Нехай бізнес працює самостійно: найважливіше про договір управління майном

#договір

Як попередити можливі ризики та убезпечити свій бізнес, передаючи його управління іншим? Розповідає адвокат АБ «Ципін і партнери» Марина Суткович

Коли потрібен договір управління майном

Бізнес розвинувся й працює, а ви зацікавилися іншими напрямками? Бажаєте продати підприємство, але чекаєте на слушний момент? Справа вашого життя набула великих масштабів і потребує щораз більше часу та сил? Вирішили відпочивати й водночас отримувати прибуток від бізнесу? Очевидне рішення — договір управління майном.

Ця форма відносин здобула популярність серед підприємців, які прагнуть і надалі бути власниками, але довірити управління окремим особам чи компаніям. Але не все так просто. Адже недотримання низки вимог щодо укладання відповідного договору подеколи призводить до значних фінансових втрат.

Договору управління майном присвячена глава 70 Цивільного кодексу України. Стаття 1029, зокрема, визначає, що це — документ, за яким одна сторона (установник управління) передає іншій стороні (управитель) управління своїм майном на певний строк. А управитель зобов’язується за визначену плату управляти цим майном в інтересах його власника.

Управителем може бути як юридична особа, так і фізична особа-підприємець. Але передача майна в управління не означає, що на нього переходить і право власності.

Тому підписання письмового договору є обов’язковим. Адже саме це є гарантією захисту інтересів та прав і власника, й управителя, — Марина Суткович, адвокат адвокатського бюро «Ципін і партнери»

Передати майно в управління можна тільки уклавши письмову угоду. До того ж посвідчену нотаріально.

Що можна передати в управління

А от інша стаття Цивільного кодексу вказує, що предметом такого договору можуть бути майнові права, цінні папери, нерухомість та підприємство.

Стаття 1030 Цивільного кодексу України

Закон також дозволяє передавати в управління майно, що є предметом договору застави, але в такому разі установник управління має обов’язково попередити управителя про те, що майно обтяжене заставою. 

Як правильно скласти договір управління майном 

Адвокат адвокатського бюро «Ципін і партнери» Марина Суткович розповідає, що при складанні договору управління майном треба обов’язково погодити всі істотні умови. Передусім договір має містити:

  • перелік майна, що передається в управління
  • розмір і форму плати за управління майном
  • строк управління майном  

Якщо ви не визначили строк договору управління майном,
він вважається укладеним на п’ять років. Якщо відсутня заява однієї зі сторін про припинення або зміну договору управління майном після закінчення його строку, договір вважається продовженим на такий самий строк і на таких самих умовах – Марина Суткович

Коли та як припинити договір управління майном

Українське законодавство визначає низку причин, за яких договір управління майном припиняє свою дію. Це й відмова однієї зі сторін від договору, й визнання управителя недієздатним, а також визнання фізичної особи-установника банкрутом.

Стаття 1044 Цивільного кодексу України

Якщо управитель вирішує припинити договір управління майном, він має повідомити вас про своє рішення мінімум за три місяці до припинення дії документа.

А відразу після припинення договору управління відповідне майно має бути повернено установникові. Винятком є лише окремі випадки. А саме – якщо ви передбачили в документі інші наслідки його припинення. Наприклад, обов’язок управителя продати передане йому майно й повернути вам виручені кошти.

Чи несе управитель відповідальність за збитки, завдані майну

Іноді управитель не виконує сумлінно свої договірні зобов’язання, що призводить до збитків. Закон визначає, що в такому разі він має відшкодувати власнику майна завдану шкоду, а вигодонабувачеві – упущену вигоду.

Управитель також несе додаткову / субсидіарну відповідальність за боргами, що виникли через управління, якщо вартості майна, переданого в управління, недостатньо для задоволення вимог кредиторів.

Додаткова відповідальність управителя настає також у разі вчинення правочинів із перевищенням наданих йому повноважень. Але за умови, якщо треті особи, які беруть участь у правочині, доведуть, що вони не знали про перевищення управителем повноважень.

Тож ви можете вимагати від управителя відшкодування завданих ним збитків. Але управитель відповідає за завдані збитки лише тоді, якщо не доведе, що вони виникли внаслідок ваших дій або дій вигодонабувача.

Управління майном – це питання, до якого варто поставитися максимально серйозно. Адже в іншому випадку втрата «всього нажитого непосильною працею» – лише питання часу. Тому не радимо експериментувати й набиратися досвіду шляхом власних помилок. Краще довіритися фахівцям, які допоможуть прорахувати можливі ризики та скласти договір, який захистить ваші інтереси й збереже майно або бізнес.  

Матеріал створено за інформаційної підтримки фахівців з корпоративного права, юристів та адвокатів АБ «Ципін і партнери».

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *