Як грамотно знайомити дітей з мистецтвом

#мистецтво

Мистецтво має великий вплив на розвиток багатьох здібностей людини, і що дуже дивує – особливо на успіхи в точних науках. Чим раніше почати знайомити дитину з мистецтвом, тим краще для розвитку її талантів та й взагалі для формування особистості. Але це знайомство повинне бути правильним, дозованим та грамотним. Як батькам пробудити та підтримувати інтерес дитини до прекрасного?

Практичними рекомендаціями ділиться Наталія Лесів – вчитель вищої категорії у приватній школі КМДШ, яка розробляє та активно впроваджує в навчальну діяльність інтерактивні методи роботи.

Відомо, що деякі Нобелівські лауреати у сфері точних наук раніше займалися музикою, театром, написанням художніх творів. Який існує взаємозв’язок між пізнанням мистецтва та розвитком математичного мислення?

Насправді, існує дуже тісний взаємозв’язок між мистецтвом та точними науками. Коли людина заглиблюється у мистецтво, то воно спрацьовує на розширення інших здібностей.

Наприклад

Відомий математик Середньовічної Європи Леонардо Пізанський (відомий як Фібоначчі) описав послідовність чисел, названу його іменем — послідовність Фібоначчі. Ці числа могли залишитися лише у математиці, якби не одне «але». Вчені дослідили, що все у живому світі росте та розвивається у чіткій відповідності до числової послідовності Фібоначчі – розташування листочків на стеблі цикорію, насіння соняшнику, ДНК людини, ананас, соснові шишки, довжина хвоста ящірки. Цю закономірність використовують і у мистецтві – музиці, фотографії, архітектурі, ландшафтному дизайні тощо.

Вплив мистецтва на розвиток дитини

Автор відомої книги «Виховання за допомогою мистецтва» Герберт Рід у своїй роботі підкреслює, що мистецтво є важливим засобом виховання, що воно впливає на моральність, формує уяву, емоції, почуття, сприяє розвитку дрібної моторики, критичного мислення, креативності. Мистецтво повністю формує особистість.

Ще хочу навести приклад одного цікавого дослідження, у ході якого новонародженим дітям час від часу підносили різнокольорові картки, поступово змінюючи кольоровий фон. У кінці експерименту визначили, що діти, до яких підносили такі картки, почали розвиватися значно швидше, ніж ті діти, з якими не проводили такий експеримент. Тому навіть за допомогою кольору можна впливати на інтелектуальний розвиток.

Наприклад, Піфагор кольором лікував людей, полотнами різного кольору. Таким чином, він визначив, що є три кольори допомоги людям – червоний, синій та жовтий. Червоний впливає на енергію людини, синій – на спокій, жовтий – на рух.

Василь Сухомлинський про мистецтво

Ще у 50-х роках XX століття Василь Сухомлинський у «Листах до сина» давав відповідь людям, які вбачали суспільний прогрес лише в освоєнні космосу, в успіхах електроніки, кібернетики. Він стверджував, що якщо не поліпшиться виховання, то ми наплачемося з цією математикою, електронікою та космосом. А найголовніший засіб самовиховання – краса. І краса в широкому розумінні – мистецтво, музика, сердечні відносини з людьми. Тому мистецтво є надзвичайно важливим фактором у розвитку людини, воно обновлює та очищає нас.

Починаємо знайомити дітей з мистецтвом. Перші кроки

Чим раніше розпочати це робити, тим краще. Адже як відомо, до семи років найбільше розвиваються нейронні зв’язки. І так як у цьому віці основним видом діяльності дитини є гра, саме через неї можна почати знайомитися з мистецтвом. Пізніше вже спрацює логіка, яка розкладе все на свої місця.

Хочу навести приклад однієї чудової жінки, мистецтвознавця з Франції – Франсуази Барб-Галль.  Одна з її книг називається «Як розмовляти з дітьми про мистецтво», інша – «Як розмовляти з дітьми про мистецтво XX століття». Автор говорить, що для того, щоб почати знайомити дитину з мистецтвом, потрібно самим не боятися бути дітьми. Найбільша наша помилка полягає у тому, що ми зовсім забули, як сприймали світ, коли були малими.

Автор підкреслює, що кожна дитина має індивідуальне сприйняття мистецтва. І дуже часто діти ставлять запитання, на які ми не можемо дати академічну відповідь. Треба відчути це, дозволити собі самому ставити дитячі запитання та шукати на них відповіді.

Потрібно водити дітей в музеї, на виставки, організовувати цікаві події із спогляданням витворів мистецтва. Зараз тимчасово можна відвідувати онлайн-екскурсії відомими музеями світу. І, що дуже важливо – не нав’язувати дитині власну думку. Просто спостерігати за тим, як малеча сприймає той чи інший витвір мистецтва.

І ще слід пам’ятати, що не зі всіма видами мистецтва варто знайомити малих дітей. Тому тут важлива розсудливість та мудрість батьків.

Правильне дозування мистецтва

Зустріч з прекрасним діє на наш психічний стан дуже позитивно – вона знімає напругу, звільняє від тривоги, очищає, оздоровлює, допомагає вивільнити енергію, емоції. Це в тому випадку, коли дотримуєшся міри.

Італійські вчені встановили, що прекрасне не лише цілить, а й може бути небезпечним для психіки людини. Йде мова про так званий синдром Стендаля (вид психічного розладу), який часто виникає у туристів у Флоренції, Римі та інших перенасичених шедеврами містах.

Пізніше вчені визначили, що причиною цього синдрому є передозування мистецтвом. Якщо спробувати на будь-якій виставці одразу оглянути всі шедеври мистецтва, то може і запаморочитися голова. Достатньо виділяти для музею 10-20 хвилин, аби знову хотіти повертатися туди.

Школа. Як можна інтегрувати вивчення мистецтва з іншими науками? Декілька прикладів занять в КМДШ

Так як ми в школі проводимо дуже багато інтегрованих, білінгвальних та STEM-занять, це дозволяє інтегрувати мистецтво у кожен урок. Навіть таблицю множення можна вивчати із задоволенням, використовуючи різні мистецькі «прийоми». Наприклад, написати з дітьми математичний вірш, накласти на нього мелодію та весело проспівувати. Така інтеграція математики та музики принесе набагато кращий результат, ніж звичайне вивчення таблиці множення.

Чому б на урок читання не запросити вчителя музики? Вірші, які ми вивчаємо, можна проспівувати, розбирати на ролі та розігрувати з дітьми.

Інколи на уроках я вмикаю дитячі пісні, роздаю дітям аркуші паперу та прошу намалювати власні емоції. Ті результати, які вони показують – це щось надзвичайне!

Мистецтво дозволяє вийти за певні рамки та бачити світ далеко за межами того, що ми звикли бачити. Тому, коли люди поринають у мистецтво, то можуть відкривати для себе нові грані, таємниці, таланти.

Читайте також: Що допоможе правильно вийти з карантину та зберегти психологічну рівновагу?

Поділіться корисною інформацією з друзями: