Подорожі vs коронавірус: як отримати компенсацію від туроператора?

#коронавірус

Пандемія коронавіруса накрила всю планету. Covid-19 вдарив не лише по здоров’ю багатьох українців, а й по кишені. І крім проблем, пов’язаних із заробітком, виникають складнощі і з організацією відпочинку. Багато туристів залишилися без запланованих поїздок і добре, якщо при цьому отримали назад свої гроші. Дехто переніс тур на наступний рік. У цьому матеріалі ми розглянемо, як вийти з ситуації з найменшими втратами

Такі різні: «червоні», «жовті» та «зелені»

Правила в’їзду/виїзду в різних країнах постійно змінюються залежно від ситуації з кількістю захворілих на коронавірус та зон, в яких опинилися країна, до якої подорожує турист, і наша країна. Наприклад, з 1 вересня для в’їзду до Єгипту туристам обов’язково потрібно мати з собою результат тесту на Covid-19. Добре, якщо ви бронювали тур після цієї новини, і оплачувати ще вартість тесту – ваше добровільне рішення. А якщо ні – ви за тур заплатили, коли ще не було нового правила. Хто в такому випадку повинен туристу компенсувати вартість аналізу?

Відповідно до ст. 24 Закону України «Про туризм» суб’єкти туристичної діяльності зобов’язані: надавати туристам необхідну і достовірну інформацію про туристичні послуги, права, обов’язки та правила поведінки туристів (екскурсантів), умови страхування, порядок відшкодування завданих збитків, умови відмови від послуг, правила візового митного режиму, перетинання державного кордону та іншу інформацію, передбачену цим Законом.

Але якщо в договорі зазначено, що додаткові витрати при перетині кордону, до яких можна внести й проходження тесту на Covid-19, покладено на туриста, то саме йому доведеться сплачувати за нього, – говорить помічник адвоката АБ «Ципін та партнери» Кирило Юрченко.

Дорога ложка до обіду

Іще один варіант, коли ваш тур перенесено на невизначений час. Наприклад, ви купили тур до Італії чи Іспанії, а країна закрила кордони для туристів з країн, що не входять до ЄС.

За словами Максима Несміянова, виконавчого директора Союзу споживачів України, у такому випадку туроператори повертати гроші споживачу дуже не хочуть – і роблять це з великими штрафами. Так, якщо тур коштував 500 євро, то повернути турист може, до прикладу, 150 євро. Більшість ж переносять тур, наприклад, на наступний рік. Причому часто турист сплачував у гривнях, і якщо тур подорожчає за рік, то знову-таки різницю покладуть на туриста. Хоча зустрічаються і сумлінні туроператори, які домовляються з клієнтами, що тур переноситься на наступний рік без доплат і з такими самими умовами, як і той, за який платив турист.

Існує таке поняття, як форс-мажор.

Ст. 20 Закону України «Про туризм» визначає,що туроператор несе перед туристом відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування, крім випадків, якщо:

– невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини туриста;

– невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося з вини третіх осіб, не пов’язаних з наданням послуг, зазначених у цьому договорі, та жодна із сторін про їх настання не знала і не могла знати заздалегідь;

– невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося внаслідок настання форс-мажорних обставин або є результатом подій, які туроператор (турагент) та інші суб’єкти туристичної діяльності, які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту, не могли передбачити.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19» від 17 березня 2020 р. до переліку форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) було внесено карантин, встановлений Кабінетом Міністрів України. Для цього туроператор має звернутись до Торгово-промислової палати України й отримати сертифікат про такі обставини.

Форс-мажор це не означає право не виконувати обов’язки, а право перенести їх виконання на час, коли завершиться дія форс-мажору. Тому туристу, який стикнувся з такою ситуацією можна порадити дізнатись чи має туроператор такий сертифікат та уважно перечитати свій договір.

А от взагалі відмовлятись від подорожі – невигідно.

А що каже закон, коментує Кирило Юрченко:

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про туризм» турист вправі відмовитися від виконання договору на туристичне обслуговування до початку туристичної подорожі за умови відшкодування туроператору (турагенту) фактично здійснених ним документально підтверджених витрат, пов’язаних із відмовою. Сюди можуть входити й витрати на трансфер, бронь у готелі.

Якщо ж маєте претензії до туроператора, то їх потрібно викласти у письмовому вигляді та надіслати до головного офісу. Якщо відповідь не задовільняє, то звертатись до суду.

А ще гарним варіантом зберегти свої гроші й нерви у даний час є страхування. Можна придбати одразу у туроператора від не вильоту. А краще ще й медичну і обов’язково поцікавитись, чи входить туди лікування у шпиталі. Адже в цей буремний час ні в чому не можна бути впевненим.

Читайте також: Тест на коронавірус: коли і який краще зробити?

Поділіться корисною інформацією з друзями: