Дистанційна робота: як ефективно організувати процес

#дистанційна робота

Пандемія продовжується – сьогодні ми у карантині вихідного дня, а завтра цілком ймовірно можемо опинитися у локдауні. Це означатиме знову перехід до дистанційної роботи для всіх, для кого це можливо. І якщо для більшості навесні робота вдома стала справжнім стресом, то дехто все ж оцінив переваги дистанційної праці й обрав для себе цей формат як постійний. Якщо ви задумуєтесь над переходом на віддалену роботу, слід знати декілька секретів організації процесу.

За даними Міжнародної організації праці, в 2020 році дистанційну роботу для державного персоналу запровадили уряди 59 країни світу. Якщо до COVID-19 з дому на постійній основі працювали близько 8% робочої сили у світі, то вже у березні-квітні в тій чи іншій мірі вдома працювали дві третини (62%) всіх робітників США, повідомляє американська аналітична компанія Gallup.

Сьогодні уряди усього світу заохочують роботодавців дозволити робітникам працювати вдома, пропагуючи фізичне дистанціювання. Для цього активно змінюються національні законодавства. Україна теж не стала винятком, і вже приняла у першому читанні закон про дистанційну роботу. 

Юридичний аспект

Саме визначення дистанційної роботи вперше з’явилося в українському законодавстві ще в березні цього року. Сьогодні ж новий закон готовий ввести для роботодавців та працівників наступні правила. Згідно з його положеннями, працівник має право вимагати від роботодавця перехід на дистанційну роботу в разі, якщо на робочому місці щодо нього вчинили дії, що містять ознаки дискримінації. Також на дистанційну роботу мають право співробітники з маленькими дітьми. Втім, ці норми не працюють, якщо характер роботи працівника не дозволяє виконувати її дистанційно. Треба також пам’ятати, що про дистанційну і надомну працю сторони повинні домовитися шляхом укладення письмового трудового договору. Єдиний виняток — період пандемії чи інших надзвичайних ситуацій, коли можна обійтися без такого письмового документа.

Важливий момент: стаття 60 Кодексу законів про працю України говорить про те, що виконання дистанційної роботи не тягне за собою будь-яких обмежень обсягу трудових прав працівників. А також якщо працівник і роботодавець письмово не домовились про інше, дистанційна робота передбачає оплату праці в повному обсязі.

Однак законопроект про дистанційну роботу, який готується до прийняття в другому читанні, містить і менш приємні норми. Зокрема, він визначає, що якщо співробітник працює дистанційно, він сам відповідає за безпеку умов своєї праці. Також він несе повну матеріальну відповідальність за збереження обладнання, наданого роботодавцем для виконання роботи. Тобто за зіпсований робочий ноутбук працівник може відповідати в розмірі повної його вартості, незалежно від розміру своєї зарплати. 

Читайте також: Карантин: як правильно організувати роботу вдома?

Історичний аспект

Якщо ви вважаєте, що працювати вдома – новий тренд сьогодення, який став доступним лише людині сучасності, згадайте середньовічних ремісників. До промислової революції людство переважно працювало вдома. І навпаки, поняття «ходити на роботу» відносно молоде і з’явилося лише з розвитком заводів та фабрик.

У 70-х роках минулого століття, коли людство уже звикло проводити свій день в офісі, американець Джек Ніллес першим висуває ідею, що не обов’язково тримати працівників на робочому місці, оскільки сучасні засоби зв’язку дозволяють підтримувати контакт між співробітниками на відстані. Віддалену роботу він називає «телероботою». Спочатку для передачі завдань та результатів роботи використовувалися пошта та факс, але справжній бум спричинив інтернет. 

Влада проявляє інтерес до розвитку ідеї телероботи, побачивши в ній вирішення транспортних проблем та можливість забезпечити роботою населення віддалених сільських районів. В 90-х роках організовано Європейський форум з телероботи для просування ідей дистанційної праці в ЄС. А Президентська рада США започатковує Національну ініціативу з телероботи, мета якої — форсування використання віддаленої роботи у всіх секторах американської економіки.

Під час пандемії коронавірусу віддалена робота нарешті стає масовою. Цікаво, що як тільки це сталося, одразу ж з’явилися ідеї оподаткувати формат. Аналітики дослідницького підрозділу Deutsche Bank AG вважають, що після закінчення пандемії робота з дому буде певним привілеєм, за який потрібно платити. І пропонують ввести збір в 5% для тих, хто працює з дому на регулярній основі, а не через карантинні обмеження.  

Психологічний аспект

Поки дистанційна робота не обкладена податком і навіть дозволена вітчизняним законодавством, саме час пробувати. Тим більше, що вона дійсно має ряд суттєвих переваг:

  • Можливість формувати індивідуальний розпорядок дня
  • Економія часу і коштів через відсутньої необхідності їздити до офісу
  • Висока мобільність – ви можете працювати вдома, в улюбленій кав’ярні чи на дачі
  • Можливість подорожувати, не перериваючи робочий процес
  • Можливість індивідуальної організації робочого простору
  • Значно легше концентруватися, особливо якщо ви живете наодинці
  • Менший ризик захворіти, адже ви ні з ким не контактуєте фізично
  • Більше часу на власні потреби, сім’ю та друзів.

До недоліків дистанційної роботи можна віднести:

  • Проблему самоорганізації при роботі
  • Нестачу живого спілкування
  • Вірогідність відсутності кар’єрного зростання
  • Малорухливий спосіб життя
  • Відсутність ізольованого робочого простору.

І якщо самоорганізуватися допоможуть навички тайм-менеджменту та грамотне планування, а підтримувати фізичну активність можна, займаючись спортом, то із дефіцитом спілкуванням все значно складніше. Як показало дослідження німецької фірми Avantgarde Experts und Splendid Research, 90% респондентів сумують за своїми колегами, соціальною взаємодією та соціальною рівновагою, а 69% прагнуть звичної повсякденної роботи в офісі.

Але майбутнє невблаганно наступає, і сьогодні все вказує на те, що дистанційна робота увійшла в наше життя серйозно і надовго. І поки фешн-блогери готують для хоумворкінгу капсульні гардероби, а психологи – реабілітаційні програми, у кожного з нас теж є час підготуватися до нових реалій.

Читайте також: Топ-7 важливих змін в трудовому законодавстві під час карантину

Поділіться корисною інформацією з друзями: