#споживачам

Що робити, якщо ви віддали речі на зберігання, а їх пошкодили

Не всі сервіси, що обіцяють сумлінно зберігати ваше майно, дотримуюються обіцянок. Про те, як захистити свої права та відшкодувати збитки через зіпсовані речі, – розповідає юрист Адвокатського бюро «Ципін і партнери» Тетяна Журавель

Хто й чому пошкоджує речі під час зберігання?

Почастішали випадки, коли ті, хто скористався послугою камери схову чи складу, змушені збиткувати через недбале зберігання майна. Їхні речі пошкоджують, втрачають або крадуть, – а винуватих знайти та покарати не вдається.

Іноді причиною стають зовнішні обставини, що не залежали від зберігача. На кшталт затоплення приміщення з вини сусідів або протікання даху з вини комунальників.

Але буває й так, що компанії, які пропонують послугу зі зберігання майна, виконують свої обов’язки недбало. Зберігають речі в неналежних умовах (низька температура, висока вологість), без належної обачності (річ пом’ята, побита). Як наслідок, речі псуються чи взагалі зникають.

Тому насамперед важливо визначити, з чиєї ж вини вашу річ пошкодили.

Що кажуть українські закони?

З огляду на українське законодавство, тут усе чітко. Передачу майна на зберігання іншій особі або компанії регулює Цивільний кодекс України. Беручи ваші речі на зберігання, компанія, що пропонує таку послугу, має підписати з вами письмовий договір. Так працівники компанії беруть на себе зобов’язання зберігати річ і повернути її вам у схоронності.

Стаття 936 Цивільного кодексу України

Якщо ваші речі зберігають на складах, у камерах чи приміщеннях загального користування, то договір є публічним. Вважається, що письмова форма договору є дотриманою, коли прийняття речі на зберігання посвідчене розпискою, квитанцією або іншим документом, на якому ви ставите підпис, – уточнює юрист АБ “Ципін і партнери” Тетяна Журавель

Вам також можуть надати жетон на знак підтвердження, що ваші речі взяли на зберігання.

А як щодо строків зберігання?

Компанія, яка надає таку послугу, має зберігати річ протягом строку, встановленого в договорі. Якщо строк зберігання не встановлений і не може бути визначений виходячи з його умов, вашу річ мають зберігати до пред’явлення вами вимоги про повернення цієї речі.

Стаття 938 Цивільного кодексу України

Увесь цей час зберігач несе повну матеріальну відповідальність за вашу річ. 

Після закінчення строку договору компанія має повернути вам речі в такому ж стані, в якому вона приймала їх на зберігання (враховуючи зміни їх природних властивостей). А тотожність речей, які зберігали, і речей, які вам повернули, можуть підтвердити свідки.

Мої речі пошкодили / знищили. Що робити?

Так, зберігач відповідає за втрату або пошкодження речі лише за наявності його умислу або грубої необережності. І якщо не доведе, що це сталося внаслідок непереборної сили, або через такі властивості речі, про які зберігач, приймаючи її на зберігання, не знав і не міг знати. Або внаслідок умислу чи грубої необережності власника, – пояснює юрист Тетяна Журавель

Збитки, завдані вам утратою або пошкодженням ваших речей, зберігач має відшкодувати:

  • у разі втрати (нестачі) речі – у розмірі її вартості
  • у разі пошкодження речі – у розмірі суми, на яку знизилася її вартість

Якщо внаслідок пошкодження вашої речі її якість змінилася настільки, що її неможливо використовувати за первісним призначенням, ви маєте право відмовитися від цієї речі й вимагати відшкодування її повної вартості.

Як показує практика, відшкодувати збитки досить складно. Це тривалий процес. До того ж ви маєте зібрати переконливі докази, інакше той, кому ви довірили свої речі, уникне відповідальності. Тому краще заручитися підтримкою фахівця, який допоможе зібрати необхідні докази та притягнути винуватого до відповідальності.

Матеріал підготовлено за інформаційної підтримки юристів та адвокатів АБ “Ципін і партнери“, фахівців із захисту прав споживачів.

Поділіться корисною інформацією з друзями: