«Стадне мислення»: як його подолати під час дистанційної роботи

#Стадне мислення

Сучасні керівники добре знають ціну креативності, адже саме новації рухають бізнес уперед і дають нові можливості розвитку. Однак, як виявилося, дистанційна робота не завжди заохочує генерувати та висловлювати свої ідеї. Вихід – зробити віртуальне спілкування більш комфортним та творчим.

Термін «групове» або «стадне» мислення ввів американський дослідник Ірвінг Джейніс. У своїй книзі 1972 року «Групове мислення» він аналізує, чому одні команди досягають видатних результатів, а інші терплять поразки. На переконання Джейніса, до неправильних рішень призводить відсутність конфліктів або протилежних точок зору, оскільки в такому разі альтернативи не повністю аналізуються, а команди збирають недостатньо інформації для прийняття обґрунтованого рішення.

Отже, завданням будь-якого керівника є створити таку атмосферу, де не було б місця «стадному мисленню», а навпаки – відчувалася готовність сприймати різні точки зору, визнавалося право на помилку та відкритість для нового досвіду. І якщо в реальному світі вам це вдалося, то перехід на дистанційну роботу вимагає нових мотиваційних рішень для колективу. Адже навіть ті співробітники, які були креативними «зірками» під час традиційних нарад, можуть не справлятися з втомою та виснаженням від відео-конференцій. Результат – дистанційна робота може зменшувати активність співробітників, і збільшувати вірогідність формального, групового мислення.

Традиційна мова тіла

Впродовж дня ми могли з легкістю провести п’ять зустрічей, але перспектива п’яти відео-конференцій на день здається нам гнітючою. По-перше, особисті зустрічі могли відбуватися в різних місцях, що змушувало нас рухатися і тим самим робити перерву для мозку. По-друге, під час он-лайн спілкування ми набагато більше напружуємо зір і від цього втомлюємося. А ще існує традиційна мова тіла, яку ми не можемо повністю використовувати в он-лайні.

У спілкуванні ситуаціях віч-на-віч ми підключаємося як словами, так і фізичними чи невербальними сигналами, включаючи вираз голосу, контакт очей, рухи обличчя, жести та позицію. Цей зв’язок послаблюється у віртуальному спілкуванні. Аудиторія не може почути незначні модуляції голосу оратора, не може чітко бачити міміку чи читати мову тіла. 

Секрети присутності

Модератор, що проводить відео-конференцію, повинен пам’ятати – навіть у віртуальному середовищі люди продовжують прагнути реального зв’язку. Нас надихає, коли доповідач має впевненість дивитися нам в очі і говорити те, у що вірить. Отже, спілкуючись з людьми безпосередньо, сміючись із ними і перебуваючи з ними на одній емоційній хвилі, ми гарантовано зменшуємо напругу від онлайн формату.

Сфокусуйте камеру на собі, виберіть хороше освітлення і потренуйтеся заздалегідь, щоб вам не довелося читати з паперу. Якщо у вас є сценарій, ваші очі можуть спуститися на сторінку, але піднімайте їх і дивіться на свою аудиторію в кінці кожного речення. Намагайтеся якомога більше використовувати мову тіла, посміхайтеся глядачам, говоріть бадьорим тоном, сидіть високо і тримайте руки відкритими, не соромлячись жестикувати. Щоб надихати свою аудиторію, ви повинні максимально проявляти свою присутність.

Шанс для кожного

Ось які поради дає видання «Fast Company» керівникам, які хотіли б позбутися групового мислення під час дистанційного формату роботи:

  1. Готуйтеся до дискусії. Приходьте на відеозустріч з одним чи двома гострими запитаннями або конструктивними зауваженнями, щоб зробити обговорення більш жвавим та емоційним.
  2. Змінюйте модераторів. Це дасть можливість кожному відчути свою причетність до спільної справи та зрозуміти, що його цінують у колективі.
  3. Запровадьте додаткові можливості. Для когось може бути дійсно важко наважитися підняти руку або увімкнути звук, поки хтось інший говорить. Попросіть колег відправити свої пропозиції по закінченню відеозв’язку електронною поштою, щоб не втрачати жодну з ідей.
  4. Дайте шанс сором’язливим.Дайте спокійнішим членам команди ефірний час першим, а не другим. А для прийняття рішень на рівні всієї команди використовуйте опитування, щоб переконатися, що ви враховуєте повний спектр думок. 

За прогнозами науковців, віддалений формат – це формат роботи майбутнього, тож саме час навчитися пристосовуватися до нього та максимально використовувати його переваги. І навіть якщо сьогодні він здається вам втомливим, працюйте над собою і можливо вже завтра ви закінчите свій онлайн день на високому продуктивному та енергетичному рівні.

 

Поділіться корисною інформацією з друзями: