Оксамитовий сезон. Які українські курорти на піку і хто на цьому заробив

Туризм усередині країни стрімко розвивається. А південні українські курорти, які раніше були провінційним і малодоходным бізнесом, перетворюються на комерцію з потоком інвестицій

Українські курорти стали більше заробляти

Курорти України стали заробляти великі гроші. І це не результати сезону 2017 року, а тенденція останніх трьох років.

Три роки поспіль офіційні статистичні показники та приватні дослідження показують, що внутрішній туризм стрімко зростає, а українські південні курорти, які раніше були провінційним і малоприбутковим бізнесом, перетворюються на комерцію з потоком інвестицій, яка швидко розвивається.

«Закритий» Крим і зниження доходів розвивають внутрішній туризм

Крим, підконтрольний Російській Федерації, явно не користується попитом через численні бар’єри і створення фактично нового кордону, дорожнечу подорожей, порушення прав українського бізнесу.

Зниження реального зростання доходів спонукало українців шукати бюджетних способів відпочити в межах країни. Єдиною альтернативою Криму є й будуть курорти на Азовському та Чорному морі. Внутрішній туризм, який загалом пов’язаний саме з відпочинком у курортній зоні, показує стрімке зростання з 2014 року майже на 30%.

Туристичні напрямки України
Громадяни, які виїжджали за кордон2 Іноземні громадяни, які приїхали в Україну2 Кількість туристів, яких обслуговував турбізнес2 Зокрема такі туристи
Іноземці Туристи, які виїжджали за кордон Внутрішні туристи
20141 22 млн 437 тис. 671 12 млн 711 тис. 507 2 млн 425 тис. 089 17 тис. 070 2 млн 085 тис. 273 322 тис. 746
20151 23 млн 141 тис. 646 12 млн 428 тис. 286 2 019 млн 576 тис. 15 тис. 159 1 млн 647 тис. 390 357 тис. 027
20161 24 млн 668 тис. 233 13 млн 333 тис. 096 2 млн 549 тис. 606 35 тис. 071 2 млн 060 тис. 974 453 тис. 561

1Без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, Севастополя та частини зони проведення антитерористичної операції. 2Разом із одноденними відвідинами. Дані Держкомстату України

Топ лідерів курортів і туризму очолює Київ

Динаміка розвитку українських регіонів, які претендують на звання лідерів курортного сезону, змінилася. Практично всі гроші там заробляють за літо, хоча залишається популярним й оксамитовий сезон.

Найбільші обсяги надходжень від туристичного збору у 2016 році були у столиці — майже 19 мільйонів гривень (це третина від усіх надходжень по країні). У зростанні обсягів турзбору Київ також лідирує (50% від загальної кількості), після нього йдуть Львів та Одеса.

Лідери за обсягами і темпами зростання — західний і південний регіони України

Столиця в цьому рейтингу не стільки туристичний і курортний центр, скільки місто, куди найбільше приздять для ділових зустрічей або для прогулянок по музеях і відвідування визначних пам’яток.

Якщо із Західною Україною усе зрозуміло — там багаторічна налагоджена інфраструктура для відпочинку в Карпатах, — то з півднем не все так очевидно.

Вартість тут залежить не тільки від географії курорту, але й від розвиненості інфраструктури та інших особливостей, зокрема бажання отримати швидкий дохід від потоку туристів-курортників.

Одеса — лідер з інвестицій та залучення відпочивальників

Одеський регіон, який входить до трійки лідерів за приростом інвестицій у 2017 році (64% порівняно з січнем-березнем минулого року), в основному розвивався саме завдяки туризму й необхідності розширювати цей вид послуг.

Найрозвиненіша інфраструктура теж в Одесі. Для того, щоб курортник зміг скористатися всіма перевагами чорноморського курортного сезону, працює окремий комунальний інформаційно-туристичний центр.

Кожен відвідувач міста може придбати карту гостя ODESSACARD – продукт комунально-комерційного проекту. Смарт-карта коштує від 399 гривень і включає безлімітне для одного або двох осіб відвідування музеїв, пам’яток міста, знижки на оплату послуг. Схоже рішення діє і у Львові.

Пляжний бізнес зростає, як і кількість збудованого нового житла. Активно працюють у місті та на околицях весь доступний сезон пляжі для тих, хто може дозволити собі дорогий фешенебельний відпочинок («Аркадія») і безкоштовний морський пляж, бюджетні варіанти відпочинку («Ланжерон»).

У 2017 році місцева адміністрація розраховує прийняти до 4,8 мільйона курортників. Це трохи більше, ніж у 2016 році. Але головною проблемою Одеси як курорту залишається її відносна дорожнеча через те, що це ще й найбільше у країні місто-порт.

Інші курорти та їхні прибутки

Другим курортним напрямком оксамитового сезону на морі залишаються пляжі в Миколаївській області, які приймають не більше 250 тисяч відпочивальників за рік. Найвідомішим і відвідуваним є знаменитий курорт Коблево. В оксамитовий сезон тут заздалегідь викуповується близько 85% кімнат і квартир.

Херсонщина приймає в літній сезон чимало відпочивальників через низьку ціну та близьку відстань до великих міст – 3,5 мільйона чоловік у рік.

У Запорізькій області є ще два популярних «сімейних» курорти на узбережжі Азовського моря – Кирилівка і Бердянськ.

Особливості ринку дозволяють цінам зростати, а комфорту – ні

Відповідні умови для зростання економіки українського курортного бізнесу на чорноморському й азовському узбережжях спровокували зростання цін, але інвестиції в якість послуг незначні.

На думку експертів, це продиктовано тим, що українці не мають альтернативи, і розуміючи це, підприємці не завжди дбають про кращий рівень комфорту відпочивальників. Ця причина часто сприяє завищенню цін на послуги й житло.

Ціни ростуть через відсутність конкуренції і бажання отримати втрачену вигоду. Це торкнулося простих і середніх рівнів класності, оскільки зросли витрати не дозволяють підприємцям зберегти колишній рівень доходів.

Ринок послуг Кирилівки, наприклад, виріс у класі «люкс» приблизно на 1000 гривень із 2015 року в двомісному номері, а у класі «стандарт» на 200-250 гривень. Середнє зростання цін склало близько 25%. Сегмент економ-класу схильний до впливу кон’юнктурного пропозиції – наявності або відсутності відпочивальників. Від цього, а не від витрат на утримання курортної інфраструктури, залежить ціна.

Класність не відповідає рівню

Особливість відпочинку в українському сегменті курортного бізнесу — класність готелів та інших місць проживання не завжди відповідає загальноприйнятому туристичного рівнем комфортності.

Це частина недобросовісної конкуренції, оскільки замовляючи місце проживання під час відпочинку, доводиться перевіряти заявлену інформацію або довіряти роботі спеціальних сервісів, туристичних агентств, які можуть гарантувати заявлений рівень комфорту і виплат компенсацій за невиконання умов.

Зростання розцінок на проживання та послуги українських курортів пов’язане ще й із бажанням отримати повернення вкладених раніше коштів у будівництво та реконструкцію. Втім, ці інвестиційні складові поки приносять основний прибуток бізнесу, але найближчим часом доведеться збільшувати витрати на модернізацію.

Проблема старих курортних маршрутів у тому, що активно «підростають» нові курортні рекреації на березі моря, а невеликі селища й села перетворюються на нові місця сезонного відпочинку. Тут пропонують низькі ціни й нові курортні будівлі з привабливою, хоча й мінімальною інфраструктурою.

Український курортний бізнес виходить на новий рівень розвитку. Але залишається відкритим питання: який зі старих і нових курортів зможе ефективно скористатися можливостями, а також сприятливою економічною ситуацією для модернізації.

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *