Повернення товару в Україні: закон, терміни, поради юристів

#споживачам

Зібрали в одному матеріалі відповіді на найважливіші питання споживачів

Як повернути товар у магазин і що для цього потрібно?

Повернути товар у магазин (або обміняти його на інший аналогічний) можна протягом 14 днів із дня покупки. Це правило поширюється на товари належної якості, тобто невикористані та непошкоджені.

Щоб повернути або обміняти товар, треба дотримуватися умов його повернення:

  • товару немає в Переліку тих, що не підлягають обміну та поверненню
  • товар не використовувався і зберігся в тому вигляді, в якому його купували
  • минуло менше двох тижнів з моменту придбання товару
  • є касовий або товарний чек

Продавці, зазвичай, знайомі з вашим правом на обмін і повернення товару належної якості. Це право передбачено ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів».

Ваші вимоги розглядаються після пред’явлення розрахункового документа (чека). А щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Ваші вимоги щодо технічно складних побутових товарів розглядаються після пред’явлення розрахункового документа та технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

Якщо ви втратили технічний паспорт або інший документ, який його замінює, їх відновлення здійснюється у порядку, визначеному законодавством.

Закон про повернення товару

Повернення товару в Україні регулюється законом «Про захист прав споживачів».
Стаття 9 «Права споживача при придбанні товару належної якості» говорить про те, що:

1. Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром, або відтворений на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій (дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій) QR-код, що дає змогу споживачеві здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться, або надісланий електронний розрахунковий документ на наданий споживачем абонентський номер чи адресу електронної пошти.

Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) з підстав, зазначених у цій статті, затверджується Кабінетом Міністрів України.

2. Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

3. При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору – в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

Що робити, якщо товар просто не підійшов за кольором або розміром?

Згідно Закону про захист прав споживачів, ви можете обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний протягом 14 днів, якщо цей товар не підійшов вам за формою, габаритами, фасоном, розміром або навіть кольором.

Але якщо аналогічного потрібного товару в магазині не виявилося, можна зробити наступне:

  • придбати на витрачену суму інші товари цього магазину
  • повернути свої гроші за товар
  • попросити продавця поінформувати, коли з’явиться товар, який підійде за кольором, розміром

Варіант обираєте ви. Але пам’ятайте, що ви не повинні при цьому користуватися товаром, який вам не підійшов.

Причини повернення товару

Формально в законі йдеться про те, що якщо ви купили товар, не користувалися ним, а потім в будь-який з 14-днів вирішили, що вам потрібен товар, наприклад, іншого кольору, вам зобов’язані поміняти його. Але якщо потрібного вам кольору у продавця не виявиться, вам зобов’язані повернути гроші або запропонувати інші товари з наявного в магазині асортименту. Сцена з відомого фільму, де покупець шукав товар «такий же, але з перламутровими ґудзиками» вже не здається надто безглуздою. Адже якщо ви просто передумали купувати товар (наприклад, купили дорогу річ, а потім вам знадобилися гроші), завжди можна запросити неіснуючий колір або розмір. І продавець змушений буде зробити повернення.

Повернення якого товару можливе?

Серед найпопулярніших товарів, що повертаються:
• телефони,
• телевізори,
• монітори,
• відеокарти,
• інша техніка та електроніка.
Іншу групу становить одяг і взуття – те, що купують найчастіше з непродовольчих товарів і повертають, якщо не підійшов розмір або інші характеристики. Звичайно, потрібно пам’ятати, що плаття, яке ви вже одягали, повернути не вдасться, те ж стосується і туфель. Але якщо ви його всього лише поміряли вдома, не пошкодивши бірку, цілком можливо зробити повернення.

Обмін товару протягом 14 днів

Звичайно, магазину вигідніше надати вам товар на обмін, щоб не втрачати виручку. Тому роблячи запит, вирішіть точно, чи хочете ви зробити покупку, чи товар вам остаточно не підходить. Якщо ви поміняєте товар на аналогічний, і вам видадуть новий чек, термін в 14 днів буде обчислюватися заново. Тобто, в принципі, ви зможете знову поміняти товар або повернути його протягом цього терміну.

Не всі товари можна повернути. Це правда?

Ще в 1994 році Кабмін затвердив Перелік товарів належної якості, які не підлягають поверненню.

Справа в тому, що держава гарантує не лише ваші права, а й права інших споживачів, які ймовірно згодом придбають повернутий вами товар. Тобто повернути товар із цього Переліку не вдасться.

Які товари не можна повернути?

  • продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни (зубні щітки, бритви, гребінці)
  • деякі непродовольчі товари (дитячі іграшки і товари для новонароджених, тканини, килимові метражні вироби, натільна й постільна білизна, друковані видання, пиломатеріали, записані на DVD-диски, інструменти для манікюру, педикюру та ювелірні вироби)

Що означає «товар належної якості»? І навіщо зберігати його товарний вигляд?

Припустимо, ви щось придбали, але через якийсь час (протягом 14 днів) розуміли, що товар вам не підходить за кольором, розміром або ще з якихось причин. Ви можете обміняти або повернути цей товар (якщо його немає в Переліку товарів, які не підлягають поверненню).

Але є важливий нюанс. Щоб повернути або обміняти товар, потрібно зберегти його товарний вигляд: не використовувати і скласти в упаковку.

Тому що обміняти або повернути товар належної якості можна тільки в тому випадку, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд (зокрема пломби, ярлики) та інші споживчі властивості. Це прописано у статті 9 Закону про захист прав споживачів.

Повернути товар, який вже використовувався, не вийде, крім випадків, коли він бракований.

Чи можна повернути товар, якщо чек не зберігся?

Поговоримо про хороші звички споживачів. Зберігати касові або товарні чеки – одна з них.

Згідно ст. 9 Закону про захист прав споживачів, товар належної якості можна обміняти, якщо у вас є розрахунковий документ, виданий разом із проданим товаром.

Але навіть якщо ви не берете чеків або чек про останню покупку не зберігся, повернути товар у магазин все одно можна.

Для цього напишіть заяву про отримання копії товарного чека на ім’я директора магазину. Магазини, що використовують розрахунково-касові апарати, зобов’язані зберігати стрічки з даними про продаж товарів 3 роки.

Якщо домовитися з адміністрацією не вийшло або чек не вдалося знайти, ви можете затребувати запис з камер спостереження. І надати це як доказ, але вже в суді.

В які терміни можна повернути товар?

14 днів – стільки часу дає закон, щоб повернути товар належної якості. Але якщо з моменту придбання пройшло понад два тижні, ви зможете повернути товар тільки по гарантії, тобто якщо в товарі є якісь недоліки.

Гарантійний термін — час, протягом якого можна повернути бракований товар.

Іноді продавці плутають термін повернення товару з гарантійним. Це відбувається як випадково, так і навмисно — щоб відсіяти невпевнених покупців.

Відповідно до статті 9 Закону про захист прав споживачів, ви маєте право обміняти товар належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо продавець не оголосив більш тривалий термін.

Продавці навряд чи будуть оголошувати триваліший термін, але два тижні — мінімальний термін повернення товару належної якості, гарантований законом. При цьому мова йде не лише про обмін товару. Товар можна повернути, забравши гроші, або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості.

Але як скоро я отримаю свої гроші, якщо захочу повернути товар до магазину?

Спочатку вас попросять написати заяву про повернення товару і розірвання договору купівлі на ім’я директора магазину. За законом, розрахунок при поверненні товару залежить від його вартості на час купівлі.

За загальним правилом, гроші повернуть відразу (у день розірвання договору). Але якщо магазин не зробить цього день у день, тоді їх мають повернути не пізніше ніж протягом 7 днів — знову ж, за законом.

Що таке гарантійний термін?

Ми вже писали, що гарантійний термін — це час, протягом якого можна повернути в магазин бракований товар. А продавець/виконавець/виробник зобов’язується безкоштовно відремонтувати або замінити його.

Тобто проведення безкоштовного ремонту протягом певного терміну — суть гарантії.

Гарантійний термін обчислюється з дня покупки. За законом, він має бути зазначений у паспорті, етикетці або в іншому документі, що додається до товару.

Коли мова йде про продукти, споживчі властивості яких можуть із часом погіршуватися і стати небезпечними для життя та здоров’я покупців, повинен бути встановлений строк придатності товару.

Його вказують на етикетках, упаковці або в інших документах, що додаються до товару при продажу. Термін придатності обчислюється від дати виготовлення, яка також має бути вказана на етикетці або в інших документах.

Чи можна повернути товар, якщо з дня покупки пройшло понад 14 днів?

Товари належної якості можна повернути протягом двох тижнів. Але якщо товар бракований, його можна повернути впродовж усього гарантійного строку.

За законом, якщо вам продали такий товар, незалежно від можливості використання його за призначенням, ви маєте право вимагати від продавця/виробника/виконавця:

  • пропорційно зменшити ціну
  • безоплатно усунути недоліки товару в розумний строк
  • відшкодувати витрати на усунення недоліків товару

Якщо істотний недолік, вимагайте повернути гроші або замінити товар на аналогічний.

Коли можна розраховувати на гарантійний ремонт товару?

Якщо ви користувалися товаром, і він зламався, а термін гарантії ще не закінчився, сміливо звертайтеся в магазин. Там вам пояснять, хто здійснює гарантійний ремонт — магазин, виробник або сервісний центр.

Пред’явіть документ, що підтверджує факт придбання товару. Ним може бути чек, технічний паспорт або інший документ із позначкою про дату продажу.

Якщо товар зламався з вашої провини, на ньому немає передбачених експлуатаційними документами пломб і гарантійного талона, ви втрачаєте право на обслуговування по гарантії.

Перелік товарів, які підлягають гарантійної заміни або обслуговування.

Що робити, якщо про недоліки товару стало відомо по закінченню гарантійного терміну?

Виробник/виконавець зобов’язаний забезпечити використання продукції за призначенням протягом строку її служби, передбаченого нормативним документом або встановленого ним за домовленістю із вами, а в разі відсутності такого терміну — протягом 10-ти років.

Виробник/виконавець зобов’язаний забезпечити технічне обслуговування та гарантійний ремонт продукції, а також її випуск і поставку для підприємств, що здійснюють технічне обслуговування та ремонт, у необхідному обсязі та асортименті запасних частин протягом усього строку її виробництва, а після зняття з виробництва — протягом строку служби, в разі відсутності такого строку — протягом десяти років.

Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні.

Ви можете вимагати від виробника (продавця) безоплатно усунути недоліки товару після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред’явлена протягом установленого строку служби, а якщо такий не встановлено — протягом 10 років, якщо в товарі було виявлено істотні недоліки, допущені з вини виробника.

Хто повинен оплачувати експертизу для виявлення причин втрати якості товару?

Протягом 3-х днів продавець/виробник/виконавець повинен організувати проведення експертизи. Її проводять за рахунок продавця/виробника/виконавця.

Результати експертизи — це доказ вашої вини або вини продавця.

Якщо експертиза доведе, що недоліки виникли з вашої вини, — ваші вимоги не задовольнять. Крім того, ви повинні будете відшкодувати витрати на проведення експертизи.

Але якщо експертиза доведе інше, ваші вимоги про безоплатне усунення недоліків товару, заміну його на аналогічний або повернення коштів повинні будуть задовольнити протягом 14 днів. Ви можете домовитися з продавцем/виконавцем/виробником та про інші терміни. Але це потрібно зазначити письмово. Зазвичай великі магазини техніки у своїх бланках прописують, що покупець погоджується на перевірку якості протягом 60 днів.

За кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк продавець/виробник/виконавець повинен сплатити неустойку в розмірі 1% вартості товару.

Матеріал був підготовлений за інформаційної підтримки Адвокатського бюро “Ципін і партнери”, що спеціалізується на захисті прав споживачів та інших юридичних питаннях.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *