У Мінрегіоні назріває скандал: будівельні експерти б’ють тривогу

Хвиля великих реформ не оминула й будівельну сферу. Крім того, що держава хоче дати можливість приватним підприємствам видавати дозволи на будівництво, отримати експертизу готових об’єктів стане важче. Міністерство регіонального розвитку, що регулює питання експертиз будівельних об’єктів, проводить негласну зачистку.

З одного боку приватники, які проводять експертизи будівельних об’єктів, вимагають ретельної перевірки відповідності певним критеріям. Їх, до речі, визначає сам Мінрегіон як регулюючий орган. З іншого боку, правила одні для всіх, а під зачищення компанії потрапляють у вибірковому порядку.

Глобально будь-який орган влади, на жаль, у нашій країні заточений під чиїсь бізнес-інтереси. Експертне середовище – не виняток“, – каже Георгій, спеціаліст з експертиз будівельних об’єктів.

Минулого літа Робоча група при Міністерстві, не маючи на те повноважень з дивних причин позбавила можливості працювати ряд компаній. Зі списку виключили близько п’ятнадцяти експертних компаній, а це майже четверта частина всіх експертних організацій. Ходять чутки, що у високих кабінетах планують прибрати ще стільки ж, а рішення прийматиметься найближчими днями. Учасники ринку експертних послуг упевнені, що місце розчищають для великих компаній, які бажають отримати монополію. Адже у вузькому колі простіше дотримуватися конкуренції та домовлятися про відкати.

Є теорія, що під законопроект, який запроваджує нововведення у будівельну сферу, розчищають дорогу організаціям, які або під контролем, або великі гравці, яких не посунеш“, — ділиться думкою підприємець, якого позбавили права на будівельну експертизу.

Компанії виключають під дуже дивним приводом: нібито експерти у штаті працевлаштовані не на основному місці роботи, хоча ця вимога ніде не прописана. До того ж, раніше таке формулювання у Мінрегіоні не використовували, а до 2021 року таке питання взагалі не порушувалося.

Є відомості, що за день до засідання Робочої групи у липні минулого року дзвонили керівникам (експертних компаній — ред.) та пропонували дати якісь спростування, довідки, що вони відповідають 204 Наказу. А потім у рішенні у всіх одне й те саме написано: нібито експерти на постійному місці роботи не працевлаштовані. При цьому цим місяць дати, цим не дати місяць, цим просто прибрати якийсь напрямок експертизи… Якийсь дуже диференційований і незрозумілий процес прийняття рішень. Причини одні, наслідки у всіх різні“, — розповідає директор однієї з експертних організацій.

Ми розібралися у документах, які Мінрегіон “люб’язно” надав на журналістські запити та з’ясували: Міністерство вимагає від експертних підприємств, щоб їхні фахівці були працевлаштовані на постійній основі.

Термін “працюють на постійній основі” означає працевлаштування за трудовим кодексом, незалежно від форми – як на основному місці роботи, так і за сумісництвом, або за контрактом“,  – уточнюють юристи.

Проте в Мінерігоні зізнаються, що таке формулювання відсутнє у нормативно-правовій базі. Власне, те ж саме пишуть в Мінсоцполітики.

 

Ми поспілкувалися з кількома компаніями, що постраждали, і вони збираються або вже знаходяться в процесі оскарження рішення Мінрегіону. Деякі компанії не хочуть називати імен, тому що побоюються наслідків.

Юридичний департамент однієї з “постраждалих” фірм пояснив, чому рішення Міністерства не може бути законним:

Слід зазначити, що уточнення експертними організаціями виду працевлаштування та норм робочого часу не вимагається Наказом Міністерства регіонального розвитку 15.08.2017 № 204 (яким визначено критерії експертних компаній – ред.) та не може стати підставою для виключення підприємства з Переліку експертних організацій та Реєстру будівельної діяльності, як не відповідає критеріям. З цього випливає, що нашу компанію виключили із реєстрів незаконно“, – пояснили в компанії. Вони готують позов проти Мінрегіону та впевнені, що виграють справу.

Міністерство соціальної політики також дало роз’яснення щодо формулювання “постійне місце роботи” і вказує, що воно не передбачене законодавством.

Директор ще одного із підприємств, яке також незаконно, на його переконання, було позбавлене права проводити експертизи, дав нам розгорнутий коментар. Вони вже розпочали судовий процес та впевнені, що своє право повернуть через суд. Говорить, що свою справу любить і не хоче грати у “політичні ігри”. Проте зізнається, що боротися із державною машиною не так просто. Міністерство дає відписки на всі їхні запити, а посадовці не зацікавлені у врегулюванні питання.

З листа, який вони нам надіслали, слідує, що ми, нібито, перестали відповідати критеріям експертних організацій. За цими ж критеріями у 2018 році нас включили до цього списку. З того часу нічого не змінилося. Змінилися лише, певне, якісь суб’єктивні чи особисті побажання“, — каже директор фірми Сергій.

Експертну компанію, яку очолює Сергій, чиновники Мінрегіону прибрали з реєстру теж через вигадку про форму працевлаштування.

Якась Робоча група, як згодом з’ясувалося, вирішила зробити вільні трактування на тему, що таке робота на постійній основі. Виходить, що в нас орган влади на власний розсуд може включити якесь вільне трактування в будь-яке рішення і на підставі цього робити якісь дії“, — продовжує директор підприємства.

За його словами, у Робочій групі при Мінрегіоні, яка розглядає експертні компанії на відповідність певним критеріям, відбуваються “дивні трансформації”. У документах, які Мінрегіон дав на запит компанії, Робоча група складається з одних людей. А під час судового розгляду з’ясувалося, що “зачистку” компаній робили зовсім інші люди.

Справді, Мінрегіон у своїх листах повідомляє, що склад Робочої групи не затверджується кожного засідання. А це означає, що туди може увійти будь-хто. Ще примітно, що право голосу надається представникам громадських організацій. Процедура узгодження кандидатур не зрозуміла. Тож цілком імовірно, що “правильно голосувати” запрошують “правильних спільників”. Профільні громадські об’єднання часто діють в інтересах великих представників бізнесу, адже у малих підприємств просто немає коштів на їх утримання. А деякі з таких “геошек” і зовсім створені для винятково корисливих цілей.

Як виявилося, Робоча група не має повноважень схвалювати або виключати експертні організації з реєстрів. Їхні рішення мають виключно рекомендаційний характер. Але по факту рішення ухвалюють саме вони.

Раніше будь-який лист будь-якого органу влади вважався рішенням і його можна було оскаржити, якщо він порушував права. Нині ж щось змінилося, і юридичний департамент, мабуть, дуже щільно попрацював над розробкою схеми. Коли ми отримали перші відповіді на запити, на емоціях обурювалися такою безграмотністю. А насправді за цією неграмотністю стоїть холодний розрахунок. Там розроблено схему, згідно з якою ускладнюється оскарження рішень органів влади. Є ще накази, в яких йдеться, що питання про включення та виключення до списку експертних організацій має бути прийнято органом влади, тобто Мінрегіоном, або саморегулюючою організацією, якщо їй делегуються права. А вони (Мінрегіон — ред.) роблять усі посилання на Робочу групу і вона нібито прийняла рішення. Хоча у неї немає таких повноважень. Робоча група — це колегіальний орган, рішення колегіальних органів — це рішення органів влади. І судова практика свідчить про те, що таке рішення не можна оскаржити“, – підтверджує Сергій.

Підприємець розповідає, що звертався до різноманітних інстанцій, проте ні поліція, ні САП, ні НАБУ, ні ДБР, ні навіть Національне агентство з питань державної служби проводити розслідування не хочуть. “Це ж не вбивство, не якісь заходи, пов’язані з безпекою громадян тощо. До цього їм немає справи“, — каже директор.

Через суд повернути право на експертну діяльність також непросто. З моменту виключення з реєстру минуло вже майже півроку, а суд тільки недавно розпочав діловодство за позовом компанії, що постраждала:

Судам не цікаво займатися позовами суб’єктів господарської діяльності чи громадян з органами влади, бо в нас монополія влади. У адміністративних судів справжня функція – захищати громадян та юридичних осіб від зловживань органами влади. Але діловодство за позовом відкрили з третього разу.”

Сергій озвучив ще кілька версій щодо того, чому їхня фірма потрапила до списку неугодних. Одна з них — особиста помста керівниці одного із департаментів Мінрегіону Пономаренко Ірини Борисівни (на сьогоднішній день вже звільнена ред.), з якою підприємець уже стикався раніше. Як виявилося, чиновниця часто брала участь у обговореннях законодавчої бази для експертів у профільному середовищі, чим завжди викликала до себе, м’яко кажучи, “позитивні” емоції. Інша також особистого характеру. Спілкування з іншою чиновницею, на прізвище Снєгірьова, не задалося з самого початку. Підприємець зазначає, що чиновниця у телефонній розмові дозволяла собі підвищувати тон та спілкуватися явно упереджено.

Також він назвав прізвища посадових осіб Мінрегіону, які, на його думку, перевищують повноваження та дії яких мало б оцінити Нацагентство з питань державної служби. Це Ющенко Наталія Григорівна, Пономаренко Ірина Борисівна, Козловська Наталія Вікторівна та Снігурова Юлія Петрівна. Проте Нацагентство ігнорує факт перевищення ними повноважень.

 

Ми також звернулися за коментарем до Національного Експертно-будівельного Альянсу України. Там теж у курсі проблеми. Представники Альянсу вважають, що єдиний вірний вихід із ситуації, що склалася, – саморегулювання ринку.

В Альянсі багато працюють над тим, щоб Мінрегіон передав регулювання ринку експертних послуг професійній спільноті експертів. Не в останню чергу і заради здорової конкуренції:

Нам би хотілося, щоб у експертному середовищі нарешті з’явилися механізми цивілізованого регулювання ринку. Тим більше, що прецеденти передачі повноважень від регулятора експертній спільноті є, і вони довели свою життєздатність та ефективність. Наші експертні організації мають досить високий рівень компетенції і вони самі здатні встановлювати, по-перше, стандарти роботи на ринку, а по-друге, це здорова конкуренція. Випадки несумлінної поведінки одразу ж виходитимуть “на поверхню“, — підсумували в об’єднанні експертів.

В організації також розповіли про те, що неодноразово порушували проблеми так званих “сірих” експертиз, де відносно короткі терміни готуються позитивні експертні висновки без належного аналізу проектної документації. Це вкрай важлива проблема, оскільки сама по собі сильно дискредитує експертизу.

До речі, як з’ясувалося Національний Експертно-будівельний Альянс — єдине профільне об’єднання, представників якого Мінрегіон вирішив не включати до складу робочої групи.

У галузі існує безліч проблем, про які говорять лише у вузьких колах. І всі вони пов’язані із корупцією. Починаючи від фірм, які за будь-які гроші готові затверджувати будь-яку дозвільну документацію, закінчуючи махінаціями у новій електронній системі. Там теж не все прозоро: за спинами підприємств використовуються їхні особисті дані для незаконних угод. У нормативних документах теж є багато “дір”, які дозволяють як чиновникам, так і нечесним підприємцям отримувати надприбутки.

Можна згадати жахливу трагедію у дитячому таборі “Вікторія”, коли у пожежі загинули діти та багато інших історії, коли людськими жертвами закінчувалося жадібність з боку чиновників та комерційних структур. Адже часто виною таких трагедій стає недбалість стосовно дотримання норм будівництва та проектування.

Громадськості ж важко розбиратися в таких складних темах. Саме відсутність уваги активістів та засобів масової інформації дає без особливої ​​уваги корупціонерам разом із шахраями спокійно красти, ризикуючи здоров’ям та життями людей.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *