Перевірки підприємств Держпраці: ризики отримання санкцій

В Україні зареєстровані сотні тисяч юридичних осіб, а ФОПів (як працюючих, так і не працюючих) – набагато більше. І кожен з них знає, що рано чи пізно йому доведеться стикнутися з таким відомим поняттям як чергова планова перевірка з боку державних контролюючих органів. Не дарма серед фахівців середньої та вищої ланки побутує жарт: «Вся наша діяльність на підприємстві – це підготовка до чергової перевірки»

Щоправда, набувший торік чинності закон під номером 71-VIII (щодо уведення мораторію на здійснення перевірок) та подальше рішення уряду продовжити його дію до кінця нинішнього трохи послабив напругу. Проте це не стосується перевірок з боку Держпраці. Якими є особливості інспектування суб‘єктів господарювання в даному напрямку? Про це — розмова з адвокатом Тетяною Войновою.

Тетяно, стародавній латинський вираз «той, хто попереджений, той озброєний (Praemonitus, praemunitus)» серед підприємців стає дедалі актуальнішим. Особливо у контексті як планових, так і позачергових перевірок. Де при бажанні можна ознайомитись з планом перевірок на 2016 рік з боку Державної служби з питань праці?

План перевірок Державної служби України з питань праці (це колишній Держгірпромнагляд) на поточний 2016 рік можна знайти  на офіційному сайті Держслужби з питань праці. Потрібно зайти  на головну сторінку,  обрати опцію «Про службу», після цього  натиснути на «Планування роботи» й  знайти  «План проведення перевірок на відповідний квартал». Хочу уточнити, що плани перевірок Держслужби з питань праці зазвичай розбиті по областях. Відтак слід знайти  потрібну область, скачати інформацію й обрати  конкретне підприємство. Планові перевірки завжди проводяться у відповідності з річними чи квартальними планами (підприємство має бути внесене до загального затвердженого графіку перевірок) за умови письмового повідомлення підприємства (суб‘єкта господарювання) мінімум за десять календарних  днів.

— Багатьох підприємців нині цікавлять питання – який період має право перевірити Держпраці щодо індексації заробітної платні?

Чинним законодавством на сьогодні не встановлений період, за який контролюючий орган Держпраці  має право перевіряти підприємство. Перевіркою може охоплюватися будь-який період діяльності суб‘єкта господарювання. Також слід пам‘ятати, що на правові відносини у сфері державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства про працю не поширюються положення закону, яким визначаються основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності підприємств. Термін давності  на штрафи, які накладаються за порушення законодавства про працю, передбачені  статтею 265 КЗпП, і які були вчинені після 1 січня 2015 року, не поширюється.

— Яку відповідальність сьогодні несуть підприємства за порушення чинного трудового законодавства?

Статтею 172 Кримінального кодексу України (далі – ККУ) встановлена кримінальна відповідальність за незаконне звільнення працівника з роботи з особистих мотивів, а також за будь-яке інше грубе порушення українського законодавства про працю. У статті 173 ККУ  передбачена кримінальна відповідальність за грубе порушення службовою особою підприємства угоди про працю, якщо це порушення здійснене шляхом обману чи зловживання довірою або примусом до виконання роботи, не окресленої угодою (наприклад, звільнення з роботи, ненадання працівнику щорічної відпустки, позбавлення його заробітної плати чи її частини тощо). Кримінальна відповідальність також передбачена статтею175 ККУ за безпідставну та умисну невиплату заробітної плати, стипендії, пенсії та інших установлених законом виплат.  Крім кримінальної  відповідальності законодавством передбачена також адміністративна відповідальність суб‘єктів господарювання у частині питань праці.

— Розкажіть, будь-ласка, докладніше про адміністративну відповідальність підприємств. Чи відбулись якісь зміни у законодавстві щодо неї?

Вимоги закону щодо адміністративної відповідальності були оновлені у 2015 році. Зокрема,  передбачено новий штраф від 8500 до 17000 грн. за фактичний допуск працівника без трудової угоди та допуск працівника–іноземця до роботи без дозволу. За інші порушення чинного трудового законодавства передбачена адміністративна відповідальність  у розмірі штрафу від 510 до 1700 грн. А за порушення прав та гарантій мобілізованих працівників підприємству доведеться заплатити від 850 до 1700 грн. Хочу підкреслити, що адміністративні штрафні санкції накладаються на посадових осіб підприємства лише на підставі рішення суду.  А підставою для цього є направлений до суду протокол постанови про накладання адміністративного штрафу, який виписується інспектором з праці під час перевірки роботодавців.

Якими є ризики отримання підприємствами фінансових санкцій?

До підприємств або ФОПів, якщо вони виступають роботодавцями, застосовується відповідальність (згідно зі статтею 265 КЗпП)  у вигляді фінансової санкції (штрафу).  Її нараховують за результатами перевірки органом Держпраці суб’єкта господарювання (роботодавця), якщо під час проведення такої перевірки було встановлено ознаку порушення законодавства про працю та (або) зайнятість населення. Сам порядок проведення планових та позачергових  перевірок органами Держпраці був затверджений наказом Мінсоцполітики (№390 від 02.07.2012 р.).

На сьогоднішній день  всі питання щодо накладання штрафів органами Держпраці роз‘яснені  у Порядку накладання штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення. Даний документ був затверджений постановою  Кабміну (№509 від 17.07.2013 р.). Нагадаю, що статтею 265 КЗпП не зазначено термінів давностi для притягнення суб’єктiв господарювання до фінансової вiдповiдальностi.

Фінансова відповідальність
Порушення Відповідальність Підстава
Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту)

30 розмірів мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення. Протягом 2016 р. розмір штрафу буде змінюватися залежно від зміни розміру мінімальної зарплати.

А саме:

·         з 01.01.2016  до 30.04.2016 розмір штрафу становитиме 41340 грн;

·         з 01.05.2016  до 30.11.2016  – 43500 грн;

·         з 01.12.2016  до 31.12.2016  – 46500 грн. 

Абз. 3 ст. 265 КЗпП

 

Оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві
Виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ
Порушення встановлених термінів виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі 3 розміри мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення.
Протягом 2016 р. розмір штрафу становитиме:·         з 01.01.2016  до 30.04.2016 – 4134 грн;·         з 01.05.2016  до 30.11.2016  – 4350 грн;·         з 01.12.2016  до 31.12.2016  – 4650 грн.
Абз. 4 ст. 265 КЗпП
Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці 10 розмірів мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення
Протягом 2016 р. розмір штрафу буде становитиме:·         з 01.01.2016  до 30.04.2016  – 13780 грн;·         з 01.05.2016  до 30.11.2016 – 14500 грн.·         з 01.12.2016  до 31.12.2016  – 15500 грн.
Абз. 5 ст. 265 КЗпП
Порушення інших вимог трудового законодавства Один розмір мінімальної зарплати
Протягом 2016 р. розмір штрафу становитиме:·         з 01.01.2016 до 30.04.2016- 1378 грн;·         з 01.05.2016  до 30.11.2016  – 1450 грн;·         з 01.12.2016  до 31.12.2016  – 1550 грн.
Абз. 6 ст. 265 КЗпП

Розмову вела Алла Малієнко

Автор:

Поділіться корисною інформацією з друзями:


Комментариев (1)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *