Prozorro не прозоре: як оскаржити результати тендерів

Минулого місяця електронна система закупівель Prozorro стала обов’язковою до використання по всій Україні. Водночас бізнесмени скаржаться, що дуже часто тендери проходять сумнівно. Українські компанії несуть чималі збитки. До яких хитрощів вдаються замовники, аби «обійти» систему? Яких помилок припускаються учасники торгів? Та як оскаржити результати тендеру, який проходив із порушенням закону

Не все так «Prozorro», як хотілося б

Головним досягненням системи електронних закупівель вважають спрощення доступу бізнесу до тендерів та прозорість і публічність процедур.

Відповідно до Закону «Про публічні закупівлі», тендери мають проводити за умови, якщо вартість предмета закупівлі товарів або послуг становить не менше 200 тисяч гривень, а робіт — 1,5 мільйона гривень. Та до замовників різних галузей господарювання за умови, якщо вартість предмета закупівлі — не менше 1 мільйона гривень, а робіт — 5 мільйонів гривень.

Але реально було б краще знизити в майбутньому мінімальну вартість предмета закупівлі для прозорості та охоплення більшої кількості закупівель, — роз`яснює юрист ЮК «Центр Конфліктології і Права» Тетяна Журавель

Чи все так прозоро або нас знов «нагодували» фіктивними реформами? Настрої бізнес-спільноти свідчать про те, що тендери проходять, швидше, «наосліп», аніж за принципом обіцяної прозорості.


До прикладу, дата-центр «Парковий» наразі оскаржує в Антимонопольному комітеті результати тендеру щодо хостингу електронних державних закупівель за системою Prozorro. Хоч компанія запропонувала об`єктивно найвигіднішу ціну, в тендері перемогла зовсім інша компанія, пропозиція якої була найдорожчою. Понад того! Дата-центр навіть не допустили до участі в торгах: суддів не влаштував авторизаційний лист Microsoft — вони вимагали сертифікат. Дарма, що перше — найвища відзнака від Microsoft на відміну від стандартних сертифікатів.

Компанія «Екос» взяла участь у тендері, замовник якого мав обрати кандидата з пропозицією найнижчої ціни та з найкоротшими термінами поставки. Хоча пропозиція «Екосу» була найкращою, замовник уклав договір з іншою компанією, внаслідок чого «Екос» зазнав збитків та звернувся до суду. Господарський суд Києва задовольнив позов: він визнав результати торгів недійсними та зобов’язав відповідача відшкодувати компанії всі витрати.

Корупція досі «править балом»?

Усе це наштовхує на роздуми: це, власне, замовники винаходять різні способи обійти систему та привести «своїх» підрядників чи це сама Prozorro поступово стає недбалою спробою реформування?

Найпоширеніша пастка для учасників торгів – виділення на подання пропозицій занадто мало часу. Замовник оголошує тендер пізно вночі, а вже з самого ранку обирає переможця — чи не надто відверта «підстава»? Очевидно, що виграє той підрядник, який точно знає про проведення тендеру. Чинуші, які наживали на тендерах мільйони, так їх і наживають, а бізнес знову залишається з діркою від бублика.

Трапляється й так, що замовник встановлює настільки дискримінаційні умови тендерування, що відповідати їм будуть (звісно, «випадково») лише декілька компаній. Звичайно, за таких умов дуже зручно просувати до переможців «своїх».

Заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов говорить про те, що не завжди замовники прагнуть виключити зайвих конкурентів улюбленого учасника. Натомість дуже часто вони просто не вміють проводити закупівлі. Тому, на його думку, замовників слід навчати це робити.

Уникайте власних помилок

На користь системи електронних закупівель чітко виокремлюється одна з головних тез: не тільки сама система має змінитися, що фактично вже відбувається, а й її учасники. Нерідко вони самі винні в тому, що програють тендери. Експерти радять не тільки замовникам переглянути проведення торгів, а й учасникам краще готувати свої пропозиції. Якщо вам щось незрозуміло, зверніться до замовника за поясненнями.

Найпоширеніші помилки, яких припускаються учасники торгів:

  • пропонують товари, що не відповідають конкурсним торгам;
  • не зазначають усю необхідну інформацію щодо пропозиції;
  • подають документи, строк дії яких закінчується на момент розкриття пропозиції;
  • необхідні документи подають не завірені нотаріально.

Як оскаржити тендер?

Якщо ж ви зробили все правильно, але замовник уклав договір з іншою компанією, пропозиція якої була об`єктивно гіршою – пишіть скаргу.

При 140 тис. проведених через Prozorro закупівель до нашого органу оскарження допорогових закупівель надійшло лише 500 заяв. Скарг на 10 тис. надпорогових закупівель в АМКУ – близько 200, з яких лише близько 50 виявилися належно оформленими. Учасники тендерів мають активніше скаржитися на дискримінації при закупівлях, відстоюючи свої права, оскільки наш моніторинг показує, що порушення насправді відбуваються набагато частіше, — зауважує Максим Нефьодов

Отже, якщо ви зазнали збитків унаслідок порушення замовником процедури закупівлі, відповідну скаргу на його дії ви маєте подати до Антимонопольного комітету протягом 15-ти днів. Якщо ви подасте скаргу пізніше – уповноважений орган має право взагалі її не розглядати. Але тут є один важливий момент – якщо ви оскаржуєте процедуру державних закупівель, то скаргу потрібно подавати в паперовій формі. Якщо це оскарження стосується закону про публічні закупівлі, то скаргу потрібно подавати в електронному вигляді через систему Prozorro, і до АМКУ. Якщо скарга подана у невідповідному вигляді, її не буде розглянуто.

Зберіть документи, що підтверджують вашу позицію та оплатіть мито за подання скарги. За словами представника АМКУ Світлани Панаіотіді, саме відсутність плати за подання скарги є найпоширенішою «помилкою» скаржників, такі випадки становлять близько 80%!

Що обіцяють юристи?

Чи загрожує щось замовнику за порушення закону щодо публічних закупівель? Та наскільки реально, що процедура електронних торгів із часом стане повністю прозорою та викорінить корупцію в цій галузі?

Закон визначив, що нестимуть відповідальність за неналежне проведення торгів і члени тендерного комітету замовника, й уповноважена особа, і члени органу оскарження, і службові особи Уповноваженого органу, і службовці, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (обслуговуючого банку), — коментує юрист Тетяна Журавель

Отже, «на горіхи» отримають майже всі. Але як ми взнаємо, що саме порушив замовник і означене юристом коло осіб?

Наразі відповідальність за порушення законодавства про закупівлі передбачена Кодексом про адмінправопорушення. Якщо під час тендеру не було порушено саме процедуру проведення закупівель, якщо тендерні пропозиції оцінювали не за критеріями та методикою, зазначеною в тендерній документації, якщо з переможцем тендеру укладають договір за умовами, що відрізняються від первинної тендерної документації, — за це треба відповідати перед законом. Окрім того, якщо не було оприлюднено чи було порушено законний порядок оприлюднення інформації про закупівлі та якщо не було надано інформації, документів і матеріалів, передбачених законом, — за це також доведеться відповісти, — зауважує юрист

Та за незаконні дії замовників і організаторів тендеру можуть карати навіть гірше:

Відповідальність за порушення законодавства про закупівлі містяться в статтях, які стосуються як службових кримінальних, так і злочинів проти власності. Проте зазначенні статті не повністю включають злочинні дії за порушення законодавства про публічні закупівлі, — уточнює Тетяна Журавель

Українське законодавство, що стосується закупівель та встановлення відповідальності за порушення їхнього проведення, є важким для розуміння і тому потребує часу для того, аби розібратися в усіх тонкощах. Але при цьому зазначені правопорушення обов`язково мають обути на особливому контролі державних органів.

Процедура електронних торгів, незважаючи на всі нарікання, є важливим кроком в удосконаленні системи закупівель. Як вона буде працювати та наскільки буде ефективною — буде зрозуміло з часом. Немалу вагу в цьому процесі відіграє суспільний інтерес (контроль) і бажання змінити систему, — підсумовує юрист Тетяна Журавель

Хоч електронна система закупівель Prozorro й відкрила нові можливості для бізнесу, сам механізм публічних торгів не надто досконалий. Відтак, суспільство має власноруч докласти зусиль до вдосконаленням системи, адже в нас майже все для цього вже є: й перспективний бізнес, і чесні громадяни, і прагнення їх до загальних змін.

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Коментарі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

  • Николай #1 21/02/2017 - 21:16
    1 Сообщение

    Система не работает , я участвовал в тогах 19.02.2.17 , оказалось мое предложение одно!, но заказчик начал крутить носом о том что я ФЛП! и не плательщик НДС, то есть при тендере в закупку товаров в 49890 , я предложил ему 46700 , аргументировав это тем что; его не устраивает что я не плательщик НДС. Тендер выставила государственная контора. (Я как участник заплатил деньги, но тем не менее. ) ….. как говориться, лучше бы детям конфет купил., (в такой системе ничего и делать не хочеться….)

  • Наталья #2 04/08/2017 - 14:19
    1 Сообщение

    У нас другая ситуация мы торги выиграли ,а потом результаты “скасувалы” и победитель теперь тот кто второй по списку. И что возмущает чтобы подать “скаргу” нужно заплатить 5000 грн. А торги были всего 13 835 грн и заработок всего 2000 был бы. Вот так !