Фріланс-бум: чому український ІТ-переворот вигідний бізнесу і фахівцям

#it

Розповідаємо, як ІТ-революція в Україні вплинула на формат роботи компаній і чому роботодавці й кандидати щораз частіше обирають фріланс

Розвиток ринку інновацій спровокував фріланс-бум

Україна посідає четверте місце на світовому ринку фрілансу після Індії, США та Філіппін. У п’ятірку за обсягом віддалених послуг чергуються Росія й Пакистан.

Обсяг експорту ІТ-послуг на фрілансі та аутсорсі з України залишається найбільшим у Європі. А організація бізнесу за допомогою «вільних» працівників приваблює комерцію. Цей бізнес динамічно розвивається, й управління персоналом переходить на віддалений формат.

Європейські компанії використовують навички freelance-співробітників для ведення ефективного бізнес-процесу та роботи з електронними платежами. 75% економічно великих підприємств ЄС запрошують саме ІТ-фахівців. Малі підприємства в Європі використовують інновації менше – лише на 19%.

В інформаційних продуктів є переваги порівняно з іншими видами виробництва. Креслення будинку й деталі механізму, дизайн книги, коди сторінок сайту спочатку створюються як електронні продукти. Вони не вимагають матеріального втілення і вільно переміщаються по всьому світі.

Тому «вільне плавання» персоналу ближче тим компаніям, які працюють в ІТ-напрямку або з технологіями, де не створюють продукт у вигляді виготовленого предмета. Тобто фріланс неможливий у створенні готових продуктів машинобудування, диспетчеризації польотів або будівництві будинків.

Плюси фрілансу: компаніям, працівникам і власникам

Основна вигода від віддаленого управління персоналом для власника компанії при створенні інформаційних продуктів — це різниця між витратами на постійне наймання співробітників, експлуатацію й оренду (купівлю) стаціонарного офісу.

Оплата роботи фрілансера дорівнює ціні готового продукту. Тому поточні витрати фрілансер оптимізує власноруч, прагне перемогти в конкуренції швидкістю, якістю роботи й ціною. Вільні виконавці замовлень керують своїм часом, не дивлячись на керівника, вони не прив’язані до офісну, тобто працюють на дому або в коворкінг-просторах. Часто «вільні» співробітники працюють із кількома замовниками паралельно.

Дистанційне управління персоналом для керівника компанії дає можливість обирати: заплатити тимчасову ставку віддаленому працівнику-професіоналу або виплатити стандартну зарплату співробітникові, який живе через дорогу, але не має необхідних навичок і досвіду.

Вибір на користь швидкості та якості приносить компанії економічний успіх, дає шанс закріпитися на конкурентному ринку інформаційних та інших віртуальних послуг.

Фріланс передбачає як плюси, так і комерційний ризик

Формат фрілансу підійде тим, хто прагне самостійності й розуміє, як влаштований робочий процес підприємця. Чимало екс-фрілансерів стають self-employed і пізніше приходять у бізнес. Вони набувають якостей комерсантів: самоконтролю, вміння планувати та діяти з максимальною віддачею.

Якщо людина спочатку відчуває себе незатишно в офісі, не прагне спілкуватися в колективі, то її шлях швидше у фріланс, ніж у сектор компаній з класичним менеджментом.

Але вільна від офісу робота передбачає як плюси, так і комерційний ризик. Пошук замовлень не завжди дає позитивний результат, а розмінюватися на дешеві, але доступні проекти невигідно. Є ризик втратити добре оплачуване замовлення.

Як управляти віртуальною командою і чому це складно, але можливо

Щоб організувати вільну працю віддалених співробітників, потрібно постійно:

  • контролювати їх
  • ретельно інструктувати
  • координувати їхні дії на відстані (іноді за тисячі кілометрів)

Часто потрібно використовувати кілька мов спілкування. А віддалений персонал керується власними моделями поведінки, веде звичний для себе спосіб життя. Тому ті, хто управляє віртуальною командою спочатку витрачають час і ресурси, щоб упорядкувати цю «вільну стихію». Іноді цю функцію в компанії виконує окремий співробітник — менеджер з управління віддаленим персоналом.

Але рано чи пізно відсутність постійного контакту між людьми, які працюють у команді, дає поганий результат. Частина компаній відмовляється від віддалених офісів, хоча вони можуть скористатися його перевагами. Праця в об’єднаному одними стінами офісі вирішує питання комунікації, управління колективом.

Але розвиток технологій ставить під сумнів ефективність таких управлінських моделей. Для вирішення проблеми використовуються спеціальні програмні продукти й канали зв’язку, а також CRM-панелі (системи управління взаємовідносин зі співробітниками та клієнтами).

Такий віртуальний офіс можна наполовину (але не більше, ніж на 70-80%) наповнювати віртуальними співробітниками. Дистанційні працівники під час виконання завдання інтегровані в робочі комплекси, які виконують функції менеджерів. Програмне забезпечення розподіляє завдання, веде звітність, делегує за алгоритмом повноваження.

Ці «хмарні» сервіси функціональні, доступні в ціні, прості в управлінні й допомагають організувати роботу віддаленим персоналом.

У США та Європі масово переходять на фріланс

Катерина Божкова, партнер із розвитку бізнесу Upwork у Центрально-Східній Європі стверджує, що перше місце серед затребуваних для здобувачів вакансій посідає ІТ-сектор.

Скільки фрілансерів з України охоплені таким видом бізнесу, сказати складно. А ось офіційно зареєстрованих віддалених співробітників в ІТ-секторі у ЄС – 8,2 млн осіб, 3,7% у 2016 році. Найвищий відсоток ІТ-фахівців зареєстрований у Фінляндії, Швеції та Естонії.

Американська економіка теж розширює обсяг використовуваної праці фрілансерів. З 2014 року кількість працюючих «поза офісу» постійно зростає. За даними Upwork, минулого року фріланс у США охопив 159 мільйонів працюючих.

А 35% найнятої робочої сили США в 2016 році — вільні фахівці.

Бюрократія в Україні заважає фрілансерам виводити гроші

Для українського фрілансера заробіток становить $10-50 на годину. Такі гроші заробляє віддалений експерт із досвідом та навичками. В Україні знайти таку оплату праці складно, а на світовому ринку схожих вакансій більше.

Окрема тема – спосіб виведення грошей експертом, який живе в Україні, але працює на американську або європейську компанію. Банки тісніше інтегруються з європейськими та світовими системами фінансових платежів, знявши гостроту цієї проблеми.

Єдиною перешкодою до повної легалізації цієї діяльності залишається складне й непрозоре українське податкове та бухгалтерське законодавство: звітність за раніше громіздка і створює чимало труднощів для фрілансерів.

Компанії, які використовують працю віддалених співробітників, набагато гнучкіші на ринку ІТ-послуг

Компанії, які ведуть бізнес, використовуючи працю фрілансерів набагато гнучкіші на ринку ІТ-послуг та інформаційних продуктів. Вони швидко знаходять потрібних виконавців проектів по всьому світі. Перевага фріланс-компаній – інноваційний розвиток інформаційних технологій і продовження розширення ринку.

Фрілансери постійно навчаються за власною ініціативою. Вони самомотивовані в навчанні новому. Динаміка розвитку економіки вказує на те, що оновлення знань, конкурентних на ринку, відбувається не рідше ніж один раз на 4 роки. Тобто фахівець, що отримав ступінь бакалавра й прийшов на ринок після чотирирічної програми університету, вже не затребуваний на ринку.

Дослідження World Economic Forum показало, що 35% навичок працюючих співробітників, втратять актуальність до 2020 року. Навчання, ініційоване компаніями для співробітників малоефективне навіть в економіках, де бізнес вкладає великі ресурси в нього, наприклад, у США.

Але фріланс залишається опорою динамічної економіки інформаційних технологій та інших віртуальних сегментів ринку, які приносять постійний дохід власникам і працівникам. Інвестувати у фріланс-напрям бізнесу вигідно ще й тому, що це простий та прибутковий спосіб вийти на ринок ЄС і США, де частка інформаційних продуктів продовжує зростати, як і ціна, за їх створення.

Автор: Checkpoint

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *