ви стали свідком такої ситуації, ви можете звернутися на гарячу лінію до перевізника або до Держслужби з питань захисту споживачів. Ви можете зафіксувати це на фото, — юрист Марина Суткович ЮК “Центр Конфліктології і Права

Як же боротися з хамством водіїв?

У маршрутних таксі видача талона, що підтверджує проїзд, швидше виняток, аніж правило. Дрібниця, на яку зрідка звертають увагу, хоча за законом це прямий обов’язок водія, незалежно від того, чи це приватний перевізник чи комунальний.

Тільки за наявності талона ви зможете довести свою правоту у скарзі на водія

Якщо водій курить у салоні, відмовляє у пільговому проїзді, або якось інакше обмежує ваші права, скаржтеся перевізнику. Його номер ви можете знайти в салоні маршрутки, найчастіше – на «перегородці» відразу за сидінням водія.

Зафіксуйте номери автобуса і маршруту та час, коли стався інцидент. Зверніться до Державної служби з питань захисту прав споживачів, до Департаменту транспортної інфраструктури міськради, а якщо інцидент трапився в Києві, то й до відповідного контакт-центру за номером 15-51

Часто-густо пасажири лише сваряться з водіями, але не звертаються до жодних інстанцій, щоб довести свою правоту. Що більше скарг буде надходити за конкретним місцем роботи водіїв, то більше шансів отримувати якісне обслуговування. Прочитати про інші оборудки транспортних перевізників і методи боротьби з ними ви можете у матеріалі.

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *