Захист прав споживачів. Гайд від юриста

Разом із юристом ЮК «Центр Конфліктології і Права» Тетяною Журавель відповідаємо на найважливіші питання споживачів

Як повернути товар у магазин і що для цього потрібно

Повернути товар у магазин (або обміняти його на інший аналогічний) можна протягом 14 днів із дня покупки. Це правило поширюється на товари належної якості, тобто невикористані та непошкоджені.

Щоб повернути або обміняти товар, треба дотримуватися умов його повернення:

  • товару немає в Переліку тих, що не підлягають обміну та поверненню
  • товар не використовувався і зберігся в тому вигляді, в якому його купували
  • минуло менше двох тижнів з моменту придбання товару
  • є касовий або товарний чек

Продавці, зазвичай, знайомі з вашим правом на обмін і повернення товару належної якості. Це право передбачено ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів».

Ваші вимоги розглядаються після пред’явлення розрахункового документа (чека). А щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.


Ваші вимоги щодо технічно складних побутових товарів розглядаються після пред’явлення розрахункового документа та технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

Якщо ви втратили технічний паспорт або інший документ, який його замінює, їх відновлення здійснюється у порядку, визначеному законодавством.

Що робити, якщо товар просто не підійшов за кольором або розміром

Згідно Закону про захист прав споживачів, ви можете обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний протягом 14 днів, якщо цей товар не підійшов вам за формою, габаритами, фасоном, розміром або навіть кольором.

Але якщо аналогічного потрібного товару в магазині не виявилося, можна зробити наступне:

  • придбати на витрачену суму інші товари цього магазину
  • повернути свої гроші за товар
  • попросити продавця поінформувати, коли з’явиться товар, який підійде за кольором, розміром

Варіант обираєте ви. Але пам’ятайте, що ви не повинні при цьому користуватися товаром, який вам не підійшов.

Не всі товари можна повернути. Це правда?

Ще в 1994 році Кабмін затвердив Перелік товарів належної якості, які не підлягають поверненню.

Справа в тому, що держава гарантує не лише ваші права, а й права інших споживачів, які ймовірно згодом придбають повернутий вами товар. Тобто повернути товар із цього Переліку не вдасться.

Які товари не можна повернути?

  • продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни (зубні щітки, бритви, гребінці)
  • деякі непродовольчі товари (дитячі іграшки і товари для новонароджених, тканини, килимові метражні вироби, натільна й постільна білизна, друковані видання, пиломатеріали, записані на DVD-диски, інструменти для манікюру, педикюру та ювелірні вироби)

Що означає «товар належної якості» і навіщо потрібно зберігати його товарний вигляд

Припустимо, ви щось придбали, але через якийсь час зрозуміли, що товар вам не підходить за кольором, розміром або ще з якихось причин. Ви можете обміняти або повернути цей товар (якщо його немає в Переліку товарів, які не підлягають поверненню).

Але є важливий нюанс. Щоб повернути або обміняти товар, потрібно зберегти його товарний вигляд: не використовувати і скласти в упаковку.

Тому що обміняти або повернути товар належної якості можна тільки в тому випадку, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд (зокрема пломби, ярлики) та інші споживчі властивості. Це прописано у статті 9 Закону про захист прав споживачів.

Повернути товар, який вже використовувався, не вийде, крім випадків, коли він бракований.

Чи можна повернути товар, якщо чек не зберігся?

Поговоримо про хороші звички споживачів. Зберігати касові або товарні чеки – одна з них.

Згідно ст. 9 Закону про захист прав споживачів, товар належної якості можна обміняти, якщо у вас є розрахунковий документ, виданий разом із проданим товаром.

Але навіть якщо ви не берете чеків або чек про останню покупку не зберігся, повернути товар у магазин все одно можна.

Для цього напишіть заяву про отримання копії товарного чека на ім’я директора магазину. Магазини, що використовують розрахунково-касові апарати, зобов’язані зберігати стрічки з даними про продаж товарів 3 роки.

Якщо домовитися з адміністрацією не вийшло або чек не вдалося знайти, ви можете затребувати запис з камер спостереження. І надати це як доказ, але вже в суді.

В які терміни можна повернути товар?

14 днів – стільки часу дає закон, щоб повернути товар належної якості. Але якщо з моменту придбання пройшло понад два тижні, ви зможете повернути товар тільки по гарантії.

Гарантійний термін — час, протягом якого можна повернути бракований товар.

Іноді продавці плутають термін повернення товару з гарантійним. Це відбувається як випадково, так і навмисно — щоб відсіяти невпевнених покупців.

Відповідно до статті 9 Закону про захист прав споживачів, ви маєте право обміняти товар належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо продавець не оголосив більш тривалий термін.

Продавці навряд чи будуть оголошувати триваліший термін, але два тижні — мінімальний термін повернення товару належної якості, гарантований законом. При цьому мова йде не лише про обмін товару. Товар можна повернути, забравши гроші.

Але як скоро ви отримаєте свої гроші, якщо захочете повернути товар у магазин?

Спочатку вас попросять написати заяву про повернення товару і розірвання договору купівлі на ім’я директора магазину. За законом, розрахунок при поверненні товару залежить від його вартості на час купівлі.

За загальним правилом, гроші повернуть відразу (у день розірвання договору). Але якщо магазин не зробить цього день у день, тоді їх мають повернути не пізніше ніж протягом 7 днів — знову ж, за законом.

Що таке гарантійний термін

Ми вже писали, що гарантійний термін — це час, протягом якого можна повернути в магазин бракований товар. А продавець/виконавець/виробник зобов’язується безкоштовно відремонтувати або замінити його.

Тобто проведення безкоштовного ремонту протягом певного терміну — суть гарантії.

Гарантійний термін обчислюється з дня покупки. За законом, він має бути зазначений у паспорті, етикетці або в іншому документі, що додається до товару.

Коли мова йде про продукти, споживчі властивості яких можуть із часом погіршуватися і стати небезпечними для життя та здоров’я покупців, повинен бути встановлений строк придатності товару.

Його вказують на етикетках, упаковці або в інших документах, що додаються до товару при продажу. Термін придатності обчислюється від дати виготовлення, яка також має бути вказана на етикетці або в інших документах.

Чи можна повернути товар, якщо з дня покупки пройшло більше 14-ти днів?

Товари належної якості можна повернути протягом двох тижнів. Але якщо товар бракований, його можна повернути впродовж усього гарантійного строку.

За законом, якщо вам продали такий товар, незалежно від можливості використання його за призначенням, ви маєте право вимагати від продавця/виробника/виконавця:

  • пропорційно зменшити ціну
  • безоплатно усунути недоліки товару в розумний строк
  • відшкодувати витрати на усунення недоліків товару

Якщо істотний недолік, вимагайте повернути гроші або замінити товар на аналогічний.

Коли можна розраховувати на гарантійний ремонт товару?

Якщо ви користувалися товаром, і він зламався, а термін гарантії ще не закінчився, сміливо звертайтеся в магазин. Там вам пояснять, хто здійснює гарантійний ремонт — магазин, виробник або сервісний центр.

Пред’явіть документ, що підтверджує факт придбання товару. Ним може бути чек, технічний паспорт або інший документ із позначкою про дату продажу.

Якщо товар зламався з вашої провини, на ньому немає передбачених експлуатаційними документами пломб і гарантійного талона, ви втрачаєте право на обслуговування по гарантії.

Перелік товарів, які підлягають гарантійної заміни або обслуговування.

Що робити, якщо про недоліки товару стало відомо по закінченню гарантійного терміну?

Виробник/виконавець зобов’язаний забезпечити використання продукції за призначенням протягом строку її служби, передбаченого нормативним документом або встановленого ним за домовленістю із вами, а в разі відсутності такого терміну — протягом 10-ти років.

Виробник/виконавець зобов’язаний забезпечити технічне обслуговування та гарантійний ремонт продукції, а також її випуск і поставку для підприємств, що здійснюють технічне обслуговування та ремонт, у необхідному обсязі та асортименті запасних частин протягом усього строку її виробництва, а після зняття з виробництва — протягом строку служби, в разі відсутності такого строку — протягом десяти років.

Перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні.

Ви можете вимагати від виробника (продавця) безоплатно усунути недоліки товару після закінчення гарантійного строку. Ця вимога може бути пред’явлена протягом установленого строку служби, а якщо такий не встановлено — протягом 10 років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника.

Хто повинен оплачувати експертизу для виявлення причин втрати якості товару

Протягом 3-х днів продавець/виробник/виконавець повинен організувати проведення експертизи. Її проводять за рахунок продавця/виробника/виконавця.

Результати експертизи — це доказ вашої вини або вини продавця.

Якщо експертиза доведе, що недоліки виникли з вашої вини, — ваші вимоги не задовольнять. Крім того, ви повинні будете відшкодувати витрати на проведення експертизи.

Але якщо експертиза доведе інше, ваші вимоги про безоплатне усунення недоліків товару, заміну його на аналогічний або повернення коштів повинні будуть задовольнити протягом 14 днів. Ви можете домовитися з продавцем/виконавцем/виробником та про інші терміни. Але це потрібно зазначити письмово.

За кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк продавець/виробник/виконавець повинен сплатити неустойку в розмірі 1% вартості товару.

Матеріал був підготовлений за інформаційної підтримки юридичної компанії «Центр Конфліктології і Права», яка спеціалізується на захисті прав споживачів та інших юридичних питаннях.

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *