Мораторій на експорт лісу: розмінна монета в отриманні кредиту ЄС?

Останнім часом ЗМІ мусують тему про те, що ЄС начебто за будь-яку ціну прагне задовольнити власні егоїстичні інтереси, наполягаючи на відміні в Україні мораторію на експорт лісу-кругляку до європейської спільноти. Так це чи ні? Чи повинна наша держава в обов’язковому порядку вивозити такий товар до ЄС? Кому насправді невигідна відміна мораторію? Про все це — в нашому матеріалі

Позиція держави

Нагадаємо, що з листопада 2015 року протягом наступних десяти років Україна не вивозить і не вивозитиме кругляк, або, як цей товар іще іменують, необроблені колоди дерев (крім сосни), нікуди, зокрема й до Європи. Це є вимогою Закону «Про особливості державного регулювання діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів». А експортувати сосну заборонено з 1 січня 2017 року.

Позицію нашої держави цілком можна зрозуміти. Так, у країні багато років поспіль безжально вирубуються ліси, особливо Карпатського регіону. На цьому ринку орудують мафіозні структури, уникаючи сплати будь-яких податків до державної скарбниці. А ті, хто веде цей бізнес більш-менш чесно, сплачують фактично копійки.

Вивіз же лісу-кругляку за кордон — це експорт дешевої сировини, що жодним чином не робить його товаром із високою доданою вартістю. І в такому бізнесі, звісно, працює набагато менше людей, ніж у компаніях, що є переробниками лісу — меблеві фірми, виробники різних виробів із деревини тощо.

Позиція експертів та ЄС

Як зазначає юрист ЮК «Центр Конфліктології і Права» Ігор Кравченко, наша країна просто зобов’язана скасувати мораторій:

Україна взяла на себе міжнародні зобов’язання у сфері вільної торгівлі і, зрозуміло, мораторій щодо експорту лісу-кругляку суперечить цим угодам. Не зважаючи на екологічну значимість лісу, якщо він заготовлюється для продажу, – він є товаром. Він має споживчу вартість для покупця, ціну на ринку та економічний зиск для заготівельника, продавця. Якщо в Україні ліс є товаром та йде його вирубка для продажу на національному ринку, то, звісно, будь-які обмеження щодо його експорту — обмеження вільної торгівлі

Днями була оприлюднена й позиція Євросоюзу. Так, ЄС розділяє бажання громадян України захистити ліси, проте зазначає, що заборона на експорт лісу-кругляку не запобігає незаконній лісозаготівлі  та контрабанді деревини:

Представництво ЄС хотіло б завірити українців, що ми поділяємо ваше бажання захистити природне середовище України. Політика ЄС та європейська інтеграція жодним чином не призводять до вирубки лісів, навпаки вони допомагають їй протидіяти. Якщо Україна матиме бажання інтенсивніше захищати свої ліси, зокрема унікальну біосферу Карпатських гір, то ЄС підтримає це, — сказано в заяві європейської спільноти.

Думку європейських чиновників поділяє й український юрист пан Кравченко. За його словами, з існуванням заборони на експорт лісу попит на нього ніби-то зменшується, а отже, відповідно, має зменшитися його вирубка:

Водночас, із повідомлень ЗМІ відомо, що контрабанда лісу й досі має місце. До того ж вітчизняні підприємці, що працюють у деревообробній промисловості, можуть збільшити обсяги вирубки лісу, і це призведе до значного погіршення екологічної ситуації. Тож чи має заборона на експорт лісу позитивний ефект? Навряд.

Річ у тім, що за детального розгляду цієї ситуації очевидна наявність двох різних юридичних фактів: «вирубка лісу» та «заборона на експорт лісу». Для досягнення ефекту у збереженні лісів в Україні потрібні саме обмеження, а в деяких регіонах — повна заборона на лісозаготівлю. Такі заборони та обмеження мають бути однаковими для всіх: як для вітчизняних, так і для європейських підприємств. Така заборона та належний контроль за її виконанням забезпечить, і збереження українського лісу, і дотримання Україною взятих на себе міжнародних зобов’язань, — резюмує юрист

Також європейські чиновники заявили, що вони готові підтримати підвищення штрафів за будь-які порушення в цій галузі. Проте однозначно ЄС твердить: чинна заборона на експорт лісу-кругляку є обмеженням вільної торгівлі та суперечить міжнародним зобов’язанням України в межах Світової організації торгівлі та Угоді про асоціацію між нашою країною та європейською спільнотою.

Інформація доволі неоднозначна

До прикладу, за словами національного координатора програми FLEG Світового банку Юрія Марчука, назріла необхідність увести зміни на ринку деревини паралельно з відміною мораторію на експорт лісу-кругляку:

По-перше, треба створити вільний доступ до ринку деревини. По-друге, треба вирішити питання обігу деревини, відрізавши від цього «ланцюга» нелегально зрублені дерева. По-третє, треба забезпечити доступ переробних підприємств до кредитних ресурсів. Треба надати можливість бізнесу працювати та заводити серйозні інвестиції у виробництво. З такими заходами галузь отримає ресурс для свого розвитку і жоден закон про мораторій не потрібен

Інформація «чисто вітчизняних» інституцій щодо цього питання суперечить й одна одній. За даними Державного агентства лісових ресурсів, заборона експорту лісової сировини не посприяла вирішенню проблеми незаконних лісозаготівель.

Як вважають у цій інституції, натомість спостерігається  тенденція до скорочення доходів лісопереробних підприємств. А після 1 січня 2017 року, якщо мораторій і надалі діятиме, то за причини заборони експорту сосни, державні лісові підприємства можуть недоотримати близько 1 мільярда чистого прибутку.

А от за інформацією керівника офісу з фінансового та економічного аналізу у Верховній Раді України Віктора Мазярчука, за останні 9 місяців (тобто за час дії мораторію) обсяги виробництва в деревообробній промисловості зросли на 16%, у меблевій — на 15%, а в паперовій — на 5%.

Ці цифри просто вражають! Фахівці цих галузей просто переконані, що це сталося через те, що підприємства отримали доступ до сировини, якої їм часто-густо не вистачало, коли мораторій не діяв.

До речі, слід сказати, що у Верховній Раді Україні чимало народних обранців оперують такими фактами та цифрами і є палкими поборниками дії мораторію на експорт лісової сировини з України до ЄС та інших держав.

Насамкінець, який же вихід?

Де ж шукати істини? Доки Україна не подолає корупцію на цьому дуже вигідному для економіки ринку, на краще не зміниться нічого.

Згідно з «Положенням про організацію і проведення аукціонів з продажу необробленої деревини», майже вся (окрім дров та деревини для забезпечення потреб виробничих деревообробних підрозділів постійних лісокористувачів) заготовлена лісгоспами деревина має виставлятися на аукціони.

Проте, за свідченням фахівців ринку, на торги надходить лише 30-40% лісу. Основна частина сировини обходить такі аукціони, що є відвертим порушенням та корупційним проявом. До того ж в аукціонах часто-густо беруть участь перекупники, які потім просто перепродають ліс. Вони можуть забирати до 30% всієї деревини, що було реалізовано на таких торгах. Але держоргани всіляко ігнорують спекулянтів. І складається враження, що всіх це влаштовує.

В Україні необхідно створити прозору некорумповану систему обліку деревини — і всі питання будуть зняті.

Звісно, мораторій — не панацея від усіх бід, що нам намагаються довести деякі функціонери та профспілкові організації лісових господарств. Проте ми можемо впевнено сказати, що його відміна вигідна нашій владі ще за причини того, що ЄС може в цьому випадку надати транш у розмірі 600 мільйонів євро. У наших реаліях, коли МВФ не поспішає із черговими траншами, такі гроші від ЄС є непоганим «кушем».

Ніхто не заперечує того факту (і в цьому можна погодитися з чиновниками ЄС), що жоден мораторій не рятує країну від незаконної вирубки лісів, від порушення екологічного стану певних регіонів та несплати податків до держскарбниці. До речі, європейські фахівці пропонують нам допомогу у вирішенні цих наболілих питань. До того ж нам потрібно робити обмеження на вирубку лісів у певних районах. Просто не дозволяти це робити, а всіх порушників — карати.

Чи відмінять мораторій до кінця 2016 року? Переважна більшість експертів переконана, що так і буде. Проте це не означатиме, що Україні не слід ретельно боротися з корупцією на цьому ринку. Тут є потреба у волі самого Президента та Верховної Ради.

Ігор ГОНТА

 

 

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *