#прописка

Прописка і реєстрація: що насправді існує в Україні та чи можливо жити без цього?

Реформа інституту прописки змінила правила реєстрації місця проживання українців. Раніше для того, щоб отримати відповідний штамп у паспорті, треба було подати заяву, два талони про виписку та чек про сплату держмита. Що змінилося та яких прав позбавлені громадяни без реєстрації, — з’ясовуємо разом із юристом

У 2001 радянське поняття «прописки» в Україні було визнано неконституційним і змінено на місце реєстрації проживання чи перебування. Для того, щоб отримати відповідний штамп на 11-ій сторінці паспорту, достатньо було подати до відділення органів внутрішніх справ заяву, паспорт, два талони про зняття з місця попередньої реєстрації та чек про сплату державного мита.

Минулого року ці правила змінилися. Реформа «Інституту прописки», як гучно іменували це в Міністерстві юстиції, відбулася через зміни в Законі «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні». Як наслідок, увели й нові правила реєстрації місця проживання.

Чи не є нововведення лише «косметичним ремонтом» старої системи, кому від них стало краще та як же перереєструвати свою адресу за новими правилами — з’ясовуємо разом із юристом ЮК «Центр Конфліктології і Права» Тетяною Журавель.

Тетяна Журавель, юрист

Раніше реєстрацією місця проживання займалися відділи Державної міграційної служби (ДМС). Сьогодні ж ці функції покладено на виконавчі органи сільської, селищної або міської ради, а в деяких випадках — на сільського голову.

Деякі позитивні зміни і справді відбулися, але не можна сказати, що систему реєстрацію повністю реформовано, — юрист

Що змінилося

  • «Паспортні столи» відійшли в минуле. Замість просиджування довгих черг у відділах ДМС треба звертатися до виконавчих органів сільської, селищної або міської ради. Якщо населений пункт з якихось причин не має ради, ці функції покладаються на сільського голову.
  • Більше не потрібно брати талон про «виписку». Реєстраційний орган сам надсилає повідомлення про зняття з реєстрації за попереднім місцем проживання. Особливо це зручно тим, хто переїжджає до іншого міста — тепер не потрібно повертатися заради одного папірця.
  • За отримання реєстрації потрібно заплатити більше. Раніше за це треба було сплатити 85 копійок (0,05 від мінімальної зарплати), тепер — 27 гривень 20 копійок (0,0085).

Оскільки тепер не потрібно «виписуватися», то процедура нової реєстрації займає один день. Однак якщо спочатку зніматися з реєстрації, є місяць, щоб на вас не наклали штраф.

Для того, щоб зареєструвати новонароджену дитину, є три місяця з дня її появи на світ. Окрім цього, в березні започатковано подання батьками документів для реєстрації місця проживання їхніх малюків безпосередньо в пологових будинках. Перелік останніх доки обмежений, але можновладці обіцяють, що незабаром зміни торкнуться всіх таких закладів в Україні.

Чим загрожує мешкання не за місцем реєстрації

На жаль, суттєвої реформи з огляду полегшення проживання людей, які не мають змоги зареєструватися за своєю фактичною адресою, не відбулося. Чимало людей вирушають до інших міст і винаймають квартири, власники яких не дозволяють оформлювати тимчасове місце реєстрації. Як і раніше, таким громадянам складно отримати медичну допомогу у своїх районних лікарнях та ряд інших послуг, що залежать від місця реєстрації.

Громадянин може проживати будь-де, якщо він повідомить відповідний орган реєстрації про своє перебування. Інакше, відповідно до Постанови Кабміну, загрожує штраф від 17 до 51 гривні, — пояснює юрист Тетяна Журавель

Якщо ж особа взагалі ніде не зареєстрована, вона автоматично позбавляється низки своїх прав. Приміром, вона не може навіть взяти участь у виборах. До того ж у громадянина без реєстрації автоматично ускладнюється життя за цілою низкою параметрів:

Така особа позбавляється права на безкоштовне лікування. Якщо людина звертається не за місцем реєстрації, її частіше всього просять сплатити благодійний внесок. По-друге, проблеми виникнуть і в батьків дошкільнят — перевага у влаштуванні дітей до дитячого садочка частіше за все надається зареєстрованим у цьому населеному пункті. Хоча прямої вказівки на обов’язкову реєстрацію немає

І, врешті-решт, повідомлення про виклик до суду надсилаються відповідачам за місцем реєстрації, а тому особа може навіть і не знати, що подано позов до суду чи тим більше є рішення, що стосується її прав та інтересів.

Бюрократичну систему різноманітних папірців і довідок не так просто здолати. Загалом, «косметичні зміни», що стосуються обов’язку реєструвати місце свого проживання, не змінили систему принципово, а лише частково поліпшили цю процедуру.

Поділіться корисною інформацією з друзями:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *